خبرگزاری کار ایران

خسارات انتصاب فامیلی در یک شرکت نفتی

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۲۷۱۱

نگاهی به جدول عملکرد تولید نشان می‌دهد «عدم تأمین ملزومات» نقشی پررنگ درکاهش عملکرد تولیدی و وارد آمدن زیان مستقیم برای این شرکت و سهامداران آن داشته است.

به گزارش ایلنا، تقریبا دو هفته قبل بود که خبرگزاری ایلنا با دستیابی به برخی اطلاعات از روند عملکرد شرکت ایرانول در بخش تولید به کاهش بیش از ۶۰ درصدی تولید محصول نهایی در این شرکت به عنوان اصلی‌ترین سازنده سود ایرانول اشاره کرد. «کاهش تولید»ی که با توجه به اطلاعات به دست آمده به صورت مستقیم متاثر از ضعف مشهود در عملکرد عضو موظف هیئت مدیره این شرکت که صندلی معاونت بازرگانی این مجموعه را نیز تصاحب کرده است برای  تامین ملزومات و مواد افزودنی بوده است.

در واقع نگاهی به جدول عملکرد تولید نشان می‌دهد «عدم تأمین ملزومات» نقشی پررنگ درکاهش عملکرد تولیدی این مجموعه و وارد آمدن زیان مستقیم برای ایرانول و سهامداران آن داشته است. در همان گزارش اشاره شد که یک انتصاب فامیلی بدون در نظر گرفتن تخصص و کارآمدی لازم زمینه‌ساز این ضعف عملکرد و اثرات آن بر میزان تولید این شرکت نامدار ایرانی در سالی که از سوی رهبری به عنوان «رشد تولید» نامگذاری شده، بوده است.

اکنون اما اطلاعات تازه‌ای به دست خبرنگار ایلنا رسیده است که از جنبه دیگری از خسارات ناشی از این انتصاب فامیلی و ضعف عملکردی حکایت دارد. بر اساس اطلاعاتی که در جدول ذیل مشاهده می‌کنید حضور این عضو هیئت مدیره ایرانول که در تاریخ ۲۷ اسفند سال گذشته جایگاه سرپرستی معاونت بازرگانی را برای خود تصاحب کرده؛ طی ۵ ماه نخست خسارت و زیانی هنگفت برای ایرانول به ارمغان آورده است.

اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد از مجموع هزینه‌های ترخیص کشتیرانی که این شرکت طی ۵ ماه نخست سال متحمل آن شده سهم دموراژ (تأخیر در عودت کانتینتر) بیش از ۸۰ درصد بوده که این به معنای تحمیل هزینه‌ای هنگفت به مجموعه ایرانول و سهامداران این شرکت بورسی است.

ظاهرا عدم تمرکز ناشی از عدم تخصصی حاکم بر معاونت بازرگانی ایرانول زمینه‌ساز دنبال نکردن اقدامات لازم و مناسب در زمان و موعد مقرر بوده که نتیجه مستقیم آن تحمیل هزینه و ضرری چشم‌گیر از یکسو و کاهش قابل توجه آمار تولید این شرکت در سوی دیگر است.

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که به‌تازگی مدیرعامل مجموعه ایرانول طی نامه‌ای خطاب به این عضو هیئت مدیره در جایگاه سرپرست معاونت بازرگانی از وی خواسته تا پایان شهریور روند فعالیت این معاونت را به سیر تخصصی، حرفه‌ای و با هزینه معقول و منطقی بازگرداند.

اما سوال از مدیریت شرکت ایرانول است که چگونه از سرپرستی که با تکیه بر نسبت‌ خویشاوندی با یکی از روحانیون ذی‌نفوذ سابق و در آخرین روزهای سال گذشته متصدی جایگاه معاونت بازرگانی این شرکت شده و طی ۵ ماه فعالیت دستاوردی جز تاخیر در تامین ملزومات، کاهش تولید محصول نهایی و البته رقم قابل توجه جرایم ناشی از تاخیر نداشته، انتظار دارد که طی یک ماه روند کنونی را اصلاح نموده و به سیر معقول و تخصصی بازگرداند؟

سوال دیگر این است که چگونه انتظار می‌رود فردی که پیش از انتصاب به عنوان عضو هیئت مدیره و معاون بازرگانی ایرانول، مدیریت مجموعه ورزشی انقلاب را برعهده داشته بتواند از عهده مسئولیت چنین مسئولیتی برآید؟ اساسا فرد مذکور فارغ از نسبت فامیلی با یکی از وزرای دولت دهم از چه تخصص و توانمندی‌ای بهره‌‌مند است که یک روز واجد شرایط مدیریت یک مجموعه ورزشی شناخته می‌شود و روز دیگر دارای صلاحیت برای هیئت مدیره و اداره معاونت بازرگانی یک مجموعه عظیم تولیدی در حوزه نفت و گاز؟

نکته قابل تأمل اما انتصاب این فرد در مجموعه‌ ایرانول وابسته به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا) از زیر مجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تحت مدیریت سید صولت مرتضوی است، او که ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ زمانی که معاونت اجرایی رئیس‌جمهور را اداره می‌کرد گفته بود:« انتصابات فامیلی در دولت مردمی و انقلابی فضاسازی رسانه‌ای است و ابدا در این دولت انتصابات فامیلی نداریم» حالا شاید بد نباشد سری چرخانده و به انتصابات فامیلی در زیرمجموعه‌های خود توجه ویژه‌ای داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز