خبرگزاری کار ایران

اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر برگزار شد؛

ملانورزوی: محدودیت‌ها را از پیش پای هنرمندان برمی‌داریم

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۳۰۸

مرادخانی: نیمه نخست سال آینده شاهد تسهیل مالیات مبادلات فرهنگی خواهیم بود. / عباس هاشمی: پیمانه‌ی هنرهای تجسمی را به اندازه داشته‌هایش درنظر بگیرید.

ایلنا: مراسم اختتامیه ششمین جشنواره‌ بین‌المللی تجسمی فجر، عصر روز گذشته یکشنبه(۴ اسفند) درحالی با حضور علی(جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی مرادخانی(معاون هنری وزیر ارشاد)، مجید ملانوروزی(مدیرکل مرکزهنرهای تجسمی) در تالار وحدت برگزار شد که مسئولان بر لزوم ارتقاء بودجه‌ی این رشته تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی مرادخانی(معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر با مهم ارزیابی کردن صحبت‌های هنرمندان و مدیران عرصه تجسمی گفت: اگر بتوانیم رویکرد موجود در زمینه اقتصاد هنر و دیپلماسی فرهنگی را مورد توجه قرار دهیم و پی‌گیری کنیم، قطعا شاهد گشایش‌های زیادی خواهیم بود. امیدواریم در این حوزه شاهد تبادل مجموعه آثار و رفت و آمد هنرمندان باشیم که به ویژه در زمینه آموزش رایزنی‌ها در این زمینه آغاز شده و به زودی کارگاه‌های آموزشی توسط هنرمندان با تجربه دیگر کشورها برگزار می‌شود.

مرادخانی: نیمه نخست سال آینده شاهد تسهیل مالیات مبادلات فرهنگی خواهیم بود

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه تازه در آغاز راه قرار داریم؛ بیان کرد: این تبادل فرهنگی برای آشنایی هنرمندان ایرانی و برقراری ارتباط با آثار خلق شده در دیگر نقاط جهان بسیار اهمیت دارد، چراکه ما را از جریان روز عرصه هنرهای تجسمی در دیگر نقاط مطلع خواهد کرد.

این مدیر همچنین درخصوص برنامه معاونت هنری برای درنظر گرفتن سازوکاری جهت ایجاد تسهیل مالیات‌ها در این عرصه سخن گفت و اظهار داشت: باید بین مبادلات اقتصادی کالاهای فرهنگی و تجاری تمایز قائل شویم، چراکه این مسئله موجب رونق بخشی به فعالیت‌ها خواهد شد که فکر می‌کنم از نیمه نخست سال آینده اجرایی شود.

مرادخانی از حضور چشمگیر هنرمندان بیشتر استان‌ها در جشنواره‌ تجسمی و دیگر جشنواره‌ها ازجمله تئاتر موسیقی به عنوان یک ویژگی‌ یاد کرد و گفت: هنرمندان ما در استان‌ها استعدادهای شگرفی دارند که است از آن‌ها در جهت دیپلماسی فرهنگی استفاده نکنیم. ما باید فضا را برای جوانان سراسر کشور فراهم کنیم تا فعال شوند و شرایطی را فراهم بیاوریم تا آثار آن‌ها نیز به فروش برسد تا برای ادامه راه دلگرم شوند.

وی همچنین بر جلب نظر مردم برای خرید آثار تجسمی تاکید کرد و افزود: اگر بتوانیم این هنر را در سبد زندگی مردم قرار دهیم موفق خواهیم بود، چون درحال حاضر این هنر در زمره علاقه‌های گروه‌های الیت جامعه شناخته می‌شود. اما باتوجه به گرایش مردم به خرید هدایا به مناسبت‌های گوناگون، اگر بتوانیم کاری کنیم که مردم به جای خرید کالاهای دیگر مثلا به تهیه تابلو و آثار تجسمی روی بیاورند موفق خواهیم شد که گالری‌ها در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کنند.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان اظهار داشت: همه باید دست به دست یکدیگر بدهیم تا جریان‌سازی اتفاق بیفتد و مسیری را طی کنیم که امید ایجاد شده در دل مردم ادامه پیدا کند. اگر هنر در یک جامعه‌ جریان پیدا کند، آن اجتماع را پویاتر خواهد کرد و ما به این وسیله می‌توانیم به سوی ایران شایسته و ایرانی شایسته‌ی این کشور که همه در جهت اعتلای آن تلاش داریم حرکت کنیم.

عباس هاشمی: پیمانه‌ی هنرهای تجسمی را به اندازه داشته‌هایش در نظر بگیرید

سیدعباس هاشمی(دبیرکل ششمین جشنواره‌ی بین‌المللی تجسمی فجر) ضمن تقدیر از همراهی هنرمندان، پیشکسوتان و اصحاب رسانه در برگزاری دوره ششم این رویداد اظهار داشت: جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر رویداد گسترده‌ای است که هنرمندان از سایر استان‌ها و کشورهای دیگر در آن شرکت دارند و علاوه‌ بر آن آثار تجسمی در دیگر کشورها هم به نمایش گذاشته شد که این شاخصه باید موجب شود به این جشنواره به عنوان رویدادی فراگیر توجه کنیم.

دبیرکل ششمین جشنواره تئاتر فجر در پایان صحبت‌های خود بیان کرد: امیدواریم این رویداد با ظرفیت‌ و امکانات موجود مورد بررسی قرار بگیرد تا شاهد رشد و اعتلای این رویداد در ابعاد علمی، نظری و اجرایی آن باشیم. همچنین امیدواریم مسئولان پیمانه‌ی هنرهای تجسمی را به اندازه داشته‌هایش در نظر بگیرند.

پس از صحبت‌های هاشمی حاضران در تالار وحدت شنونده تکنوازی فلوت توسط کلاریز کشاورز بودند که با عنوان " در جستجوی زمان از دست رفته " و با آهنگسازی علی‌رضا مشایخی اجرا شد.

مجید ملانورزوی: محدودیت‌ها را از پیش پای هنرمندان برمی‌داریم

مجید ملانوروزی(مدیرکل مرکزهنرهای تجسمی و دبیر شورای سیاست‌گذاری جشنواره) در جایگاه حضور یافت و با بیان برنامه‌های آینده این مرکز برای ارتقاء جایگاه فعالیت‌های تجسمی در کشور گفت: ما به تحول و نوآوری اعتقاد داریم اما تجربه نشان می‌دهد چنین رویکردی وقتی توسط موسسه‌های خصوصی اتخاذ شود راحت‌تر به مرحله اجرا می‌رسد تا هنگامی که یک نهاد دولتی با تمام مسائل خود چنین سیاستی را اتخاذ می‌کند.

وی افزود: ولی ما تلاش داریم چنین هدفی را پی‌گیری کنیم و امیدواریم هنرمندان، کارشناسان و اهالی رسانه‌ در این مدت با پیشنهادها و انتقادهای خود ما را یاری کنند و مدیران را در بررسی‌های خود مصون ندارند تا شرایط تعالی هنرهای تجسمی را فراهیم کنیم.

این مدیر همچنین بر توجه مرکز برای جلب اعتماد هنرمندان تاکید کرد و اظهار داشت: در این مسیر نگاه ویژه به جلب اعتماد موسسه‌های و گالری‌های هنری خواهیم داشت و سعی می‌کنیم محدودیت‌ها را از پیش پای هنرمندان برداریم و شفافیت‌ها را بیشتر کنیم تا امور ساده‌تر جلو برود.

ملانوروزی در انتها با بیان اینکه با درنظر گرفتن تسهیلات در جهت ارتقاء کیفیت آثار کوشش خواهد شد؛ عنوان کرد: یکی از اهداف ما فعال‌سازی بینال‌هایی است که یا به دلایل مادی و یا هر دلیل دیگر فعالیت‌ آن‌ها طی مدت سپری شده مغفول مانده است. به کمک انجمن‌ها و موسسه‌های گوناگون، هنر تجسمی را فعال‌تر خواهیم کرد که پیشاپیش از همکاری همه دست‌اندرکاران در این مسیر سپاسگذارم.

در ادامه مراسم اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر و به همراه علی مرادخانی(معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، مجید ملانوروزی و سیدعباس میرهاشمی روی صحنه از کتاب ششمین جشنواره شامل تصاویر ۹۹۰ اثر از ۸۸۰ هنرمند رونمایی شد.

در ادامه این مراسم کلیپی از مفاخر هنرهای تجسمی برای حاضران در تالار وحدت پخش شد و سپس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان روی صحنه از هنرمندان پیشکسوتی همچون غلامعلی مکتبی،(تصویرگر)، محمد باقر آقامیری(نگارگر)، ابراهیم حقیقی(طراح گرافیست و عکاس)، جواد علیزاده(کاریکاتوریست)، طاهر شیخ الحکمایی(مجسمه‌ساز) و ایرج اسکندری(هنرمند نقاش) تجلیل به عمل آمد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز