خبرگزاری کار ایران

تحقق برنامه‌ها و فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده ستاد هماهنگی خدمات سفر جزیره کیش برای نوروز 1402

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۹۳۸۵

مرتضی رمضانی معاون گردشگری و دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر سازمان منطقه آزاد کیش ضمن تشکر از زحمات، حمایتها و فعالیتهای ریاست ستاد، روسا و اعضای کمیته های سیزده گانه آن، مسئولین نظامی، انتظامی و امنیتی، مدیران مجامع مختلف صنفی، مسولین حوزه‌ی درمان، بهداشت و هلال‌احمر، صداوسیما و معاونت‌های سازمانی، با اشاره به این موضوع که کلیه اقدامات و فعالیتهای پیش‌بینی شده و برنامه‌ریزی شده از قبل محقق شده اظهار کرد: کمیته نظارت بر خدمات، کمیته امار و پشتیبانی، فرهنگی و اجتماعی، کمیته امنیتی و انتظامی، نظارت و عملکرد، تبلیغات و اطلاع رسانی، تشریفات، حمل و نقل دریایی، بحران و کمیته جزایر اقماری جزو این کمیته ها بوده است.

بر اساس این گزارش، اعلام برنامه‌های فرهنگی، هنری و گردشگری توسط کمیته‌های گردشگری و فرهنگی، تامین شرایط اسکان مسافران و زیباسازی شهری توسط کمیته اسکان، اطمینان ذخیره‌ی ارزاق عمومی و کالاهای اساسی از جمله موادغذایی و سوخت به میزان کافی توسط کمیته نظارت و تنظیم بازار، برنامه‌ها و محتواهای تولیدشده در حوزه‌ی اطلاع‌رسانی در زمینه‌ی کلیه‌ی نیازمندی‌های مسافران توسط کمیته اطلاع‌رسانی، شرایط نظارت و بازرسی، تامین امنیت، حمل و نقل عمومی، دریایی و هوایی، بهسازی و توسعه فضای بندرگاه، و لزوم پیوست رسانه‌ای از جمله مواردی بودند که در ایام نوروز و براساس برنامه های اعلام شده، به‌صورت کامل و دقیق محقق شد.

همچنین افزایش کادرهای بهداشت و درمان و دپوی دارو به مقدار نیاز، افزایش شیفت‌های دندان‌پزشکان و پزشکان عمومی، چگونگی نظارت بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و استقرار پایگاه‌های هلال احمر در این این ایام به وظایف از پیش تعیین شده عمل نمودند.

وی همچنین با بیان این که در اواخر سال گذشته نوید دادیم که برنامه¬ریزی برای برگزاری ستاد نوروز 1402 بر اساس تحلیل نظرسنجی و اتفاقات سال گذشته با رویکرد رفع مشکلات زیرساختی، رونق، سازماندهی و برنامه ریزی سفر و همچنین مدیریت یکپارچه دائمی خدمات سفر و مد نظر قرار دادن عدالت اجتماعی برای استفاده همگان از مواهب جزیره کیش خواهد بود، گفت: درکل ایام سال، این ستاد دائمی خواهد بود که با برنامه¬ریزیهای صورت گرفته برای رفع نواقص و گسترش خدمات برای ارتقاء رضایتمندی مسافران و گردشگران تلاش مضاعفی صورت خواهد گرفت. اما در این ایام برای اولین بار، سامانه ای در خصوص ثبت اطلاعات و آمار بخشها و حوزه های مختلف سفر و ثبت نظر سنجی از گردشگران، با آدرس nowruz.kish.ir  راه اندازی کردیم و امروز در حال بهره برداری از آن هستیم. لذا آمار استحصال شده بر مبنای آمار دقیقی است که توسط بخش خصوصی و کمیته های تخصصی ستاد بارگذاری شده است.

این مسئول آمار تعداد کل مسافران ورودی به جزیره کیش از 25 اسفند سال گذشته تا 15 فروردین ماه را 229 هزار و 286 نفر عنوان کرد و گفت: نسبت به سال گذشته آمار مطرح شده 13 درصد رشد داشته است و پیک روزانه که در روز چهارم فروردین بوده با 27 هزار و 338 مسافر رکورد جدیدی در تعداد مسافر ورودی روزانه به جزیره ثبت شده است.

وی در خصوص آمار مطرح شده تصریح کرد: تعداد مسافر هوایی  135 هزار و 743 نفر بوده و با 1031 پرواز داخلی وارد جزیره شده اند. پیک تعداد گردشگر روزانه در چهارم فروردین با 67 پرواز و 9 هزار و 440 مسافر ثبت شده است.

رمضانی تعداد شناورهای ورودی و خروجی دریایی کیش را در موعد مشخص شده 864 فروند همراه با رشد 35 درصدی اعلام کرد و گفت: 86 هزار و 543 نفر گردشگردریایی بوده که میزان 21 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتیم. وی افزود: براساس آمار، پیک گردشگران دریایی ورودی در روز چهارم فروردین با 4 هزار و 82 خودرو و 17 هزار و 97 مسافر بوده است.

معاون گردشگری منطقه آزاد کیش با اشاره به این که شعار امسال «کیش برای همه» بوده است، گفت: سعی کردیم زیرساختهای لازم را برای همه طبقات گردشگران فراهم کنیم که در این زمینه، با حمایتهای سرپرست محترم سازمان و رییس ستاد هماهنگی خدمات سفر جزیره و براساس برنامه های تدوین شده، بحث رضایت¬مندی و عدالت اجتماعی در ارایه خدمات سفر برای همگان، در اولویت برنامه¬ها و اقدامات ما قرار گرفت و سعی کردیم که مشکلاتی را که در سالهای گذشته وجود داشت مرتفع کنیم. استفده نظامند از شناورها برای ورود و خروج خودروها و مسافرین، کاهش ماندگاری خودرودها در صفهای طولانی بندرگاه تا حدود 15 ثانیه، نوبت دهی ورود و خروج به منظور جلوگیری از اتلاف وقت گردشگران ورودی و خروجی، خرید آنلاین بلیط لندینگ کرافتهای ورودی و خروجی، تامین کمبود آب و مایحتاج عمومی، تامین مایحتاج عمومی با نرخ تنظیم بازاری و ارائه مداوم به گردشگران و ...... از آن جمله است.

وی ضریب اشغال هتل ها با انحراف 5 درصد را حدود 96 درصد اعلام کرد و گفت: برحسب تخت آمار ضریب اشغال هتلها 93 درصد است که نسبت به سال گذشته 11 درصد  رشد داشتیم و براساس مسافر ورودی به اماکن اقامتی 73هزار و 334 نفر بوده که نسبت به سال گذشته 12 درصد رشد داشتیم.

رمضانی با تاکید بر این که اقامت در کمپ های نوروزی نیز انجام شده، گفت: ظرفیت پذیرش کمپ ها به تفکیک خانوادگی 30400 و 3800 مجردی، 4180 چادر نیز مربوط به کمپ ایثارگران بوده است که مسافر مستقر در کمپ خانوادگی 39 هزار و 497 نفرمسافر بوده که در قالب 10 هزار و 253 فقره چادر اقامت داشته¬اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 درصد از منظر تعداد چادر و 27 درصد نیز از نظر مسافر رشد داشتیم.

وی همچنین اشاره کرد که در کمپ مجردی 1869 نفر در قالب 623 چادر اسکان داشتند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 21 درصد از نظر چادر و 18 درصد از نظر مسافر رشد داشتیم، وی اضافه کرد: کمپ جانبازان و ایثارگران 5 هزار و 809 نفر که درقالب 1237 چادر  اقامت داشته‌اند که 35 درصد از لحاظ چادر و 8 درصد از نظر مسافر رشد را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

نظارت بر  تأسیسات گردشگری و سایر صنوف در این ایام با 9521 مورد ثبت شده از دیگر موارد مطرح شده توسط ایشان بود. وی اضافه کرد در حوزه نظارت بر صنوف مختلف، با توجه به 6718 بازدید انجام شده در مدت زمانی 25 اسفندماه تا 15 فروردین ماه  و رشد 5 درصدی آن ، تعداد 828 تخلف و تعداد 139 شکایت ثبت گردیده است که حدود 122 شکایت رسیدگی گردیده و 828 مورد تذکر ، اخطار و جریمه ثبت شده است. همچنین تعداد بازدیدهای انجام شده از تأسیسات گردشگری تاکنون 1129 مورد بوده که نسبت به سال گذشته 417 درصد افزایش داشته است. تعداد  تخلفات  ثبت شده 139 مورد واز این تعداد  135 مورد ارزیابی گردیده است .

وی همچنین اشاره کرد در این ایام 2 میلیون و  70 هزار  نفر بازدید(استفاده) از کلیه مراکز و تاسیسات گردشگری، تفریحی ، تاریخی و مراکز خرید توسط گردشگران صورت پذیرفته است.

 وی در پایان اشاره کرد از مهمترین کمیته های اضافه شده در ستاد خدمات هماهنگی خدمات سفر 1402 ایجاد کمیته معنوی به همت نهاد امامت جمعه محترم و همکاری و پشتیبانی سازمان منطقه آزاد کیش با هدف رشد و تعالی معنوی گردشگران و بهینه سازی اوقات تفریحی و سیاحتی آنها در جزیره کیش است که  ویژه برنامه سال تحویل در اسکله تفریحی به تفکیک کودک و بزرگسال (قرائت دسته جمعی دعای تحویل سال، سخنرانی 5 دقیقه ای، نمایش، عمو روحانی و عروسک تن پوش)، برگزاری جنگ شادی روزانه ویژه کودکان و نوجوانان در نقاط مختلف جزیره، اجرای برنامه آموزشی جذاب ویژه زوجین با موضوع ارتباط مثبت زوجین و همچنین مهارت‌های فرزند پروری ویژه پدران و مادران، اجرای برنامه شادمانه عمو روحانی و عروسک ویژه کودکان و نوجوانان در جنگ شبانه ساحل مرجان و برپایی شش ایستگاه فرهنگی در نقاط شلوغ جزیره با موضوع الف) مشاوره- خانواده- زندگی ب) بازی، مسابقه، جایزه ویژه نوجوانان ج) نقاشی، رنگ آمیزی، بازی، اریگامی، کاردستی با بادکنک، قرآن بخوان جایزه بگیر و .... میتوان نام برد.

خلاصه گزارش عملکرد سال 1401

گردشگری خارجی:

آمار تعداد گردشگر ورودی خارجی و خرج کرد آنها در جزیره در سال 1401به شرح ذیل می باشد:

تعداد گردشگر خارجی: 20761 نفر

هزینه کرد درجزیره (دلار): 12و نیم میلیون

هزینه کرد در جزیره (ریال): 436 میلیارد تومان

لازم به توضیح است که خرجکرد هر گردشگر خارجی در جزیره کیش 600 دلار بوده است.

آنالیز میزان هزینه کرد عناصر مختلف بسته سفر گردشگران ورودی به جزیره در سال1401 به شرح زیر است:

تحقق برنامه‌ها و فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده ستاد هماهنگی خدمات سفر جزیره کیش برای نوروز 1402

گردشگری داخلی:

بر اساس آمارهای دریافتی از سامانه های اطلاعاتی،1,810,351  گردشگر در طول سال 1401 از طریق هوایی و دریایی وارد جزیره کیش شده اند که در ظرفیتهای اقامتی جزیره،52 هتل، 5565 اتاق و 16263 تخت اقامت داشته اند.

در سال 1401 800 اتاق در قالب دو هتل به ظرفیت اقامتی جزیره اضافه شد. در بخش پذیرایی 24316 سند به ظرفیت رستورانها اضافه گردید.

میزان اشتغال ایجاده شده تا سال 1401 به طور مستقیم 6987 شغل بوده است.

تعاد دفاتر خدمات مسافرتی 168 دفتر دز سال ذکر شده می باشد.

در سال 141 تعداد 3835 بازدید نظارتی از مراکز تفریحی و گردشگری سطح جزیره بعمل آمده که منجر به 772 اخطار شده است.

1128 مورد شکایات  از مراکز تفریحی و گردشگری واصل شده است

971 پروانه بهره برداری صادر و تمدید شده است.

پروژه ها و تاسیسات گردشگری در دست احداث در سال 1401

تحقق برنامه‌ها و فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده ستاد هماهنگی خدمات سفر جزیره کیش برای نوروز 1402

تعداد کل پروژه     تعداد هتل    تعداد اطاق    تعداد تخت    تعداد کاربری مختلط    برآورد کل حجم سرمایه‌گذاری

 ( به غیراز زمین )    اشتغال مستقیم بعد از بهره  برداری (نفر)    اشتغال غیر مستقیم بعد از بهره برداری (نفر)    پیشرفت فیزیکی بالای 70 درصد      پیشرفت فیزیکی بین 40 تا 70 درصد    پیشرفت فیزیکی بین 0 تا 40 درصد

68    47    9400    20000    21     میلیارد تومان 60000    30,000    90,000    10    13    45

برگزاری جشنواره ها و رویدادهای مختلف در طول سال نظیر برگزاری جشنواره ماه عسل کیش، شرکت در شانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنابع وابسته تهران و ...... مشتمل بر بیش از 50 رویداد

ایجاد و راه اندازی سامانه های جامع معاونت گردشگری جزیره کیش

اهم راهبردها و برنامه های سال جاری و سالهای بعد

براساس بررسی و فعالیتهای انجام شده در یکسال اخیر و با توجه به نقاط قوت و ضعف توسعه گردشگری جزیره برنامه ها و فعالیتهای ذیل برای سال 1402 در دستور کار قرار دارد:

رویکردهای اساسی به توسعه گردشگری جزیره کیش

حفظ ارزش های جامعه کیش (کیشوندان)

حفظ کرامت گردشگران ) داخلی و خارجی(

حفظ حقوق ذینفعان

توسعه پایدار گردشگری با محوریت مردم و محیط زیست

راهبردهای اساسی توسعه گردشگری 1402

1)توسعه گردشگری برنامه محور

انجام تکالیف قانونی و برنامه¬ های فرادست

تدوین سند راهبردی و طرح جامع توسعه گردشگری با همکاری ذینفعان

ایجاد زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری توسعه گردشگری کیش

جهت گیری تامین منابع ومشوقها به برنامه های حائز اولویت

2) هماهنگی موثر فرابخشی و بین بخشی

بهره مندی ازتمامی ظرفیتهای جغرافیایی، اداری، ملی و بخشها در توسعه گردشگری جزیره

انعقاد تفاهم نامه های همکاری با بخشهای دولتی، عمومی و خصوصی

3)مشارکت ذینفعان در توسعه گردشگری

گسترش مشارکت ذینفعان در فرایندهای سیاست گذاری، اجرا و نظارت بر فعالیت های گردشگری جزیره کیش

حمایت از تشکلهای حرفه ای بخش گردشگری

4)بهبود فضای کسب و کار

بازنگری و اسناد و طرحهای بخش گردشگری با هدف ارتقاء بهره وری

تسهیل فرایندها و رویه های کسب و کارهای بخش گردشگری جزیره

ایجاد پنجره واحد و الکترونیکی کردن فرایندها

فعال کردن زنجیره تامین گردشگری در جزیره

5)ایجاد درآمد ارزی، اشتغالزایی و کارآفرینی

توسعه صادرات گردشگری جزیره

کمک به کسب و کارهای نوین، دانش بنیان و استارت¬آپهای گردشگری

توانمندسازی و ظرفیت سازی جوامع محلی و دست اندرکاران بخش گردشگری

حمایت از توسعه گردشگری در مناطق بومی

بسترسازی اشتغال گردشگری برای همه کیشوندان

6)توسعه متوازن گردشگری

متوازن سازی سفر و توزیع فعالیت های گردشگری در تمامی ساعات روز، ایام سال و محدوده جزیره

دسترسی همگان به گردشگری

7) ارتقا رضایتمندی گردشگران

بهبود کیفیت خدمات گردشگری

حفظ و حمایت از حقوق گردشگران

توجه به نیازهای بانوان، معلولان، کودکان و جوانان در برنامه های توسعه گردشگری

8) توسعه فراگیر گردشگری

گذار از تحریم ها به واسطه گردشگری

ایجاد تصویر مناسب از کیش در بازارهای هدف و برندسازی گردشگری

تنوع بخشی به بازارهای هدف سنتی با نفوذ در بازارهای منطقه ای و شرق آسیا

تغییر رویکرد از تک محصولی به تنوع بخشی به محصولات براساس قابلیت¬ها و ظرفیتهای کیش

انتخاب بازارهای هدف گردشگری داخلی و خارج

رئوس فعالیت های حوزه گردشگری

برنامه ریزی :

تدوین سند راهبردی توسعه گردشگری

بازنگری طرح جامع توسعه گردشگری  

تهیه طرح متنوع سازی محصولات و تشکیل میزهای تخصصی گردشگری

پروژه تدوین استراتژی توسعه صادرات جزیره از طریق گردشگری

برنامه ریزی برای معرفی حداقل پنج مسیر گردشگری در سطح جزیره کیش

توسعه گردشگری جزیره با تاکید بر توزیع متوازن سفر

تهیه و تدوین استانداردهای گردشگری حلال برای تاسیسات و خدمات گردشگری

استقرار نظام جامع آمار گردشگری

توسعه استارتاپ های گردشگری و شرکت های دانش بنیان

ساماندهی و ایجاد موزه های تاریخی، موضوعی، تخصصی و مردم شناسی

برنامه ریزی برای ایجاد موزه های مشارکتی در جزیره کیش

تشکیل انجمن های مردم نهاد حوزه میراث فرهنگی و استفاده از ظرفیت آنها به عنوان بازوی اجرایی در آن حوزه

احیا و مرمت آثار و بناهای ثبت شده در اختیار سازمان و سایر دستگاه های دولتی

خرید و یا تهاتر بناهای واجد ارزش در اختیار سایر دستگاه ها و یا اشخاص خصوصی

ایجاد مراکز فروش صنایع دستی و سوغات در تاسیسات گردشگری

تهیه طرح تجاری سازی و برندینگ (نشانمندی ) صنایع دستی

کاوش شهر تاریخی حریره و توسعه گردشگری آن به عنوان مقصد گردشگری

بازاریابی و تبلیغات :

ساماندهی نمایشگاههای منطبق بر بازارهای هدف داخلی و خارجی در راستای تقویم گردشگری

مطالعات بازار هدف بر اساس محصولات متنوع جزیره با تکیه بر بازارهای جدید بخصوص بازارهای کشورهای همسایه و بازار داخل

طرح ایجاد دفاتر اطلاع رسانی و بازاریابی در کشورهای هدف از طریق بخش خصوصی

برنامه ریزی برای دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی و تبلیغات الکترونیک) حوزه گردشگری و صنایع دستی

ساماندهی بهینه سازی اقلام تبلیغاتی متناسب با محصولات گردشگری و منطبق بر علائق و سلائق بازارهای هدف.

توسعه ارتباط با سازمانهای تخصصی بین المللی مثل سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) سازمان همکاری اسلامی (OIC) –ECO و...

نظارت و ارزیابی :

واگذاری برخی امور به تشکل های حرفه ای

الکترونیکی کردن فرایندها،  کیفیت خدمات و نظارت بر آن ها

اجرای طرح استاندارد سازی گردشگری حلال و ارزیابی و تطبیق تاسیسات و خدمات گردشگری با استانداردهای تدوین شده برای گردشگری حلال

مقررات زدایی و ایجاد پنجره واحد صدور مجوز

تسهیل کسب و کارهای فضای مجازی و استارت آپ های گردشگری

ارتقاء کیفیت خدمات تاسیسات گردشگری

مطالعات و آموزش :

تجاری سازی و گسترش برند گردشگری کیش

تشکیل کمیته محتوای تخصصی دوره های کوتاه مدت گردشگری

برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز در خصوص گردشگری حلال برای کارکنان تاسیسات و خدمات گردشگری

مطالعه ی ارتقای گردشگری شهری و شهر گردشگر در کیش

برنامه ریزی راه اندازی سامانه جامع دوره های آموزشی کوتاه مدت صنایع دستی و گردشگری

طراحی دوره های جدید آموزشی کوتاه مدت گردشگری به منظور ارتقای سطح کیفی عمکرد نیروی انسانی شاغل در صنعت گردشگری کشور

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز