خبرگزاری کار ایران

ایلنا از نقاط حادثه خیز جاده‌ای شهر اراک گزارش می‌دهد؛

عدم تامین مالی، وعده‌های مسولان را محقق نکرد

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۲۵۵

در شرایطی که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان نیز اخیرا ورودی شهر سنجان را به عنوان یکی از نقاط مهم حادثه خیز شهر اراک نام برده، اما اجرای این پروژه همچنان در انتظار عملی شدن وعده‌های مسئولان باقی مانده است.

«تقاطع مرگ یا قتلگاه شهر اراک»، این عنوانی است که سالهاست برای یکی از نقاط مهم حادثه خیز حاشیه شهر اراک به کار برده می‌شود، تقاطع ورودی شهر سنجان که مدتهاست به دلیل وقوع تصادفات متعدد بر ضرورت ایمن سازی آن هشدار داده شده و بارها در جلسات مختلف از شورای ترافیک و شورای تامین استان گرفته تا کمیسیون ماده ۵ و جلسات شورای شهر در دوره‌های گذشته، به بحثو بررسی گذاشته شده اما این جلسات، تنها با وعده‌های مسئولان وقت برای احداثتقاطع غیر هم سطح در این مکان همراه بوده است.

به گزارش ایلنا، از سوی دیگر، این سوال که بالاخره متولی ایمن سازی و رفع مشکلات این منطقه در ورودی سنجان را باید اداره کل راه و شهرسازی دانست یا شهرداری؟! تا مدتها به عنوان سوالی بی پاسخ باقی مانده بود و جز پاسکاری وظایف و مسئولیت‌ها نتیجه‌ای را به دنبال نداشت. در این میان بلاتکلیفی چندین ساله برای اجرای این طرح در حالی با گذشت بیش از ۱۷ ماه از شروع به کار شورای دوره چهارم نیز، همچنان ادامه دارد که در این مدت بارها نوید تامین اعتبار مورد نیاز برای شروع اجرای این پروژه داده شد اما این وعده‌ها هیچ گاه با اقدام عملی برای شروع عملیات اجرایی طرح همراه نبوده است.

اظهارات متناقض و وعده‌های بی سرانجام مسئولان

حسن آصفری، نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس در این‌باره پیش از این وعده داده بود اعتبار مورد که نیاز برای اجرای پروژه تقاطع غیر هم سطح ورودی سنجان جذب شده و به زودی عملیات اجرایی این طرح با تخصیص اعتبار اولیه دو میلیارد تومان آغاز می‌شود.

امین زاده، شهردار وقت نسنجان نیز، در زمان تصدی این سمت گفته بود: بخشی از کار طراحی و انجام مطالعات برای اجرای این طرح توسط شرکت مشاور انجام شده و در صورت اختصاص اعتبارات مورد نیاز، ما آمادگی شروع عملیات اجرایی آن از سال ۸۹ را داریم.

رضایی، رئیس وقت شورای اسلامی شهر سنجان گفته بود: متولی اصلی ایمن سازی این مسیر به عنوان یکی از محورهای مهم ارتباطی شهر اراک، اداره کل راه و شهرسازی است که تاکنون از پذیرش این مسئولیت شانه خالی کرده‌اند.

بزرگی، رئیس وقت اداره راه شهرستان اراک اظهار کرده بود: این محدوده در حوزه کاری اداره راه قرار ندارد و چون در محدوده شهر سنجان واقع است باید شهرداری و شورا اقدامات لازم را انجام دهند و ما هیچ وظیفه‌ای در این خصوص نداریم.

فاضلی، عضو شورای دوره چهارم بیان کرده بود: هنوز هیچ طرحی برای قتلگاه ورودی سنجان اجرا نشده است.

اما بحثتاخیر مسئولان در ایمن سازی این تقاطع بار دیگر در جلسه صحن رسمی هفته گذشته شورای اسلامی کلانشهر اراک، مورد اعتراض صحبت الله فاضلی عضو شورا قرار گرفت.

وی در بخشی از نطق پیش از دستور خود با اشاره به کلنگ زنی این پروژه در تیرماه سال ۹۲ گفت: قرار بود بر اساس یک برنامه زمان بندی مشخص، این پروژه اجرایی و عملیاتی شود اما متاسفانه تا کنون شاهد هیچ اقدام عملی برای اجرای این طرح نبوده‌ایم.

فاضلی تصریح کرد: این منطقه به عنوان کشتارگاه شهر اراک مطرح است و باید شهرداری در پروژه‌های سال آینده به این منطقه نگاه و توجه ویژه‌ای داشته باشد و عملیات اجرایی آن را آغاز کند.

تامین نشدن اعتبارات مورد نیاز را مهمترین مانع شروع اجرای این پروژه است

اما با کلان شهر شدن اراک و در تقسیم بندی جدید مناطق شهری، شهر سنجان به عنوان جزئی از منطقه سه کلان شهر اراک قرار گرفت و بنابراین، این تقاطع نیز در حوزه کاری شهرداری منطقه سه محسوب می‌شود.

شهردار منطقه سه اراک در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص طرح ایمن سازی تقاطع ورودی سنجان می‌گوید: این موضوع سالهاست که مطرح است اما اینکه متولی اصلی اجرای این پروژه باید شهرداری باشد یا اداره راه و شهرسازی، همچنان مورد بحثو اختلاف قرار دارد و تصمیمات متفاوتی را به همراه داشته است.

مرادی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای تامین اعتبار این پروژه ادامه می‌دهد: اینکه اعتبار اولیه‌ای برای اجرای این طرح تخصیص داده شده اخیرا از سوی یکی از نمایندگان مجلس مطرح شده اما هنوز به صورت رسمی دستورالعملی به شهرداری ابلاغ نشده و تعیین تکلیف نشده است و مشخص نیست این اعتبار قرار است از طریق راه و شهرسازی تامین شود یا شهرداری!

وی اظهار می‌دارد: قرار بود این طرح با همکاری شهرداری و راه و شهرسازی انجام شود اما متاسفانه به دلیل تامین نشدن اعتبارات مورد نیاز، هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده ضمن اینکه اگر شهرداری بخواهد این طرح را اجرا کند باید از طریق معاونت فنی و عمرانی انجام شود و شهرداری منطقه سه متولی اجرا نخواهد بود.

فقیهی، عضو شورای کلانشهر اراک در این باره می‌گوید: پیگیری‌های ما برای روشن شدن تکلیف اجرای این طرح، هنوز نتیجه‌ای نداشته است.

عضو شورای کلانشهر اراک، به کلنگ زنی این پروژه در اواخر فعالیت شورای دوره سوم اشاره می‌کند و می‌گوید: این کلنگ زنی در حالی انجام شد که هنوز مراحل طراحی و نحوه تامین اعتبار این طرح مشخص نشده بود و متاسفانه در مرحله مطالعات، متوقف ماند و پیشرفت فیزیکی و اجرایی نداشت.

علیرضا فقیهی در گفتگو با ایلنا ادامه می‌دهد: در بودجه امسال شهرداری مبلغ ۲ میلیارد تومان برای شروع اجرای طرح در نظر گرفته شد اما متاسفانه با اقدام عملی همراه نشد تا اینکه اواخر سال گذشته اعلام شد در بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی، مقرر شده این پروژه چون در محورهای ارتباطی بین شهری قرار گرفته از طریق وزارت راه تامین اعتبار شود و از لیست پروژه‌های شهرداری خارج شود و مسئولیت اجرای آن به اداره راه و شهرسازی واگذار شود.

وی می‌افزاید: متاسفانه با وجوذ پیگیری‌هایی که به همراه چند عضو شورا برای حل مشکلات شروع اجرای این طرح انجام دادیم با این پاسخ اداره راه و شهرسازی مواجه شدیم که امسال هم اعتباری برای اجرای این طرح اختصاص داده نشده است.

این پروژه می‌توانست جایگزین برخی از تقاطع‌های غیرهم سطحی که اولویت اصلی شهر اراک نبودند شود

این عضو شورا تصریح می‌کند: با این شرایط تصمیم گرفتیم در بودجه سال آینده شهرداری، اعتبار اولیه‌ای را برای شروع عملیات اجرایی این طرح در نظر بگیریم تا شهرداری در سال ۹۴، ملزم به شروع اجرای پروژه احداثتقاطع غیر هم سطح ورودی منطقه سنجان شود اما اخیرا از رئیس شورا شنیدیم که این پروژه پس از برگزاری مناقصه از طریق اداره راه و شهرسازی، در مرحله تجهیز کارگاه و شروع عملیات اجرایی قرار دارد.

فقیهی اظهار می‌دارد: اگر شهرداری به جای احداثبرخی از تقاطع های غیر هم سطحی که جزء ضروریات و اولویت‌های شهر اراک نبود با تخصیص اعتبار، این طرح را آغاز می‌کرد امسال حداقل شاهد شروع عملیات اجرایی و پیشرفت بخشی از طرح بودیم اما به رغم پیگیری‌ها اقدامی در این خصوص انجام نشد. اما امیدواریم سال آینده این پروژه که از ضرورت‌های مهم و اصلی است با روند مناسبی توسط راه و شهرسازی انجام شود.

در شرایطی که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان نیز اخیرا ورودی شهر سنجان را به عنوان یکی از نقاط مهم حادثه خیز شهر اراک نام برده و بر ضرورت تسریع در ساماندهی و اجرای طرح مناسب در این منطقه که با تصادفات جانی و مالی بسیاری نیز روبه رو بوده و هست تاکید می‌کند، اما اجرای این پروژه همچنان در انتظار عملی شدن وعده‌های مسئولان باقی مانده است. باید دید آیا این طرح از سال آینده وارد فاز اجرایی و عملیاتی خواهد شد یا باز هم باید شاهد بلاتکلیفی اجرای آن باشیم؟!

گزارش: زهرا نصیری

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز