خبرگزاری کار ایران

رئیس مجلس شورای اسلامی:

بخش مهمی از مشکلات ما ناشی از بی تدبیری است

asdasd
کد خبر : ۱۷۲۰۷۱

دلیل اصلی اینکه از ظرفیت‌های کشور به درستی استفاده نشد را باید این سوء مدیریت دانست که به رغم درآمدهایی که در سال‌های گذشته از فروش نفت و گاز حاصل شد، اما رونقی در اقتصاد و تقویت بخش تولید ایجاد نشد.

بخش مهمی از مشکلات امروز کشور ناشی از سوء مدیریت و بی‌تدبیری است که متاسفانه در سال‌های گذشته با عقلانیت و ساز و کار مناسب برای اجرای برنامه‌ها و اهداف همراه نبود.
به گزارش خبرنگار ایلنا رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز در مراسم اختتامیه کنگره بین المللی چشمه آفتاب که با حضور گسترده مردم، روحانیون و مسئولین کشوری و استانی در مصلی شهرستان خمین برگزار شد بر این نکته تاکید کرد و گفت: دلیل اصلی اینکه از ظرفیت‌های کشور به درستی استفاده نشد را باید این سوء مدیریت دانست که به رغم درآمدهایی که در سال‌های گذشته از فروش نفت و گاز حاصل شد، اما رونقی در اقتصاد و تقویت بخش تولید ایجاد نشد و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته به درستی اجرا نشد، بنا براین همه مشکلاتمان را نباید به دلیل تحریم‌ها دانست.
علی لاریجانی با انتقاد از شیوه و روند اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ در کشور تصریح کرد: بر اساس این قانون، سرمایه‌های دولتی باید در اختیار مردم و بخش خصوصی قرار گیرد تا شاهد افزایش بهره وری، رونق اقتصادی وایجاد رقابت باشیم، اما این قانون قوی و محکم به درستی اجرا نشد و بسیاری از شرکت‌ها و کارخانجات بزرگ و مهم دولتی هنوز هم با مالکیت و تصدی دولت اداره می‌شوند و شیوه مدیریت‌ها هیچ تفاوتی با گذشته نداشته‌اند.
وی با بیان اینکه واگذاری امور به مردم در افکار و اندیشه‌های امام راحل هم مورد تاکید قرار گرفته است افزود: در دولت جدید تلاش‌هایی جهت احیای این قانون و اجرای درست آن انجام شده که نیازمند انجام اقدامات منسجم و موثرتری است تا از رکود حاکم بر بخش تولید و فضای کسب و کار در کشور خارج شویم.
لاریجانی کلید عبور از شرایط حساس و خاص کنونی کشور را اجرای دقیق و درست سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: لازمه موفقیت در مذاکرات هسته‌ای و حضور موفق در صحنه بین المللی نیز جدی گرفتن اجرای این سیاست هاست که با همکاری و تعامل دولت و مجلس، به زودی ساز و کار و برنامه‌های مناسب برای اجرای آن تدوین خواهد شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز در شرایط بسیار حساسی هستیم که با فشارهای مختلف سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای که وجود دارد شگرد‌ها و شیوه‌های غرب که به دنبال ماجراجویی، شیطنت و خسته کردن ملت هستند، برای ما کاملآ روشن و شفاف است. آنان تصور می‌کنند با اخم و تندی وعضبانیت می‌توانند اراده مردم را تضعیف کنند.
وی موفقیت‌های امروز کشور در حوزه فناوری‌های هسته‌ای و همچنین تبدیل شدن به قدرت موشکی منطقه را ثمره چندین دهه تلاش و مبارزات امام خمینی دانست وافزود: امام خمینی جمهوریت، مردم سالاری دینی و استغنا را درمیان مردم نهادینه کرد و پایه‌های دموکراسی را در قانون اساسی متبلور کرد و نگذاشت قدرت در دست یک شخص یا گروه خاص باشد و فساد و دیکتاتوری ایجاد شود.
لاریجانی تصریح کرد: تفکر و ایده نه شرقی، نه غربی که توسط امام راحل مطرح شد حرکتی نوظهور بود که احیای آزادی فکر و مردم سالاری و باور این آرمان‌ها را به دنبال داشت. ایده و تفکری که بسیاری از روشنفکران تصور می‌کردند با این روش کشور نمی‌تواند به حیاتش ادامه دهد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشریح ویژگی‌های دوره‌های مختلف تاریخی قبل از شروع مبارزات امام، صفویه را از دوره‌های مهم و با ارزش تاریخی عنوان کرد و گفت: سلاطین صفوی حکمرانان عاقلی بودند که شیوه و روش مملکت داری را می‌دانستند و ذهن و فکر درازمدت و آینده محور داشتند و به دلیل تقویت همبستگی ملی، استفاده از مشاورینی عاقل و دانشمند و دوری از قدرت طلبی و کسب منافع شخصی توانستند گام‌های بزرگی در راه آبادانی کشور بردارند. اینکه حاکمی تا این اندازه عقل و تدبیر داشته باشد که از بهترین‌ها در اداره مملکت استفاده کند از مزیت‌های مهم است.
علی لاریجانی با تاکید بر اینکه امروز نیز در شرایط حساس کنونی، اداره کشور تنها با یک ایده و فکر می‌سر نیست افزود: قطعا یک وزیر یا مدیر علامه نیست و به تنهایی نمی‌تواند در تمامی بخش‌ها صاحب تفکر و اندیشه و تخصص باشد و برای تصمیم گیری و سیاستگذاری نیازمند مشاورین، اندیشمندان و نخبگان است تا بتواند اقدامات موثری انجام دهد.
وی ادامه داد: امروز سطح تخصص و نخبگی در کشور بالاست و باید زمینه و بستر لازم را به گونه‌ای فراهم کرد که از اندیشه‌ها و تخصص نسل جوان و کارآفرین استفاده شود تا با تکیه براین سرمایه‌ها و ظرفیت‌های داخلی بتوانیم به موفقیت دست یابیم.
لاریجانی با اشاره به اینکه با فروش نفت و گاز، مشکل بیکاری و تولید در کشور حل نخواهد شد افزود: یکی از مهم‌ترین نقص‌ها و مشکلات ما عدم استفاده از مشاورینی ارزشمند است، همانگونه که در دوره شاه عباس صفوی ارزش‌های استفاده از شخصیتی همچون امیرکبیر نادیده گرفته شد. بنابراین امیدواریم دولت یازدهم این نکته را مورد توجه جدی قرار دهد.
وی در پایان از زحمات و تلاش‌های برگزار کنندگان این کنگره ارزشمند تقدیر و تشکر کرد و گفت: معرفی ابعاد مختلف زندگی و شخصیت پدر امام راحل که ناشناخته هم بود اقدام ارزشمند و قابل تقدیری است و برای عمیق‌تر شدن فرهنگ انقلابی و اسلامی باید از ظرفیت‌های روحانیت به خوبی استفاده شود، ضمن اینکه استقلال آن‌ها نیز باید حفظ شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز