خبرگزاری کار ایران

مشکل آبیاری باغ نیاوران حل شد

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۸۲۹

۲ عدد از پمپ های اصلی مجموعه که خراب و بدون استفاده بودند تعمیر شدند که این امر موجب پوشش آبیاری ضلع شرق و جنوب شرقی مجموعه و نجات جان درختان در خطر نابودی شد.

درپی تعمیر پمپ اصلی آبرسانی باغ نیاوران، مشکل آبیاری یک سوم از مساحت مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران که تاکنون فاقد امکان بهره برداری از آب بود، حل شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی - تاریخی نیاوران؛ مدیر این مجموعه با اعلام این خبر افزود: ۲ عدد از پمپ های اصلی مجموعه که خراب و بدون استفاده بودند تعمیر شدند که این امر موجب پوشش آبیاری ضلع شرق و جنوب شرقی مجموعه و نجات جان درختان در خطر نابودی شد.

آفرین امامی توضیح داد: یکی از پمپ های اصلی مجموعه چند سال پس از دوره پهلوی و دیگری ۶ سال پیش از کار افتادند که برخلاف فراوانی آب در سفره های زیر زمینی و قنات های موجود در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، منجر به عدم وجود آب در ضلع شرقی، جنوب شرقی و بخش هایی از جنوب و مرکز این مجموعه شد.

امامی با بیان اینکه یک سوم از فضای باغ نیاوران معادل حدود ۴ هکتار از فضای سبز فاقد امکان بهره برداری از آب بود، اظهار داشت: پیش از تعمیر این پمپ ها باغبانان مجبور به استفاده از شلنگ های بلند که گاهی طول آنها تا ۱۵۰ متر می رسید و استفاده از پمپ های سالم آب موجود در ضلع شمالی و غربی مجموعه بودند که موجب فشار کم آب و همچنین نوبتی آبیاری کردن می شد.

وی افزود: در فضاهای فاقد آب ۶ پست باغبانی تعریف شده که به ۱۸ عدد شیر آب مجزا جهت آبیاری نیاز داشت؛ اما تمام این فضا توسط ۳ حلقه شلنگ و به صورت نوبتی آبیاری می شدند که با تعمیر این پمپ ها ۳۰ عدد شیر آب در باغ نیاوران فعال شد.

وی عدم قبول پست های بدون آب توسط باغبانان و تنش آنها بر سر نوبت آبیاری و همچنین مشاهده بیشترین میزان درختان درخطر خشک شدن را در ضلع جنوبی و جنوب شرقی مجموعه از تبعات خرابی پمپ های اصلی آب این مجموعه برشمرد.

امامی در ادامه گفت: با پشتیبانی معاونت توسعه مدیریت سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و هماهنگی با مسئول فضای سبز مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، این دو پمپ خراب که درواقع مهمترین و یکی از اصلی ترین بخش های سیستم آبیاری مجموعه می باشد تعمیر شد که حتی می توان علاوه بر فضاهای شرقی تا جنوبی، فضاهای مرکزی و غربی مجموعه را پوشش آبیاری داد و همچنین استخر کاخ نیاوران که از همین سیستم تغذیه می کند را آبرسانی انجام داد.

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران تصریح کرد: صرفه جویی در هزینه هایی که برای تعمیر و تجهیز پمپ های سالم مجموعه که به علت تحمل بار زیاد در طول سال خراب شده و یا می سوختند، از بین رفتن تنش میان باغبانان جهت آبیاری پست های محوله فاقد آب و حتی قبول چندین پست باغبانی توسط باغبانان که تا حدی مشکل کمبود نیروی فضای سبز را جبران نموده از جمله دستاوردهای خوب تعمیر سیستم آبیاری قسمت شرقی مجموعه است.

وی با بیان اینکه تعدادی از درخت های جوان موجود در ضلع جنوب و جنوب شرقی مجموعه در طول ۶ سال گذشته به علت نبود آب در آن فضا و آبیاری با فشار بسیار کم درخطر خشکی قرار داشتند افزود: خوشبختانه درختان کهنسال به علت ریشه های قوی و طولانی، آب مورد نیاز خود را از سفره های زیرزمینی تامین کرده و خطری آن ها را تهدید نکرده و کاملا سالم مانده اند و با تعمیر این دو پمپ از این پس فضای سبز این قسمت از باغ دوباره احیا خواهد شد.

امامی اظهار داشت: پس از تعمیر این پمپ ها و پوشش آبیاری تمام فضای سبز در زمان های مناسب روز، ناظر اداره کل موزه های سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آخرین بازدید خود از باغ نیاوران بر تغییر رنگ باغ نیاوران و سبز تر شدن و با طراوت تر شدن فضای سبز اذعان داشت.

وی توضیح داد: به علت عدم لایروبی برکه موجود در ضلع شمالی مجموعه نیز طی سالیان متمادی، آب در برکه کم ذخیره شده که در نتیجه نمی توان از پمپ قوی جهت آبیاری استفاده کرد که به پیشنهاد کارشناس فضای سبز اداره کل موزه ها قرار است به زودی این برکه لایروبی و فضای ذخیره آب آن افزایش یابد تا امکان استفاده از پمپ قوی برای بخش های شمالی فراهم شود.

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران خاطر نشان ساخت: پس از کاشت ۱۵۰ اصله نهال در اسفندماه سال گذشته جهت احیای باغ نیاوران، از ابتدای سال جاری آفت زدایی دوره ای به صورت علمی، کوددهی مرتب و دوره ای و سم پاشی تخصصی، ایجاد انگیزه برای پرسنل فضای سبز و نجات فضای سبز باغ نیاوران از اهم فعالیت های این مجموعه در این حوزه بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز