خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان:

سیرک قشم هیچ گونه مجوزی برای نمایش ندارد / عدم صدور مجوز سلامت برای شیر‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۶۶۰

سیرک قشم هیچ گونه مجوزی دال بر برپائی نمایشگاه از اداره کل محیط زیست هرمزگان دریافت نکرده و صرفا بدلیل استفاده از موقعیت جزیره در ایام تعطیلات و کسب منافع شخصی اقدام به برپایی سیرک قبل از اخذ مجوز کرده که اخطار کتبی به مدیریت سیرک داده شده است.

چندی پیش تصویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن شرایط نامناسب نگهداری شیرهای یک در سیرک جزیره قشم را نشان می‌دهد. این تصویر تاسف برانگیز گویای نگهداری چندین شیر بالغ در قفسی بسیار کوچک و در فضای باز بود. حالا مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان می‌گوید که سیرک حاضر در جزیره قشم بدون مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست وارد این جزیره شده و مجری سیرک بدلیل طفره رفتن از پرداخت هزینه از انجام آزمایشات وگرفتن گواهی سلامت خودداری می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، " مجید وفادار " مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان در مورد نحوه نگهداری حیوانات سیرک در چزیره قشم اظهار داشت: سیرک مذکور بدلیل مشکلات مربوط به گواهی سلامت درجزیره قشم توقف نموده است و متاسفانه در زمان ورود به جزیره قشم بدلیل عدم برخورد قانونی گمرگ لافت قشم مبنی بر مطالبه مجوز سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی در خصوص حمل ونقل حیوانات وحشی بدون اخذ مجوز از سازمان واین اداره کل وارد جزیره قشم گردیده ودرجزیره استقرار یافته است.

وفادار ادامه داد: این اداره کل پس از اطلاع از حضور سیرک که مصادف با تعطیلات نوروزی بوده است برحسب وظیفه به محل مورد نظر مراجعه و صدور اخطار کتبی به مدیریت سیرک مذکور کرده است که می‌بایست قبل از برپایی نمایشگاه موافقت لازم از سازمان حفاظت محیط زیست(دفتر حفاظت مناطق و مدیریت شکاروصید) اخذ نموده وبدون اخذ مجوز از هرگونه برپایی نمایشگاه وحتی تبلیغ آن خودداری کند.

وی افزود: سیرک مذکور هیچ گونه مجوزی دال بر برپائی نمایشگاه ازاین اداره کل دریافت نکرده و صرفا بدلیل استفاده از موقعیت جزیره در ایام تعطیلات و کسب منافع شخصی اقدام به برپایی سیرک قبل از اخذ مجوز کرده که اخطار کتبی به مدیریت سیرک داده شده است. علیرغم آن نحوه نگهداری در زمان اجرای سیرک در چارچوب تعهدات بوده است وموارد خلاف آن به مسئولان تذکر داده شده است.

مدیر کل محیط زیست هرمزگان با بیان اینکه طبق دستورالعمل راه اندازی و برگزاری سیرک، متقاضی می‌بایست اصل گواهی سلامت و مجوز نقل و انتقال حیوانات سیرک صادره از سوی اداره کل دامپزشکی استان مبداء را ارائه کند گفت: مدیریت سیرک مذکور در مورد ارائه گواهی سلامت از اداره کل دامپزشکی استان مبداء(فارس) هیچگونه مدرکی ارائه نکرده است. موضوع اخذ گواهی سلامت از نکات حائزاهمیت بوده وچنانچه گواهی سلامت موجود نباشد قطعا درصورت ابتلای حیوانات به بیماری مشکلات وتبعات عدیده‌ای رابه همراه خواهد داشت.

به گفته وی متاسفانه بدلیل فقدان گواهی سلامت از اداره کل دامپزشکی استان مبداء، در زمان درخواست جابجایی از جزیره قشم به استان مقصد، اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان از صدور مجوز خروج تا زمان ارائه آن گواهی و همچنین انجام آزمایشات لازم جهت تایید سلامت حیوانات اجتناب می‌کند و علیرغم صدور مجوزخروج از سوی دفتر حفاظت مناطق و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست با توجه به شرایط آب و هوایی جزیره قشم متاسفانه بدلیل کوتاهی مدیرسیرک در انجام آزمایشات و گرفتن گواهی سلامت خودداری می‌نماید. لذا بخش خصوصی که جهت کسب منافع مالی اقدام به برپایی اینگونه فعالیت‌ها می‌نماید متعهد به انجام کلیه جوانب ایمنی وبهداشتی مطابق با تعهدات باشد.

وفادار خاطر نشان کرد: در این راستا سازمان حفاظت محیط زیست هیچ گونه کوتاهی نکرده است و مجوز خروج سیرک مذکور از جزیره از سوی دفتر حفاظت مناطق و مدیریت شکار و صید به مقصد استان البرز مشروط به ارائه گواهی سلامت از اداره کل دامپژشکی است که در حال حاضر با توجه به پیگیری بعمل آمده توسط این اداره کل نحوه نگهداری با افزایش تعداد قفس‌ها جهت حمل ونقل مناسبت‌تر پس از کسب مجوز اداره کل دامپزشکی انتقال به مقصد صورت خواهد گرفت.

این مقام مسئول متذکر شد که در صورت تکرار تخلفات سیرک مربوطه درخصوص نحوه محل برگزاری، شرایط نگهداری جانوران از نظر محل نگهداری، تغذیه، بهداشت و… سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به ابطال مجوز راه اندازی وبرگزاری سیرک اقدام ومی بایست با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست، حیوانات به محل‌های مناسب منتقل شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز