خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان حج و زیارت مطرح کرد؛

توسعه زیرساخت‌های رفاهی برای زائران عتبات عالیات

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۴۱۷

در خصوص عملیات عمره تاکنون کار سنگینی انجام شده و تا امروز ۱۵۰ هزار معتمر ایرانی اعزام شده‌اند و سال گذشته در چنین ایامی از ماه‌های قمری ۷ هزار زائر ایرانی به عمره فرستاده شده بودند.

ایلنا: رئیس سازمان حج و زیارت گفت: شرکت امید زائر به منظور توسعه زیرساخت‌های رفاهی برای زائران عتبات عالیات در ایران و عراق راه‌اندازی شد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، " سعید اوحدی " رئیس سازمان حج و زیارت گفت: رسالت حفظ امانت گرانبهای انقلاب اسلامی امروز به عهده ما گذاشته شده است و یقیناً به برکت خون شهدا امروز عزت اسلام و ایران اسلامی بر تارک جهان می‌درخشد و در سراسر گیتی پرتو افکنده است.

وی ادامه داد: امروز جمهوری اسلامی در عرصه جهانی دست بر‌تر دارد و خواه ناخواه به عنوان یک قدرت منطقه‌ای بلکه جهانی مطرح است به‌گونه‌ای که امروز رئیس جمهور امریکا عاجزانه اعتراف می‌کند اگر می‌توانستیم حتماً تار و پود فناوری هسته‌ای ایران را از هم می‌پاشیدیم.

رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: نعمت بزرگی است که ما و شما در نظام اسلامی در مسیر خدمت به زائران قرار گرفته‌ایم و بواسطه این توفیق جا دارد شور و نشاط سراسر وجود ما را فراگیرد و این شأن و منزلت و قداست وظایف و مأموریت‌ها که بر دوش ما نهاده شده، جای شکر فراوان دارد که مبادا از آن غافل شویم.

اوحدی در بیان اقدامات سازمان حج و زیارت در خصوص عمره جاری و حج ۹۳ گفت: امسال برنامه زمان بندی حج تمتع به همت کار گروه‌هایی که در موسم حج گذشته شکل گرفت، به موقع شروع شد و اعزام عمره گزاران نیز به‌گونه‌ای انجام گرفت که زائران ایرانی از ۱۴ ماه صفر در مدینه منوره حضور داشته باشند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سفر اخیرش به عربستان و دیدار با وزیر حج آن کشور گفت: در سفر اخیر هیأت رسمی به عربستان از وزیر حج آن کشور بابت گشایش به موقع سیستم صدور ویزای عمره تشکر کردم و یادآور شدم که ما هیچ متخلف اقامتی عمره و هیچ زندانی ایرانی در خاک عربستان نداریم.

وی ادامه داد: در خصوص عملیات عمره تاکنون کار سنگینی انجام شده و تا امروز ۱۵۰ هزار معتمر ایرانی اعزام شده‌اند و سال گذشته در چنین ایامی از ماه‌های قمری ۷ هزار زائر ایرانی به عمره فرستاده شده بودند.

اوحدی افزود: تأخیرهایی در پروازهای عمره بدلیل تغییرات جوی صورت گرفته اما گزارش‌های رسیده حاکی است مردم از کیفیت پذیرایی و نقل و اسکان عمره رضایت نسبی دارند.

وی در خصوص قیمت کاروان‌های حج ۹۳ گفت: قیمت کاروان‌های تمتع ۹۳، حداقل ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و حداکثر ۱۰ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان است. البته اگر تنها افزایش نرخ ارز که از ۲۴۵۰ تومان پارسال به ۲۶۵۰ تومان در سال‌جاری را در نظر بگیریم، باید شاهد رشد حدود ۷۰۰ هزار تومانی قیمت حج می‌بودیم که بواسطه تمهیدات مدیریتی در اوضاع بازار این کشور و پیگیری موضوع یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان مساعدت بانک ملی توانستیم به یک قیمت مناسب برسیدیم.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص برنامه ریزی برای سفر‌های عتبات عالیات گفت: در مورد سفرهای عتبات مشکل زیاد است که باید با حکمت و تدبیر در حل و فصل آن بکوشیم. متأسفانه فرصت‌های عراق در راستای تأمین رفاه و آسایش مادی و معنوی مردم از دست می‌رود و خدمات ارائه شده به زائران اصلاً در خور شأن و منزلت آنان نیست.

اوحدی اظهار داشت: در حوزه عربستان علی رغم محدودیت‌ها‌ی سیاسی، اجتماعی و عقیدتی و قانونی خدمات شایسته و عزتمندانه‌ای به زائران ارائه می‌شود اما خدمات در عراق توأم با ضعف و کاستی است.

وی ادامه داد: چرا هتل‌های نامناسب را در حج از گردونه خارج می‌کنیم ولی در عراق با کیفیت‌های نامناسب سروکار داریم و سعی نداریم گریبان خود را از چارچوب‌های فعلی خارج کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت خطاب به دست اندرکاران سفرهای عتبات عالیات گفت: با وجود فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود سازمان حج و تجربه عظیم شرکت شمسا چرا مدیریت امور دچار ضعف و بعضاً مشکلات است و خروجی و ثمره زحمات شبانه‌روزی عزیزان خدمتگزار راه به جایی نمی‌برد؟ چرا نباید گنجینه پرقدرت ذخائر زائران نزد بانک‌ها در راستای نفع و رفاه خود آن‌ها به‌کار بیفتد؟

وی تصریح کرد: حدود یک و نیم میلیون نفر زائر عتبات یک سرمایه قابل توجه اقتصادی است که می‌تواند عامل حاکمیت اقتصادی ما بر بانک‌های کشور باشد و اقتصاد زیارت را به تحرک و کارآمدی برساند و فشار را از دوش زائران بردارد و از رنج آنان بکاهد.

اوحدی ادامه داد: برای رفع معضل و رهایی از بن بست مدیریتی موجود در حوزه سفرهای عتبات عالیات با حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای قاضی عسکر و آقای جنتی مشورت کردیم و ایده تأسیس شرکتی با هدف توسعه زیرساخت‌های لازم برای زائران ایرانی را ارائه دادیم. همانطور که امروز می‌بینیم بانک گردشگری بدنبال تأسیس صندوق گردشگری پدید آمده و خدمات رسانی می‌کند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه اساسنامه شرکت شمسا و مؤسسه عمره سعادت هم به ما اجازه این کار را می‌داد، لذا شرکت «عمران و توسعه امید زائر» شکل گرفت که جایگاه خوبی برای هدایت و مدیریت سرمایه‌گذاری در جهت منافع زائران در عراق می‌باشد و یک صندوق خوب اقتصادی برای کارگزاران زیارتی خواهد بود.

اوحدی تأکید کرد: تمام طرح‌ها و پروژه‌هایی که در این مسیر دنبال می‌شود دارای توجیه اقتصادی است و جواب خواهند داد. بانک‌های متعددی در خصوص همکاری اعلام آمادگی کرده‌اند و در عراق نیز شرکت امید زائر در حال ثبت شرکت با طرف عراقی است.

وی افزود: قبل از آغاز این فعالیت‌ها تأسیس زائر سرا در مرزهای زمینی و راه اندازی استراحتگاه‌های بین راهی در مسیر زائران ایرانی و عراقی دنبال خواهد شد و مشکلات مسافران عراقی که به عنوان توریست زیارتی یا برای درمان وارد کشورمان می‌شوند تا اندازه‌ای کاسته می‌شود.

اوحدی افزود: تمام امکانات سازمان حج و زیارت از نظر منابع انسانی و ساختاری و مالی و غیره یک‌جا در اختیار هر سه حوزه حج، عمره و عتبات قرار دارد و اینطور نیست که عتبات موضوعی جدای از ظرفیت‌های حج و عمره دیده شود لذا همه چیز در یک ظرف قرار دارد.

وی تصریح کرد: هیئت مدیره شرکت شمسا و سایر برادران خدمتگزار همگی سرمایه‌های شگرف عرصه زیارتی کشور هستند که باید در حوزه عتبات عالیات نیز تلاش کنند تا خروجی و ثمره این سرمایه‌ها هرچه قوی‌تر و وسیع‌تر پدیدار گردد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز