خبرگزاری کار ایران

ابتکار در پاسخ به ایلنا:

ورود سازمان حفاظت محیط زیست به مسئله کیفیت آب تهران / آخرین وضعیت اعتبارات سازمان

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۰۵۸

نصب دکل‌های مخابراتی باید با رعایت استانداردهای لازم باشد / کارگروه نجات دریاچه ارومیه در حال فعالیت است / استاندارد ساخت باغ وحش تهیه شده است / شرایط زیست محیطی کشور بسیار شکننده است / خاک باید متناسب با ظرفیت زیست محیطی مدیریت شود.

ایلنا: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه متولی اصلی نظارت بر کیفیت آب تهران وزارت بهداشت است گفت: با این وجود، سازمان حفاظت محیط زیست درصدد پیگیری وضعیت آب تهران است و قرار است جلسه‌ای با مسئولین متولی این امر گذاشته شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «معصومه ابتکار» در نخستین نشست خبری خود که صبح امروز ۲۸ مهرماه در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد از لایحه معافیت سازمان حفاظت محیط زیست از پرداخت هزینه‌های دادرسی در محاکم قضایی خبر داد و افزود: به موجب این لایحه سازمان حفاظت محیط زیست در مواقعی که از دست‌اندازی افراد به محیط زیست و تخریب‌ها به مراجع قضایی شکایت می‌کند نیازی به پرداخت هزینه دادرسی ندارد.

به گفته وی این مصوبه در کمیسیون لوایح به تصویب رسیده و مصوبات این کمیسیون همانند مصوبات دولت است.

ابتکار همچنین از سفر خود به استان تهران در روز ۲۹ مهرماه خبر داد و گفت: رسیدگی به مسائل محیط زیست و برگزاری چند جلسه کاری با مدیران شورای اداری و بررسی آخرین وضعیت زاینده‌رود و تالار گاوخونی از جمله اهداف این سفر است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار ایلنا در مورد اینکه آیا سازمان حفاظت محیط زیست به مسئله کیفیت آب تهران ورود خواهد کرد نیز پاسخ داد: در شورای شهر مرتب این وضعیت را پیگیری و رسیدگی می‌کردم اما اکنون نیز سازمان محیط زیست وظیفه نظارتی خود در این مسئله را فراموش نکرده و قرار است جلسه‌ای با حضور مسئولین امور آب و وزارت بهداشت در مورد کیفیت آب تهران برگزار شود.

به گفته ابتکار اگرچه متولی اصلی نظارت بر وضعیت آب تهران وزارت بهداشت است، اما مسئله آزمایشگاه‌های سنجش کیفیت آب و تعیین پارامتر‌ها و استانداردهای کیفی آب برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است و ما مرتباً این امور را رصد می‌کنیم.

معاون رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایلنا در مورد وضعیت اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگرچه ما در اعتبارات دیده شده در سال ۹۲ در بخش محیط زیست دچار کمبودهایی بودیم اما خوشبختانه با مکاتبات انجام شده توانستیم برخی از تخصیص‌ها و تأمین اعتبارات را اخذ کنیم.

وی ادامه داد: مسئولیت تامین اعتبارات برخی از طرح‌ها نیز به عهده معاونت‌ها گذاشته شده تا آن‌ها بتوانند به طور مستقل در زمینه تخصیص و تأمین اعتبارات آب اقدام کنند.

به گفته ابتکار تنها مشکل که ممکن است با آن مواجهه باشیم مشکل تأمین دیه محیط‌بانان است که البته تلاش‌هایی در زمینه تأمین این اعتبارات نیز در حال انجام است.

ابتکار در عین حال ابراز امیدواری کرد تا با راه‌اندازی صندوق ملی محیط زیست و تعیین هیئت مدیره آن در آینده نزدیک منابع خوب مالی جذب شود و این صندوق بتواند کمک بزرگی در جهت انجام پروژه‌های بین‌المللی و داخلی باشد.

نصب دکل‌های مخابراتی باید با رعایت استانداردهای لازم باشد

معاون رییس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد ورود سازمان محیطزیست به بحثپارازیت‌ها اظهار داشت: تولیدکنندگان امواج اعم از تلفن همراه، ماهواره و یا سیستم‌های بانکی در نصب دکل‌های مورد نیاز استانداردهای لازم را رعایت کنند زیرا سازمان محیط زیست به طور مداوم فعالیت آن‌ها را رصد خواهد کرد.

ابتکار افزود: امواج یکی از موضوعات مهم زیست محیطی است، در زمان فعالیت در شورای شهر پیگیر این موضوع بودم که بر اساس این پیگیری‌ها قرار شد تمام دستگاه‌های تولید کننده امواج بر اساس ضوابط و استاندارد فعالیت کنند.

وی تاکید کرد: در شورای شهر مصوب شده بود هر دستگاهی که بخواهد دکل نصب کند باید از شهرداری مجوز دریافت کند تا نصب آن مورد بررسی قرار گیرد، سازمان محیط زیست هم وظیفه نظارتی خود را انجام خواهد داد.

ابتکار با بیان اینکه برای نصب دکل در تهران دستورالعملی تهیه شده است و تمام نصب‌ها باید تابع قوانین و مقررات این دستورالعمل باشند اظهار داشت: بر اساس این دستورالعمل سعی می‌شود تعداد دکل‌ها کمتر شود و در صورت امکان از دکل‌های مشترک استفاده شود.

به گفته وی براساس دستورالعمل ابلاغ شده به دستگاه‌ها فواصل نصب دکل‌ها هم تعیین شده است. طبق این مصوبه فاصله هر دکل برای نصب با خانه‌های مسکونی باید ۵۰ متر و با مدارس، مهدکودک‌ها و بیمارستان‌ها ۱۰۰ متر باشد که این دستورالعمل اکنون در تهران در حال اجرا است.

معاون رییس جمهور افزود: دکل‌هایی هم که از قبل نصب شده‌اند اشکالاتی دارند که در حال بررسی تمام آن‌ها هستیم و هر کدام از سازمان‌ها که قوانین لازم را در نصب دکل رعایت نکرده باشند به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده می‌شوند تا مورد بررسی قرار گیرند.

وی درباره پارازیت‌های دکل برج میلاد گفت: متولی اصلی این امر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است، سازمان محیط زیست هم در حال اخذ ساز و کارهایی در این زمینه است.

کارگروه نجات دریاچه ارومیه در حال فعالیت است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در باره آخرین وضعیت دریاچه ارومیه نیز اظهار داشت: کارگروه نجات دریاچه ارومیه در حال فعالیت است و ۱۸ راهکار فوری در این کارگاه به تصویب رسیده که مورد تایید دولت نیز قرار گرفته است که دنبال عملیاتی شدن این راهکار‌ها هستیم.

ابتکار ادامه داد: اکنون این راهکار‌ها در مرحله عملیاتی شدن قرار دارند و برای برخی بندهای آن نیز اعتباراتی پیش بینی شده است. لایروبی نهرهای منتهی به دریاچه، بازنگری سیاست‌های مربوط به کشاورزی از نظر الگوی کشت و نوع آبیاری و بازگشت حق آبه برخی از این بندهاست.

استاندارد ساخت باغ وحش تهیه شده است

رئیس سازمان حفاظت محیطزیست در پاسخ به سوالی در زمینه وضعیت باغ وحش‌ها در کشور نیز اظهار داشت: ساماندهی باغ وحش‌هایی که در پارک‌ها و شهرهای مختلف پراکنده هستند جزو برنامه‌های سازمان محیط زیست است که باید با همکاری سازمان‌های ذیربط مانند سازمان دامپزشکی انجام شود.

وی افزود: اکنون در هر باغ وحش یک دامپزشک مستقر است تا وضعیت حیات وحش موجود در باغ وحش را به طور مداوم رصد کند.

معاون رییس جمهور اظهارداشت: همچنین استاندارد ساخت باغ وحش نیز تهیه شده و به زودی ابلاغ می‌شود.

باغ‌های گیاه‌شناسی نوشهر و تهران را حفظ می‌کنیم

وی همچنین در مورد اخباری مبنی بر دست‌اندازی به باغ‌های گیاهشناسی در نوشهر و تهران نیز توضیح داد: سازمان محیط زیست با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در تلاش برای حفظ دو باغ گیاه‌شناسی نوشهر و تهران به عنوان ذخایر ارزشمند زیست محیطی است.

شرایط زیست محیطی کشور بسیار شکننده است

به گفته معاون رییس جمهور اکنون شرایط زیست محیطی کشور بسیار شکننده و حساس است، شکار بی‌رویه و هجمه‌ای که در چند سال گذشته به محیط زیست کشور وارد شده آسیب‌های جدی بر پیکره محیط زیست وارد کرده است. از این رو مردم خود باید مراقب آن باشند و بدون در نظر گرفتن وضعیت نگران کننده محیط زیست اقدام به شکار یا اجرای فعالیت‌های عمرانی نکنند.
وی تاکید کرد: اکنون محیط زیست کشور در شرایطی است که اگر گونه‌ای گیاهی یا جانوری از بین برود دیگر توان بازسازی خود را ندارد از این رو اجرای طرح‌های نمادین مانند نصب عکس یوزپلنگ بر روی لباس تیم ملی فوتبال در جام جهانی ۲۰۱۴ موجب فرهنگ سازی حفظ محیط زیست خواهد شد.

خاک باید متناسب با ظرفیت زیست محیطی مدیریت شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در فصل پاییز قرار داریم و تاکنون بارندگی هم نداشته‌ایم گفت: این مساله موجب زیاد شدن ریزگردهای محلی شده است.

وی تاکید کرد: برای مقابله با ریزگرد‌ها مدیریت سرزمین از اهمیت زیادی برخوردار است و باید متناسب با ظرفیت طبیعی و زیست محیطی آن مدیریت شود.

ابتکار با بیان اینکه در زمینه بروز ریزگرد‌ها مدیریت تالاب‌ها هم سهم بسزایی دارد گفت: هر تالاب منبع آبی مشخصی دارد که بر روی برخی از این منابع سدهایی نصب شده است که مانع از ورود حق آبه به تالاب می‌شود و همین عامل سبب می‌شود که این تالاب‌ها نیز به منبع تولید ریزگردهای محلی به ویژه در زمان کاهش بارندگی تبدبل شوند.

باید اقتصاد سبز داشته باشیم

معاون رییس جمهوری گفت: اقتصاد کشور باید به نقطه‌ای برسد تا به اقتصاد سبز تبدیل شود، یعنی توسعه در کنار حفظ محیط زیست صورت گیرد.

وی تاکید کرد: تمام سازمان‌ها و نهادهایی که می‌خواهند اقدامات اجرایی و عمرانی انجام دهند، باید هزینه‌های زیست محیطی این فعالیت را برآورد کنند، متاسفانه فعالیت‌های عمرانی موجب از بین رفتن مراتع، تالاب‌ها، کوه‌ها و غار‌ها شده و تمام جاذبه‌های طبیعی در حال تخریب است بنابراین برآورد زیست محیطی هر فعالیت عمرانی الزامی است.

ابتکار گفت: دولت تدبیر و امید اولین دولتی است که در منشور کاری خود که به آن قسم خورده است، بر حفظ منابع انرژی و محیط زیست تاکید دارد و این رویکرد می‌تواند نقطه خوبی برای رسیدن به اقتصاد سبز باشد.

ساخت و ساز در شمال کشور کنترل شود

ابتکار با اشاره به احداثآزاد راه تهران شمال گفت: احداثاین بزرگراه موجب شده تا ساخت و ساز در شمال کشور به صورت بی‌رویه گسترش یابد و این مساله محیط زیست منطقه را با خطر مواجه کرده است.

وی اظهار داشت: از شورا‌ها، شهرداری‌ها و استانداری‌ها درخواست داریم تا در اجرای طرح‌های هادی و تفصیلی که به تغییر کاربری اراضی شهری و روستایی مربوط است دقت بیشتری داشته باشند، اگر جنگل‌های شمال را از دست بدهیم دیگر قابل جبران نخواهند بود زیرا شیب در مناطق جنگلی شمال کشور است و امکان درختکاری در آن‌ها وجود ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز