خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

جزئیات سومین روز بررسی کلیات بودجه ۹۴ / نوبت عصر

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۱۰۱

در نوبت عصر و در بررسی جزئیات بودجه٬ نمایندگان مسائلی همچون قوانین مالی در شهرداری‌ها برای انتشار اوراق مشارکت و صکوک اسلامی را بررسی کردند.

امروز(۲۸بهمن‌ماه) سومین جلسه علنی بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۹۴ در دو نوبت صبح و عصر ادامه یافت

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ پس از بررسی جزئیات بودجه در بخش نفت و گاز که امروز نیز ادامه دارد٬ روز سوم بررسی جزئیات بودجه توسط نمایندگان در روز سوم ادامه خواهد یافت.

در نوبت صبح٬ قوانین مربوط به تسهیلات ارزی بخش خصوصی در اجرای طرح‌های نفتی و گازی٬ شرکت‌های معاف از خصوصی‌سازی٬ شرایط واگذاری تهاتری٬ افتتاح حساب صندوق توسعه ملی در حساب‌های خارج از کشور و… تصویب شد.

روند بررسی جزئیات بودجه ۹۴ کل کشور در روز سوم٬ نوبت عصر بدین ترتیب بوده است؛

اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار به طرح آبرسانی به روستا‌ها

برای آبرسانی به روستا‌ها مبلغ پانصد میلیون دلار به صورت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای هزینه سال ۱۳۹۴ در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

این قانون با ۱۶۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند که براساس آن مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار جهت آبرسانی به روستا‌ها اختصاص یافت.

براساس این بند الحاقی؛ برای آبرسانی به روستا‌ها مبلغ پانصد میلیون دلار(۵۰۰/۰۰۰ / ۰۰۰) به صورت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای هزینه سال ۱۳۹۴ در اختیار دولت قرار می‌گیرد که این مبلغ طی هشت سال از محل عواید حاصل از اجرای این طرح‌ها به صندوق توسعه ملی بازپرداخت می‌شود.

دولت مجاز به صدور اسناد خزانه با سررسید یک تا سه سال شد

با موافقت نمایندگان مجلس دولت مجاز به صدور اسناد خزانه اسلامی با سررسید یک تا سه سال شد.

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۹۴ کل کشور با بند ط تبصره ۶ این ماده واحده لایحه موافقت کردند.

بر اساس این قانون٬ دولت مجاز است اسناد خزانه اسلامی با حفظ قدرت خرید را با سررسید یک تا سه‌سال به‌صورت بی‌نام و یا بانام، صادر کند و به‌منظور تسویه بدهی مسجل خود بابت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مابه‌التفاوت قیمت تمام‌شده برق و آب با قیمت تکلیفی فروش آن در سنوات قبل به شرکتهای برق و آب مطابق ماده(۲۰) قانون محاسبات ‌عمومی‌ کشور به قیمت اسمی تا سقف پنجاه هزار میلیارد ریال به طلبکاران غیردولتی واگذار نماید. اسناد مزبور از پرداخت هرگونه مالیات معاف بوده است.

معافیت مالیاتی اوراق مشارکت و صکوک اسلامی موضوع قانون بودجه

با تصویب نمایندگان مجلس اوراق مشارکت و صکوک اسلامی منتشرشده موضوع قانون بودجه را از پرداخت مالیات معاف شدند.

بر اساس با بند(ح) تبصره ۶ لایحه کشور٬ موارد معافیت‌های مالیاتی اوراق مشارکت و صکوک اسلامی موضوع قانون بودجه مشخص شدند و با تصویب نمایندگان٬ اوراق مشارکت و صکوک اسلامی منتشرشده موضوع قانون بودجه را از پرداخت مالیات معاف شدند.

شرایط انتشار اوراق مشارکت و صکوک اسلامی از سوی شهرداری‌ها

نمایندگان در نشست علنی امروز و و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه٬ شرایط انتشار اوراق مشارکت و صکوک اسلامی از سوی شهرداری‌ها را مشخص کردند.

با تصویب نمایندگان مجلس به شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته به آنها اجازه داده شد به‌طور مشترک یا انفرادی با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همچنین با تأیید وزارت کشور(سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها) تا سقف هفتاد هزار میلیارد(۷۰/۰۰۰ / ۰۰۰/۰۰۰ / ۰۰۰) ریال اوراق مشارکت و صکوک اسلامی با تضمین خود با بازپرداخت اصل و سود آن با رعایت قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت و آیین‌نامه اجرائی آن توسط شهرداری‌ها منتشر کنند.

مجوز انتشار اوراق مشارکت اجرای طرح‌های آزادراه توسط وزارت راه

نمایندگان مردم در خانه ملت وزارت راه را مجاز به انتشار اوراق مشارکت برای اجرای طرح‌های آزادراه کردند.

در این بند به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده می‌شود نسبت به انتشار و فروش اوراق مشارکت به میزان پانزده هزار میلیارد ریال با رعایت مفاد قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت اقدام کند.

مجوز انتشار ایران چک توسط بانک مرکزی در سال آینده

با تصویب نمایندگان مجلس، بانک مرکزی مجاز به انتشار ایران چک در سقف مصوب شورای پول و اعتبار شد.

بر اساس تصویب نمایندگان در این بند٬ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است نسبت به چاپ و انتشار ایران‌ چک بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سقف مصوب شورای پول و اعتبار و با مسدود نمودن معادل ریالی آن تحت نظارت هیأت‌ اندوخته اسکناس موضوع ماده(۲۱) قانون پولی و بانکی کشور مصوب ۱۳۵۱/۴ / ۱۸ اقدام کند.

مجوز مجلس به ناجا برای صدور گواهینامه‌های رانندگی هوشمند

به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اجازه داده شد نسبت به صدور و تعویض گواهینامه‌های رانندگی عادی به هوشمند اقدام و به ازای هر کارت دویست هزار ریال دریافت کند.

نمایندگان مجلس به نیروی انتظامی مجوز صدور و تعویض گواهینامه‌های رانندگی عادی به هوشمند و دریافت ۲۰ هزار تومان به ازای هر کارت را دادند.

استفاده بانک‌های عامل از منابع داخلی سازمان‌های نوسازی معادن

سازمان‌های نوسازی و شرکت‌های دولتی تابع وزارت نفت مجاز به پرداخت ۴ هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی خود به بانک‌های عامل شدند.

بر اساس این قانون٬ سازمان‌های توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)، شرکت‌های دولتی تابعه ذیربط وزارت نفت(پتروشیمی و نفت) و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مجاز به در اختیار قرار دادن مبلغ چهار هزار میلیارد ریال(۴/۰۰۰ / ۰۰۰/۰۰۰ / ۰۰۰) از محل منابع داخلی خود در قالب وجوه اداره‌ شده یا یارانه سود و کارمزد تسهیلات براساس قراردادهای منعقده به بانک‌های عامل هستند.

افزایش ۵ درصدی عوارض واردات خودروهای سواری

افزایش ۵ درصدی عوارض خودروهای وارداتی امروز توسط نمایندگان مجلس تصویب شد.

بر اساس این بند٬ عوارض واردات خودروهای سواری به میزان پنج‌درصد(۵%) قیمت تحویل روی کشتی در مبدأ(فوب) افزایش خواهد یافت و درآمد حاصله از این افزایش عوارض خودروها به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

حاشیه مجلس با سخنان نادران و واکنش لاریجانی

صحن علنی امروز مجلس٬ یک حاشیه نیز داشت که آن هم نوع صحبت نادران و واکنش علی لاریجانی به آن بود. البته نادران پس از اینکه لاریجانی مجلس را ترک کرد و باهنر ریاست مجلس را به دست گرفت٬ باز هم همان صحبت‌ها را ادامه داد که این بار با واکنش باهنر روبرو شد.

نادران در تذکری گفت: بعد از ورود به اجزا٬ هیچ پیشنهادی اعم از حذف پذیرفته نیست. اما در برخی مواقع٬ پیشنهاد حذف نمایندگان از سوی هیات رئیسه پذیرفته می‌شود.

این نماینده اصولگرای مجلس همچنین ادامه داد: بند ۶ اصل سوم قانون اساسی به محو هرگونه استبداد، خودکامگی و انحصارطلبی تاکید دارد و هیات رئیسه مجلس از اعضای مجلس رأی اعتماد می‌گیرد تا جلسات مجلس را به درستی مدیریت کند.

وی گفت: مجلس سربازخانه نیست که نمایندگان هرچه هیات رئیسه می‌گوید، ‌را اطاعت کند.

رییس قوه قانونگذاری کشورمان در پاسخ به حرف‌های نادران٬ با بیان اینکه با توجه به‌‌ همان ماده‌ای که خودتان گفتید هیات رئیسه قسم خورده٬ تاکید کرد: تشخیص اینکه موضوعی خلاف یا موافق قانون برنامه هست یا نیست٬ برعهده هیات رئیسه است.

لاریجانی همچنین گفت: اگر مشکل شما با توهین به من حل می‌شود، مشکلی با این موضوع ندارم اما این جلسه برای بررسی بودجه است.

ادامه حرف‌های نادران و واکنش باهنر

پس از اداره مجلس توسط باهنر و غیبت لاریجانی٬ نادران دوباره مطالب گذشته را در تذکری بیان کرد و گفت: اگر در جلسه هیات رئیسه اعضاء به این اتفاق نظر رسیدند که موضوع مورد نظر مغایر با برنامه است و نیاز به دو سوم رای دارد، باید مجددا در صحن علنی مجلس بررسی شود.

باهنر در پاسخ به این حرف نادران گفت: موضوع مورد نظر آقای نادران در جلسات آینده هیات رئیسه بحثمی‌‌شود٬ ولی باز هم باید تاکید کنم که رئیس و نواب مجلس تنها با توجه به نظر کار‌شناسی خود عمل می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز