خبرگزاری کار ایران

نادران در مخالفت با کلیات لایحه بودجه:

بودجه ۹۴ هیچ نسبتی با اقتصاد مقاومتی ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۳۳۱

اگر همه آنچه که در بودجه عمرانی پیش‌بینی شده به جداول ۱۹ و ۲۰ اختصاص می‌یافت، باز کفایت این دو جدول را نمی‌کرد، چه رسد به سایر جداول و بودجه‌های عمومی استانی.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در جریان انتقاد خود از لایحه بودجه با بیان اینکه این بودجه هیچ نسبتی با اقتصاد مقاومتی ندارد، گفت: ‌ مشکل دیگر بودجه عدم انضباط مالی آن است.

به گزارش ایلنا، الیاس نادران در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۴ ابتدا به معضل ریزگردها اشاره کرد و‌ افزود: ضمن همدردی با مردم استان خوزستان پیشنهاد می‌کنم خانم ابتکار یا با همکاران خود، مرکز محیط‌ زیست را به اهواز ببرند یا چون مرکز این آلودگی‌ها کشور عراق است به عنوان رئیس حفاظت محیط‌ زیست عراق مشغول به کار شوند تا هم مشکل عراقی‌ها حل شود و هم مشکل ایرانی‌ها.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، ‌ ادامه داد: ‌ متاسفانه برای ایشان جان انسان‌ها به اندازه گونه‌های مختلف گربه‌سانان اهمیتی ندارد. معاون ایشان گفته‌اند ما امسال کار بسیار مهمی انجام دادیم، دستگاهی را در اهواز نصب کردیم تا نشان دهد چقدر آلودگی در این استان وجود دارد! این صحبت ما را یاد دماسنج ناصرالدین‌ شاه می‌اندازد، خاصیتش بیشتر از آن نیست و دردی از مردم دوا نمی‌کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ‌ در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۴، یادآور شد: ‌ در دو سال اخیر سیاست‌های پولی انقباضی برای مهار نقدینگی اعمال شد تا به هر ترتیبی جلوی رشد قیمت‌ها گرفته شود اقدامی که می‌توان مثبت تلقی کرد لذا انتظار می‌رفت در تکمیل این اقدام، سیاست‌های مالی و پولی اقتصاد مقاومتی لحاظ می‌شد تا شرایط برای خروج از رکود در بخش‌های تولید فراهم شود.

نادران یادآور شد: متاسفانه امروزه، هم براساس شاخص‌های بازار سرمایه که بورس مهمترین شاخص آن است و هم براساس شاخص‌های بازار کار که بیش از یک میلیون نفر به صورت خالص از بازار کار در این ایام خارج شده‌اند، نشان می‌دهد رکود تعمیق شده است لذا انتظار داریم در بودجه سال ۹۴ این اقدام را عملیاتی می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ نسبتی بین بودجه ۹۴ با اقتصاد مقاومتی وجود ندارد، افزود: این مهم در تنوع صادرات، تقویت بنیان‌های تولیدی، خروج دولت از تصدی‌گری‌های غیرضروری، کاهش بودجه شرکت‌های دولتی و تقویت بخش‌های غیردولتی از جهت حمایت‌های مالی صورت نگرفته است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، یادآور شد: ‌ به گفته برخی نمایندگان در این بودجه اتکای به نفت کاهش یافته است که به ظاهر کمیسیون، بودجه ۷۰ دلاری دولت را کاهش داده است، اما در واقعیت هیچ اتفاق مهمی نیفتاده است، همان سقف بودجه‌ای که دولت درخواست داده بود، تصویب شده است.

وی یادآور شد: اگر قیمت نفت کاهش نمی‌یافت این اتکای به نفت کاهش می‌یافت؟ آیا داوطلبانه دولت این کار را می‌کرد؟ آیا واقعا دولت می‌توانست سقف برداشت از نفت را بیشتر کند؟ مگر اینکه به صندوق توسعه ملی تعرض می‌کرد که این کار را نیز انجام داد علی‌رغم اینکه در قانون برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده بود که باید سهم صندوق به ۳۲ درصد افزایش یابد. در سقف اول بودجه به ۲۰ درصد اکتفا کرد یعنی ۱۲ درصد سهم صندوق توسعه ملی را برداشت.

نادران تاکید کرد: انضباط مالی در بودجه وجود ندارد و اعلام می‌کنم اگر همه آنچه که در بودجه عمرانی پیش‌بینی شده به جداول ۱۹ و ۲۰ اختصاص می‌یافت، باز کفایت این دو جدول را نمی‌کرد، چه برسد به سایر جداول و بودجه‌های عمومی استانی. این عارضه‌ای است که متاسفانه به دلیل بی‌انضباطی حاکم بر بودجه به وضوح دیده می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه حاکمیت سرمایه در بودجه امسال دیده می‌شود، گفت: به بهانه فروش سربازی، به بهانه تامین مالی برای بخشی از بودجه دفاعی، فرصت فراهم شده که پولدارها و غایبان از سربازی با پرداخت پول بتوانند معافیت بگیرند و از امکانات و خدمات اجتماعی برخوردار شوند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس نهم، با بیان اینکه در هدفمندی یارانه‌ها نیز وضع فاجعه‌بارتر از قبل شده است. یادآور شد: در بودجه ۹۴ پیش‌بینی شده که ۳۷ هزار میلیارد تومان به خانوارها تعلق گیرد به اضافه ۱۰ درصد جابجایی که ۱۰ درصد جابجایی به معنای ۴ هزار میلیارد تومان است که جمعاً به مبلغ ۴۱ هزار میلیارد تومان می‌رسد، یعنی هیچ اتفاقی در آنچه که دولت پیشنهاد داده بود نیفتاده و دولت به همان وضعیتی که می‌خواهد ادامه می‌دهد. از سوی دیگر ذکر شده که به درآمد بیش از ۲.۵ میلیون تومان در ماه به خانوارها یارانه تعلق نگیرد، درحالی که دریافت اغلب آحاد کشور به این میزان نیست و برخی‌ها درآمدشان به صورت ۳ ماهه یا ۹ ماهه است و تعداد خانوار در این برآورد مورد نظر نیست لذا این حکم اساساً عملیاتی نیست.

وی افزود: در دفاع از بودجه برخی نمایندگان عنوان کردند بخش قابل توجهی از این بودجه براساس درآمد هزینه است که باید گفت مصیبت ما از همین افزایش‌های بودجه درآمد - هزینه‌ای است، این چه بودجه‌نویسی است؟! قرار است بودجه عملیاتی شود، یعنی هر آنچه مردم پرداخت می‌کنند به خزانه واریز شود و آنچه که دستگاه‌ها نیاز دارند، از هزینه‌های دستگاه‌های مختلف به آنها تعلق گیرد.

نادران با بیان اینکه کسری بودجه در بخش بهداشت و درمان از هدفمندی بدتر خواهد شد٬ گفت: یک چاه ویلی به نام بهداشت و درمان برای ما درست کرده‌اند که به بهانه پرداخت نکردن تعرفه‌های درمانی، ده‌ها برابر را از بودجه عمومی به پزشکان متخصص داده می‌شود و متاسفانه به جای کارآمد کردن نظام بهداشت و درمان با پرداخت پول می‌خواهند مشکل را حل کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز