خبرگزاری کار ایران

در مرکز پژوهش‌های مجلس صورت گرفت؛

برگزاری دومین نشست بررسی علمی طرح تحول نظام سلامت

asdasd
کد خبر : ۱۸۶۷۱۸

سلامت و آموزش دو موضوع حاکمیتی هستند و دولت‌ها باید در این زمینه پاسخگو باشند؛ شاید یکی از دلایلی که مجلس اختیار تعیین تعرفه را از سازمان نظام پزشکی گرفت این بود که وزارت بهداشت نقش تولیت نظام سلامت را بر عهده دارد.

دومین نشست بررسی طرح تحول نظام سلامت با حضور کارشناسان و صاحبنظران این حوزه برگزار شد.

به گزارش ایلنا، دومین نشست بررسی علمی طرح تحول نظام سلامت روز گذشته با حضور عبدالرحمان رستمیان نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، ایروان مسعودی معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز پژوهش‌‌های مجلس، محمدرضا صفی‌خانی جانشین ستاد تحول نظام سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمدرضا واعظ مهدوی مشاور معاونت نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری، انوشیروان محسنی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان، علی نوبخت دبیر مجمع انجمن‌های پزشکی، رؤسای پنج بیمارستان آموزشی درمانی و جمعی از صاحبنظران و کارشناسان نظام سلامت و مرکز پژوهش‌های مجلس در محل این مرکز برگزار شد.

ایروان مسعودی معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس در این نشست ضمن ارائه گزارشی در خصوص نشست قبلی مورخ ۱۸ تیرماه، از کلیه شرکت‌کنندگان در جلسه قدردانی کرد و هدف از این نشست را ارائه گزارش عملکرد بیمارستان ها طی برنامه تحول نظام سلامت به منظور ارائه استراتژی هایی جهت عملکرد بهتر دانست.

در این نشست، رؤسای بیمارستان‌های سینا، مفید، حضرت رسول اکرم(ص)، اکبرآبادی و شریعتی به ارئه گزارشی از عملکرد بیمارستان‌ها از ۱۵ فرودین ماه سال جاری تا پایان خردادماه پرداختند.

عبدالرحمان رستمیان نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این نشست ضمن تقدیر از حضور مدعوین در جلسه گفت: در این طرح باید گام به گام قدم برداریم و آن را تثبیت کنیم.

وی پیشنهاد کرد تا برای طرح‌ریزی و اجرای مناسب برنامه نظام سلامت از تجربیات کشورهای مشابه استفاده شود.

سید امیرحسین قاضی‌زاده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در ادامه در خصوص طرح تحول نظام سلامت، گفت: هدف اصلی طرح تحول نظام سلامت این است که با توجه به محدود بودن منابع، مرجعی را برای بیماران قرار دهیم تا از خدمات دولتی بهره بیشتری ببرند.

وی تصریح کرد: نمایندگان نیز دغدغه چنین مسئله‌ای را دارند و به دنبال سرو سامان دادن نظام درمان بیماران و پرداخت مستقیم جیب هستند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه یادآور شد: دو چالشی که اکنون با آن مواجه هستیم موضوع کنترل ورود و مصرف دارو و تجهیزات پزشکی و نظام کنترلی برای مدیریت بیمار است.

واعظ مهدوی مشاور معاونت نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری نیز در این نشست، گفت: طرح تحول نظام سلامت باید با یک مانیتورینگ و کنترل دائمی صورت گیرد؛ این طرح، طرح خوبی است ولیکن تحول نیست، این همان اتفاقی است که در گذشته انجام می‌شده، پس از آن یک سری تغییراتی صورت گرفته است. بنابراین ما با اجرایی شدن این طرح به ۱۰ سال پیش بر می‌گردیم.

صفی‌خانی جانشین ستاد تحول نظام سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در این نشست در سخنانی، گفت: مسئولیت ارزیابی طرح تحول نظام سلامت به مؤسسه ملی تحقیقات سلامت واگذار شده است بر این اساس ۶۸ شاخص طراحی شده است و در هفته دولت نتایج حاصل از آن را گزارش خواهیم داد.

جانشین ستاد تحول نظام سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه با پاسخگویی روسای بیمارستان مبنی بر اینکه آیا منابع لازم برای اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت کفایت می کند، یادآور شد: در ۴ حیطه، سیاست بالینی جهت کنترل هزینه در حال تدوین است.

ایروان مسعودی معاون پژوهش های فرهنگی و اجتماعی مرکز پژوهش‌‌های مجلس در پایان این نشست در جمع بندی نظرات ارائه شده در خصوص طرح تحول نظام سلامت، نکات ارائه شده توسط رؤسای بیمارستان‌ها را تایید کرده است.

وی افزود: سلامت و آموزش دو موضوع حاکمیتی هستند و دولت‌ها باید در این زمینه پاسخگو باشند؛ شاید یکی از دلایلی که مجلس اختیار تعیین تعرفه را از سازمان نظام پزشکی گرفت این بود که وزارت بهداشت نقش تولیت نظام سلامت را بر عهده دارد. بخش خصوصی نیز می‌تواند به عنوان زیر مجموعه‌ای از وزارت بهداشت نقش مکملی را برای نظام ارائه خدمت ایفا نماید.

معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز پژوهش‌‌های مجلس تأکید کرد: آن چیزی که در جلسات بررسی علمی طرح تحول نظام سلامت به دنبال آن هستیم این است که علی‌رغم مزایای این طرح، به ارائه راهکارهایی به منظور اصلاح چالش‌ها بپردازیم.

در پایان این نشست مقرر شد در قدم‌های بعدی به همراه تیم وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر از برخی بیمارستان‌ها بازدید به عمل آید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز