خبرگزاری کار ایران

با رای نمایندگان صورت گرفت؛

تصویب کلیات طرح بازنشسته کردن عشایر و روستاییان در سن بازنشستگی با پرداخت حق بیمه

asdasd
کد خبر : ۱۸۰۲۴۰

معمولا کار برای کشاورزان از ۱۵ سالگی شروع می‌شود اما قانوناً هیچ‌گونه بیمه و بازنشستگی و از کارافتادگی برای اینها وجود ندارد

کلیات طرح بازنشسته کردن کسانی که درسن بازنشستگی بوده و هنوز حق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر پرداخت می‌کنند با ۱۴۱ رای موافق، ۲۵ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از میان مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر درصحن به تصویب رسید.
به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن کامران در جریان بررسی رد طرح بازنشسته کردن کسانی که در سن بازنشستگی بوده و هنوز حق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر پرداخت می‌کنند به عنوان مخالف رد این طرح در نشست علنی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: زمانی که کارخانه‌ای تعطیل می‌شود کارگران حتی بیمه بیکاری دریافت می‌کنند و این درحالی است که کشاورزان از چنین خدماتی بهره‌مند نیستند و از طرفی این طرح کلا بار مالی نیز ندارد به این دلیل که روستائیان و عشایر خودشان پول پرداخت می‌کنند و با پول خودشان بازنشسته می‌شوند.
نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه عشایر مرزداران ما هستند، افزود: این افراد در چادر زندگی می‌کنند و اینکه می‌گویند با این پول ناچیز برای آنها توقع ایجاد می‌شود چنین چیزی صحیح نیست. لذا از نمایندگان تقاضا دارم در آستانه ماه مبارک رمضان با رای قاطع خود به این طرح این قشر تولید کننده گمنام را خوشحال کنید. چرا که این طرح‌ها می‌تواند در راستای محرومیت زدایی به کشور کمک کند.
احمد علی مقیمی به عنوان موافق رد طرح مسئول با بیان اینکه ما قطعا مخالف بازنشسته کردن کسانی که در سن بازنشستگی بوده نیستیم تاکید کرد: هیچ کس منکر توجه خاص به روستائیان و عشایر نسیت به خصوص مجلس در رابطه با بازنشستگی و پوشش بیمه‌ای این عزیزان نگاهی ویژه داشته اما این طرح‌ها ضمانت اجرایی ندارد.
نماینده مردم مازندران افزود: طرح‌های قانونی پیشنهادات و اصلاحاتی که نمایندگان درخصوص لوایح قانونی ارائه می‌کنند در صورتی در مجلس قابل طرح است که در آن طریق جبران کاهش درآمد نیز معلوم شده باشد چرا که در قانون برنامه آمده است که ایجاد هرگونه‌ای تعهد بیمه‌ای و بار مالی خارج از ارقام مقرر در سنوات بودجه‌ای برای صندوق ممنو ع است و ازطرف دیگر در اینجا در مورد سن بازنشستگی ابهام وجود دارد.
وی خاطر نشان کرد: اگر کلیات این طرح تصویب شود، سن بازنشستگی اصلا معنا ندارد و چهار میلیون اقشار محروم و زحمتکش را بدین وسیله از خدمات صندوق محروم می‌کنیم.
مقیمی در ادامه گفت: با توجه به اصل هفتادو پنجی بودن این طرح و از طرف دیگر مغایرت آن با بند ۲۹ قانون اساسی، بهتر است که این طرح رد و به کمیسیون برگردد تا با رعایت حال و سن عشایر و روستائیان این طرح تکمیل شود و منابع آن نیز تامین گردد تا کمک شایانی به آنها شود.
حامد قادر مرزی در مخالفت با رد طرح مذکور با بیان اینکه کشاورزی، صنعت و خدمات سه بخش اصلی اقتصاد را تشکیل می‌دهند، خاطر نشان کرد: کشاورزی بخش اول اقتصاد است و اکثر کشاورزان نیز ساکن روستاها هستند.
نماینده مردم قروه و دهگلان گفت: ما باید از این قشر حمایت کنیم تا انگیزه کار و ماندن در روستاها را داشته باشند و با این کار از تمرکز جمعیت درچند نقطه نیز جلوگیری می شود.
وی با اشاره به اینکه در بیش از۳ هزار روستا کمتر از ۲۰ خانوار سکونت دارند تاکید کرد: اکنون روستاهای ما در معرض تخلیه جمعیتی هستند و ممکن است که این جمعیت از یک جمعیت تولید کننده فعال به یک جمعیت بیکار و مصرف کننده مخصوصا در شهرها تبدیل شوند.
قادر مرزی گفت: معمولا کار برای کشاورزان از ۱۵ سالگی شروع می‌شود اما قانوناً هیچ‌گونه بیمه و بازنشستگی و از کارافتادگی برای اینها وجود ندارد.
علیرضا منادی سپیدان همچنین در موافقت با رد طرح بازنشسته کردن کسانی که در سن بازنشستگی بوده وهنوز حق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر پرداخت می کنند با بیان اینکه ما با این طرح ۴ میلیون نفر را باتوجه به حداقل سنی که دراینجا گذاشته‌ایم محروم می‌کنیم گفت: از طرفی کشاورزی محور استقلال کشور ماست و درست نیست پیرمردها و پیرزن‌هایی که در این عرصه فعالیت می‌کنند با این سن و با رقم ۳۰ هزار تا ۱۲۰ هزار تومان بازنشسته می‌شوند یعنی باید خیلی بیشتر از این‌ها به آنها پرداخت کنیم.
نماینده مردم تبریز، آذر شهر و اسکو همچنین تصریح کرد: این چه برخوردی است که حاکمیت با یک پیرمرد ۵۰یا ۶۰ ساله که همه عمر خود را صرف تولید کرده می‌کند؛ لذا من به دو دلیل حقوق کم وضایع شدن حق چهار میلیون نفر با این طرح مخالف هستم.
مهرداد بائوج لاهوتی نیز در مخالفت با رد طرح مذکور با بیان اینکه این طرح بار مالی ندارد ادامه داد: این طرح نگرانی قانون ۲۵ و ۲۶ قانون برنامه پنجم را نیز ندارد لذا من پیشنهاد می‌کنم اجازه بدهیم که همان کاری که درصندوق تامین اجتماعی انجام دادیم در صندوق روستائیان و عشایر هم انجام شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز