خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور در همایش نقش پژوهش در قانونگذاری:

پژوهش‌ها باید بر اساس آینده‌نگری صورت بگیرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۵۲۲

دامنه تنوع در عرصه پژوهش در مرکز پژوهش‌های مجلس بیش از هر مرکز دیگر است. پژوهش در مجلس جزو استراتژیک‌ترین چیز‌هاست چون به دنبال رفع نیاز و مطالبه جامعه است هر چیزی که نیازهای جامعه را رفع کند به دنبالش منافع ملی تامین می‌شود.

وزیرکشور با بیان اینکه پژوهش‌ها باید بر اساس آینده‌نگری صورت بگیرد، گفت: قوانین نباید فقط برای حل مشکلات امروزی باشند. بار‌ها پیش آمده است که قوانین بر حسب یک ضرورت تصویب شده‌اند، اما ابعاد آن را بر اساس زمان لحاظ نکرده‌ایم و مجبور به اصلاح و تعویض آن‌ها شده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در دومین همایش ملی نقش پژوهش در قانونگذاری، پژوهش را نزدیک‌ترین مسیر به اجرای قانونگذاری دانست و گفت: پژوهش جزو ماندگار‌ترین پرژوهش‌هاست که تبدیل به قانون می‌شود و پژوهشی از موثر‌ترین پژوهش‌هاست که تأثیر بسیاری در زندگی انسان‌ها داشته باشد.
وی ادامه داد: دامنه تنوع در عرصه پژوهش در مرکز پژوهش‌های مجلس بیش از هر مرکز دیگر است. پژوهش در مجلس جزو استراتژیک‌ترین چیز‌هاست چون به دنبال رفع نیاز و مطالبه جامعه است، هرچیزی که نیازهای جامعه را رفع کند به دنبالش منافع ملی تامین می‌شود.
وزیر کشور قانون را مسیر اصلی تبدیل منابع ملی به امنیت ملی دانست و خاطرنشان کرد: پژوهشگرانی که در مرکز پژوهش‌ها کار می‌کنند باید اصول و اهداف برایشان روشن، شفاف و واضح باشد و اگر آن‌ها از آرمان‌ها فاصله بگیرند قطعا نخواهند توانست به آرمان‌ها دست پیدا کنند.
در ادامه عبدالرضا رحمانی فضلی به بیان ویژگی‌های پژوهشگران پرداخت و افزود: پژوهشگر باید سعه صدر بالا داشته باشد برای جامعه‌ای با گستره جغرافیایی و تأثیرگذاری منطقه‌ای قانونگذاری می‌کنیم و ما با مطالبات و خواسته‌های مردمی روبرو هستیم، بنابراین پژوهشگر باید با سعه صدر بالا این مطالبات را رصد کند وگرنه نمی‌تواند خواسته‌های مردم را ببیند.
وزیر کشور یکی از آفت‌های کارآمدی سیستم اداری را وجدان خلاقیت برشمرد و تأکید کرد: تعیین میزان قدرت بستگی به خلاقیت و کارآمدی کشور است و قانونگذاری یکی از مهم‌ترین ارکان آن است و پژوهشگر باید خود را با اندیشه‌ها نو روبرو کند و اگر در یک دور باطل باشد، موفق نمی‌شویم.
وی با بیان اینکه پژوهشگر باید واقع‌بین باشد، تأکید کرد: ما باید متناسب با واقعیت‌ها پژوهش کنیم و باید فارغ از نگرش‌ها در برخورد با واقعیت قدرت درک و تحلیل آن‌ها را داشته باشیم که بتوانیم براساس آرمان‌هایمان تحلیل‌ها را در راستای قانونگذاری استفاده کنیم.
رحمانی فضلی از ضرورت آسیب‌شناسی در راستای تدوین پژوهش سخن گفت و تصریح کرد: آسیب‌شناسی باید دقیق باشد تا همه ابعاد آن مسئله را ببینیم و منصفانه، دقیق و موشکافانه عمل کنیم.
وی نگاه کار‌شناسانه و جستجوگرانه و بی‌طرف در برخورد با مسائل ضروری دانست و گفت: محصول پژوهش باید کاربردی باشد در مرکز پژوهش‌ها کمتر به پژوهش بنیادی نیاز داریم که البته آن‌ها نیز باید در خدمت تحقیقات بنیادی باشند.
وزیر کشور با بیان اینکه قوانین مصوب باید به عنوان قطعاتی مجزا و مستقل در یک پازل قرار بگیرند، ادامه داد: این قطعات باید مکمل هم باشند تا هم‌افزایی داشته باشند و آثارش را در یکدیگر ببینیم.
عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه پژوهش‌ها باید بر اساس آینده‌نگری صورت بگیرد، گفت: قوانین نباید فقط برای حل مشکلات امروزی باشند. بار‌ها پیش آمده استک ه قوانین بر حسب یک ضرورت تصویب شده‌اند اما ابعاد آن را بر اساس زمان لحاظ نکرده‌ایم و مجبور به اصلاح و تعویض آن‌ها شده‌ایم.
رحمانی فضلی نظارت مستمر به اجرای قوانین را یکی دیگر از ضروریت های کشور دانست و تأکید کرد: ما باید اثر قوانین را رصد کنیم تا ببینیم آیا آن قانون به اهدافش رسیده است؟ موجب کارآمدی شده است؟ و آیا توانسته به مطالبات پاسخ بدهد؟ اگر قوانین نتوانسته موجب پاسخ دهی به مطالبات و تحقق اهدافش شودنیاز به بازنگری دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز