خبرگزاری کار ایران

در جلسه علنی امروز مجلس؛

طرح تحقیق و تفحص از صنایع فولاد تصویب شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۲۴۵

وضعیت تولید فولاد کشور ۲۱ میلیون تن اعلام شده است ولی مسئولان فولاد کشور حداکثر ۱۳/۵ میلیون تن اعلام می‌کنند در حالی که مصرف فولاد ۲۴ میلیون تن است.

نمایندگان مجلس طرح تحقیق و تفحص از فولاد کشور را تصویب کردند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، در جلسه علنی امروز گزارش تحقیق و تفحص از صنعت فولاد کشور مطرح شد و نمایندگان مخالف و موافق در این زمینه مباحثخود را مطرح کردند و در نتیجه تقاضای تحقیق و تفحص از فولاد کشور به تصویب نمایندگان رسید.

نادر قاضی‌پور در توضیحاتی در خصوص دلایل تحقیق و تفحص از صنعت فولاد کشور، گفت: در ابتدای سال ۸۴ بر اساس اعلام مسئولان فولاد کشور، میزان تولید ۹ میلیون تن در سال بود حالا پس از هشت سال این میزان حداکثر به ۱۳ میلیون تن رسیده است در حالی که مصرف داخلی فولاد از ۱۷ به ۲۴ میلیون تن افزایش داشته است.

این طراح طرح تفحص از صنعت فولاد کشور گفت: روزی طرح‌ها فروخته می‌شود، روز بعد شرکت ملی فولاد کشور تعطیل می‌شود و روز دیگر تصمیم به تداوم کار گرفته می‌شود، این چه روندی است؟ باید علل این مسائل روشن و با خاطیان برخورد شود

وی با بیان اینکه بسیاری از بخش‌های تولید فولاد کشور آمار غیرواقعی اعلام می‌کنند، گفت: وضعیت تولید فولاد کشور ۲۱ میلیون تن اعلام شده است ولی مسئولان فولاد کشور حداکثر ۱۳/۵ میلیون تن اعلام می‌کنند در حالی که مصرف فولاد ۲۴ میلیون تن است.

نماینده مردم ارومیه خاطرنشان کرد: طراحان تفحص در پی اطلاع از درآمد‌ها و هزینه‌ها و میزان واقعی تولید شرکت‌های فولادسازی کشور و اطلاع‌رسانی آن به جامعه‌اند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هدف از ایجاد صنعت فولادسازی کشور را اشتغال‌زایی، رقابت و درآمدزایی دانست و افزود: با وجود چنین اهدافی صنعت فولاد کشور گرفتار چالش‌های متعددی است. بیست سال است که مسئولان فولاد کشور صحبت از خودکفایی این صنعت می‌کنند و وعده‌های کلانی می‌دهند ولی در حوزه واردات آهن و فولاد جزو یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان جهان هستیم.

قاضی‌پور واردکنندگان فولاد کشور را بزرگ‌ترین مانع برای سر راه خودکفایی تولید فولاد کشور دانست و افزود: با وجودی که بیشترین ذخایر زغال‌سنگ و گاز و معادن سنگ آهن جهان را در اختیار داریم ولی طی ۱۰ سال گذشته سالی سه میلیارد دلار فولاد و آهن وارد کرده‌ایم.

طراح تفحص از صنعت فولاد کشور خطاب به مسئولان این صنعت پرسید چرا با وجود داشتن مواد اولیه ارزان قیمت، محصولات فولادی ایران گران‌تر از کشورهایی است که فاقد چنین منابعی هستند، گفت: تفحص‌کنندگان درصدد شفاف کردن عواملی هستند که مانع از خودکفایی صنعت فولاد کشور شده‌اند.

نماینده مردم ارومیه ادامه داد: متاسفانه صنعت فولاد کشور فاقد متولی و استراتژی و راهبرد است، علاوه بر همه این مسائل این صنعت از فعالان بخش خصوصی در این حوزه هیچ حمایتی نمی‌کند و بخش‌های فرادولتی مثل انجمن‌های تولیدکنندگان آهن و فولاد منسجم نیستند. افزون بر همه این‌ها بین بخش تولید فولاد و معدن ناهماهنگی شدیدی مشاهده می‌شود.

قاضی‌پور ادامه داد: مبالغ اختصاص یافته به صنعت فولاد به جای توسعه استخراج معادن صرف موارد غیرضرور شده است. اصلا تفحص نمایندگان مربوط به یک کارخانه و حتی یک شخص نیست بلکه مربوط به میزان تحقق طرح‌های هشت‌گانه قبلی و هفت‌گانه فعلی صنعت فولاد کشور است که در دولت‌ گذشته به تصویب رسیده است.

وی با بیان اینکه چرا حداکثر ۵۰ درصد از طرح‌های فولادی کشور پیشرفت داشته‌اند؟ گفت: فولاد بافق ۳۰ درصد، فولاد میانه ۴۶ درصد، فولاد قائنات ۵۰ درصد، فولاد شادگان ۵۱ درصد و فولاد سمین‌دشت ۵۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. کمیسیون صنایع و معادن مجلس هنوز جواب قانع‌کننده‌ای از مسئولان وقت صنعت فولاد کشور به دلیل کندی پیشرفت کار در این صنعت دریافت نکرده است.

انجام تحقیق و تفحص در جلسه ۹ مهرماه سال ۹۲ در کمسیون صنایع و معادن به تصویب اکثریت اعضاء صنایع و معادن رسیده بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز