خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

صادرات مولفه‌ای مهم در جهش تولید/ زیر ساخت‌ها تقویت شود

asdasd
کد خبر : ۹۴۵۵۹۴

با تقویت و ایجاد زیر ساخت‌ها می‌توان گام‌های مؤثری در راستای ارتقای جهش تولید برداشت و استان را به صادرکننده‌ای قوی مبدل کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، شعار سال مبنی بر «جهش تولید» که از موضوعات مهم برای بی‌نیازی کشور از واردات و افزایش تولیدات داخلی از سوی مقام معظم رهبری تعریف‌شده است این روزها استان مازندران را درگیر خود کرده و مسئولان استانی با مدیریت نماینده ولی‌فقیه در مازندران در نشست‌های متعدد برآنند تا با تدوین و اجرای برنامه‌های مؤثر، کاربردی و جامع، این شعار را محقق کنند.

برطرف کردن مشکلات پیش‌روی استان، مشکلات پیش پای کار و تولید و کارآفرینی، بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و موقعیت‌های مختلف در راستای تحقق این هدف از موضوعات مطروحه در این نشست بوده است.

نماینده ولی‌فقیه در مازندران بابیان اینکه برگزاری جلسه شعار سال در شرایط فعلی به معنای دست‌کم گرفتن ویروس کرونا نیست بلکه نشان از انجام وظایف مسئولان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، اظهار کرد: تأسف‌برانگیز است کشوری با دارا بودن منابع فراوان، به جای اینکه این منابع به بخش مولد سوق داده شود به سمت غیر مولد می‌رود.

وی با تأکید بر اینکه موانع پیش روی این مسئله باید شناسایی و برطرف شود، گفت: قطعاً در مرحله مولد مشکلاتی وجود دارد که در بخش تولید سود کم، اما در بخش‌های دیگر سودآوری بیشتر است.

نماینده ولی‌فقیه در مازندران، فرسودگی و به‌روز نبودن ماشین‌آلات را از دیگر موانع جهش تولید عنوان کرد و افزود: البته رفع برخی از مشکلات به زمانی بیش از یک سال نیاز دارد.

وی بخشی از موانع جهش تولید را در نظام حقوقی و بانکی دانست و ادامه داد: البته نظام مالیاتی هم نیاز به آسیب‌شناسی دارد.

آیت‌الله محمدی لایینی بابیان اینکه صدور مجوزهای متعدد و زمان‌گیر از دیگر موانعی است که مانع تحقق جهش تولید می‌شود یادآور شد که در بازدید میدانی از شهرک صنعتی بِشل، گِله‌مندی از نظام بانکی ازجمله شکایات تولیدکنندگان این شهرک بوده است.

صندوق توسعه ملی ظرفیتی برای تولید

علی‌بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی نیز بابیان اینکه باید در بحث ملی و استانی تدابیری اندیشیده شود تا کسب‌وکارهایی که دچار آسیب می‌شوند به چرخه تولید برگردند، گفت: در دیدار با اتحادیه صنفی ساری، مقرر شد اقساط تسهیلات بانکی در بازه زمانی سه‌ماهه به تعویق افتد اجرایی شدن این امر کمک شایانی برای این قشر است.

وی بابیان اینکه برای صدور مجوز فعالیت اقتصادی و شاخص‌ها باید مشخص شود، افزود: البته ارز و تأمین منابع نیز مهم بوده و تعهد افراد نسبت به تأمین ارز در این شرایط خاص؛ حمایت از سرمایه است.

بابایی کارنامی با مهم برشمردن صادرات غیرنفتی اشاره کرد که مقام معظم رهبری نیز به صادرات غیرنفتی اشاره و تأکید داشتند که مازندران قابلیت و ظرفیت سرمایه‌گذاری از محل صادرات را دارد البته این نیز نیازمند رفع موانع و پیگیری‌های لازم است.

 وی افزود: در این راستا نیازمندیم تا کالاهایی را که توان رقابتی شدن رادارند شناسایی کنیم، تحقق این امر مستلزم تشکیل کارگروهی با حضور دستگاه‌های امنیتی و قضایی است و البته پای کار آمدن بانک‌ها و استفاده از ظرفیت نمایندگان مردم استان در خانه ملت.

منتخب مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی استفاده از طرفیت صندوق توسعه ملی را هم مهم دانست و به ظرفیت کارخانه‌های سیمان نکا و کیاسر اشاره کرد و گفت: باید چرایی موانع صادرات سیمان بررسی و مشکلات پیش روی این تولید استانی مرتفع شود.

عزم نمایندگان مازندران برای تحقق جهش تولید

علی کریمی فیروزجایی نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه بخشی از مشکلات بایستی در استان حل شود از همراهی نمایندگان استان برای رفع موانع در جهت تحقق شعار جهش تولید خبر داد و گفت: عزم و اراده مجلس و نمایندگان مردم در خانه ملت برای تحقق شعار سال وجود دارد.

تدوین برنامه‌های عملیاتی در مازندران

احمد حسین زادگان با اشاره به اینکه برنامه‌های عملیاتی جهش تولید در استان تدوین‌شده است، گفت: موانع بسیاری از بخش‌ها ازجمله چالش‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در استان احصا ء شده و تلاش می‌کنیم تا با همکاری دستگاه قضائی و نمایندگان مردم در استان این مشکلات را در سطح استانی و ملی برطرف کنیم.

وی به شرایط اقتصادی کشور به لحاظ تحریم‌ها و عدم فروش نفت اشاره کرد و اظهار داشت: با وجود شرایط سخت اقتصادی تلاش می‌کنیم تا جهش تولید در استان بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری اجرایی شود.

استاندار مازندران، برنامه‌های استانی جهش تولید را در سه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات توصیف کرد و افزود: بخش خدماتی استان به ویژه گردشگری متأثر از شیوع ویروس کرونا در شرایط سختی به سر می‌برد اما ناچاریم با این ویروس زندگی کنیم.

وی بابیان اینکه امکان تعطیلی طولانی مدت بخش‌های تولیدی و خدماتی نیست، تصریح کرد: مردم به خصوص صاحبان کسب‌وکار با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شرایط را برای زندگی با این ویروس مهیا کنند.

استاندار مازندران به تلاش استانی و ملی برای حل مشکلات بخش خصوصی اشاره کرد و اظهار داشت: شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولتی ظرفیت بسیار مناسبی برای رسیدگی به مشکلات فعالان اقتصادی است و بسیاری از اختلاف نظرهای دولت و بخش خصوصی در استان نیز در این شورا بررسی می‌شود.

حسین زادگان به ضرورت بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های زیرساختی استان جهت صادرات محصولات کشاورزی تأکید و گفت: مازندران ظرفیت‌های لازم صادراتی را در تولیدات مختلف دارد و در حال حاضر با این حجم مشکلات برخی صادرکنندگان مشغول فعالیت هستند.

وی نبود شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی را یکی از مشکلات حوزه صادراتی استان اعلام کرد و اظهار داشت: نبود پایانه صادراتی محصولات کشاورزی نیز یکی دیگر از مشکلات بود که با تلاش‌های صورت گرفته و پیگیری‌های سرمایه‌گذار، فاز اول پایانه محصولات کشاورزی در جویبار سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد تا در ذخیره‌سازی و صادرات مرکبات چالش کمتری داشته باشد.

7 محور اصلی برای جهش تولید تدوین شد

قوانلو مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز در این نشست گفت: اگر بخواهیم جهش تولید به درستی اجرا شود باید در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و گردشگری که از بخش‌های مهم اقتصادی استان است، تمرکز کنیم.

وی بابیان اینکه شعار سال مقام معظم رهبری بر مبنای تولید و اقتصاد است، افزود: برای تحقق شعار امسال این سازمان در بخش‌های مختلف برنامه‌ها، محورها و شاخص‌های موردنظر را به استانداری مازندران و سازمان برنامه و بودجه ارائه و مصوبات آن اجرایی شد.

قوانلو بابیان اینکه سازمان صمت هفت محور را برای حرکت به سمت جهش تولید در نظر گرفته است این محورها را شامل توسعه و تعمیق ساخت داخل در راستای جهش تولید، مدیریت واردات و توسعه صادرات، معادن و صنایع معدنی، توسعه فناوری محصولات دانش بنیان، مدیریت بازار و ساماندهی لُجستیک، بهبود فضای کسب‌وکار برشمرد.

وی افزود: ایران در ذخایر معدنی جزء هفت کشور معدنی جهان است اگرچه مازندران استان معدنی نیست اما یکی از محورها در جهش تولید است.

قوانلو با مهم برشمردن فضای کسب‌وکار گفت: 99 درصد تولیدات بخش صنعت توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد و دولت تنها در آماده کردن یا تسهیل فضای کسب‌وکار نقش دارد.

وی، تأمین منابع مالی و توسعه سرمایه‌گذاری را یکی دیگر از محورهای تولید در بخش صنعت عنوان کرد، ادامه داد: بخش هنگفتی از تأمین منابع مالی توسط بانک‌ها صورت می‌گیرد؛ اگر می‌خواهیم جهش تولید صورت بگیرد لازمه آن پای کار آمدن بانک‌هاست که البته در این بخش هم برنامه‌های زیادی داریم که افزایش اشتغال یکی از آن‌هاست.

قوانلو افزود: برای توسعه تولید نیازمندیم پس از عمر مفید واحدها؛ واحدهای جدید احداث کنیم.

وی اظهار کرد: سال گذشته 207 پروانه بهره‌برداری صادر شد، امسال هم این عدد به 215 واحد می‌رسد ممکن است این عدد نشان‌دهنده جهش نباشد؛ برای ما تعداد اهمیت ندارد بلکه میزان سرمایه‌گذاری در بخش صنعت مهم است.

قوانلو تصریح کرد: در تعداد واحدهای تولیدی جزء استان‌های آخر هستیم که نشان می‌دهد باید به سمت حجم سرمایه بالا و واحدهای بزرگ برویم زیرا واحدهای کوچک در تلاطم اقتصادی بیشتر آسیب می‌بینند.

وی یکی دیگر از برنامه‌های این سازمان را راه‌اندازی واحدهای تعطیل‌شده عنوان کرد و افزود: 595 واحد صنعتی معادل 30 درصد واحدهای شهرک صنعتی و 30 درصد واحدهای بیرون از شهرک تعطیل هستند البته واحدهای کوچک در تلاطم اقتصادی دچار مشکل شدند، حال بنا داریم واحدهای تعطیل را به چرخه تولید برگردانیم.

قوانلو یادآور شد: سال گذشته 150 واحد در کل بخش اقتصادی داشتیم که 120 واحد آن راه‌اندازی شد، امسال 135 واحد صنعتی در برنامه ماست تا به چرخه تولید برگردند.

بانک مرکزی به تعهداتش عمل کند

عبدالله مهاجر رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز صادرات را ازجمله الزامات جهش تولید دانست و گفت: برای تحقق جهش تولید، هیچ راهی جز تولید برای صادرات و تسهیل صادرات وجود ندارد.

وی بابیان اینکه یکی از موضوعات مهم روز ارز است که صادرکننده آن را به چرخه تولید برمی‌گرداند، گفت: بانک مرکزی به تعهداتش عمل کند. یکی از موضوعات جدی که موجب دلسردی صادرکنندگان استان حتی کشور هم ایجاد کرده است بخش‌نامه‌هایی است که بانک مرکزی به صادرکننده داده است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران تصریح کرد: مجموعه بخش‌های دولتی و بانک مرکزی باید به تجار واقعی که سابقه و شناسنامه‌دار هستند، اعتماد کرده و چرخه صادرات و واردات را برای فعالیت صادرکنندگان و واردکنندگان باز کنند تا ارز به کشور بازگردانده شود.

اگر صادرکننده اجازه صادر کردن کالای خود را داشته باشد به‌طور حتم به هر وسیله‌ای که باشد ارز خود را به کشور بازمی‌گرداند، زیرا بخش خصوصی به دنبال ادامه دادن چرخه تولید و روند فعالیت اقتصادی خود است.

مهاجر میزان صادرات مازندران را سه‌ماهه سال جاری 255 هزار تن اعلام کرد و این میزان نسبت به مشابه سال گذشته 39 درصد کاهش داشته که آنهم به دلیل ممنوعیت صادرات سیمان مازندران بوده است ولی به لحاظ دلاری نسبت به سال گذشته 25 درصد کمتر هستیم، البته این میزان خوب نیست اما به تناسب کشور 40 درصد بوده قابل تأمل است.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز