خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر استان مازندران:

وعده های دولت در حد شعار باقی مانده است/ بین حداقل دستمزد و هزینه‌های سبد کالای کارگران و بازنشستگان فاصله زیادی است/ گروه کارفرمایی در بحث تعیین مزد امسال همکاری نکرد

asdasd
کد خبر : ۸۹۵۱۰۷

دبیر اجرایی خانه کارگر استان مازندران با بیان اینکه صدای مظلومیت جامعه کارگری و بازنشستگی شنیده نمی‌شود، گفت: متاسفانه اکثر شعارهای دولت در خصوص حمایت از قشر کارگر و بازنشسته در حد شعار باقی مانده و هیچکدام محقق نشده است.

نصرالله دریابیگی، دبیر اجرایی خانه کارگر استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با انتقاد از عملکرد دولت تدبیر امید نسبت به حمایت از قشر ضعیف و مستضعف کارگر و بازنشسته تامین اجتماعی گفت: متاسفانه اکثر شعارهای دولت درخصوص حمایت از قشر کارگر و بازنشسته در حد شعار باقی مانده است و هیچ کدام محقق نشد.

وی با بیان این که دولت صدای مظلومیت جامعه کارگری و بازنشستگی نمی‌شنود، ادامه داد: مواردی مانند  اجرای سیاست‌های غلط خصوصی‌سازی، و بیکاری هزاران کارگر، عدم رفع قراردادهای موقت و عدم امنیت شغلی کارگران، وضعیت اسفبار معیشتی و درمانی کارگران و بازنشستگان و عدم پرداخت بدهی حدود 250 هزار میلیارد تومانی چند دولت قبلی و کنونی به سازمان تامین اجتماعی که کیفیت خدمات رسانی به این قشر مظلوم را پائین آورده است،کمر کارگران و بازنشستگان را شکسته است.

دریابیگی با انتقاد از عدم همکاری گروه کارفرمایان در جلسه تعیین حداقل دستمزد و حقوق  کارگران در جلسه شورای عالی کار گفت: متاسفانه در جلسه روزهای پایانی سال 98 که در خصوص تعیین حداقل دستمزد کارکری در سال 99 بود نماینده کارفرمایان که دولت نیز بعنوان بزرگترین کارفرما در کشور است در اجرای ماده 41 قانون کار با گروه کارگری همکاری نکردند و حقوق حداقلی کارگران تصویب نشد.

عضو کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور با اشاره به اینکه مزد رابطه مستقیمی با اقتصاد، تولید و عدالت اجتماعی و تقسیم عادلانه ثروت در کشور را دارد،گفت: بیش از 4 میلیون نفر بازنشسته تامین اجتماعی در انتظار تعیین حداقل مزد هستند و به نظر می رسد دولت در بحث حق و حقوق کارگران بازنشسته آنطور که شایسته این قشر مظلوم و زحمتکش بوده است عمل نکرده است و جامعه کارگری و بازنشستگی از علمکرد دولت رضایت چندانی ندارد.

این فعال باسابقه کارگری با بیان اینکه طبق ماده 41 قانون کار تعیین حداقل دستمزد کارگری باید متناسب با میزان تورم محاسبه شود،گفت: طبق آمارهای وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی حداقل دستمزد و سبد کالا برای یک خانواده 4 نفری طبق تورم روز حقوق تقریبی 4 میلیون و 500 هزار تومان است که این رقم با میزان حقوق تعیین شده سال گذشته اختلاف فاحشی دارد.

وی ادامه داد: این اختلاف زیاد در دریافتی حقوق نشان از این است که کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی امروز فقط تلاش می کنند که زنده بمانند نه اینکه زندگی کنند.

دریابیگی با اشاره به اینکه دستمزد و حقوق کارگری در زمان 8 سال جنگ تحمیلی و شرایط خاص کشور در آن برهه زمانی با ایثار و فداکاری کارگران که همواره در خط مقدم این انقلاب و آرمان های امام راحل بوده اند و خواهند ماند افزایش نیافت،افزود: انتظار می رود دولت 8 سال عدم افزایش حقوق کارگران را جبران نماید و اختلاف فاحش بین حداقل دستمزد و سبد هزینه های کارگران و بازنشستگان را به حداقل برساند.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان مازندران با بیان اینکه بیش از 70 درصد بازنشستگان،ازکار افتادگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در کشور دارای حقوق حداقلی هستنذ،افزود: حداقل دستمزد کارگری رابطه مستقیمی با دریافتی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی  کشور دارد و اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان موجب تححق عدالت اجتماعی و تقسیم عادلانه ثروت خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز