خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی مازندران:

سهم 15 درصدی صنعت در ارزش افزوده استان/اشتغال 20 هزار نفر در بنگاه های تولیدی شهرک های صنعتی مازندران/عدم رقابت در بازار صنعت استان را به روزمرگی رسانده است

asdasd
کد خبر : ۸۵۰۵۷۶

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک گفت:رقابت در بازار و تلاش برای رفتن به بازارهای صادراتی، کارآفرینان را به تدبیر و اندیشه و نوآوری واداشته و در این صورت از روزمرگی به برنامه محوری و ترسیم افق‌های روشن خواهیم رسید.

سید مصطفی موسوی،در گفت‌وگوی اختصاصی با ایلنا از دغدغه‌های تمام ناشدنی‌اش و برنامه‌های شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان صنایع کوچک صحبت کرد و گفت: باید عقب‌ماندگی‌های استان در بخش صنعت را جبران کنیم.

این مقام مسئول هدف از ایجاد شهرک‌های صنعتی را کاهش هزینه‌های جانبی تولید و تعامل و ارتباط متقابل کارآفرینان و صنعتگران عنوان نموده و گفت: قیمت تمام‌شده تولید کاهش یابد و کیفیت محصول ارتقاء پیدا کند؛ کالاهای ایرانی می‌توانند در بازارهای جهانی حرف‌های زیادی داشته باشند.

موسوی، به مزیت‌های بسیار صنعت و ارزش‌افزوده قابل‌توجه تولیدات صنعتی اشاره‌کرد و گفت: در استان مازندران؛ واحدهای تولیدی در مساحتی به وسعت ۴ هزار هکتار استقرار یافته‌اند که سهم شهرک‌ها و نواحی صنعتی ۲ هزار هکتار می‌باشد.

وی گفت: سهم صنعت در ارزش‌افزوده اقتصاد استان ۱۵ تا ۱۶ درصد است؛ آیا این میزان ارزش‌افزوده در سایر بخش‌ها ازجمله کشاورزی قابل تحقق می‌باشد؟

او  ادامه داد: چند هزار هکتار زمین کشاورزی در مازندران داریم؟ چقدر ارزش‌افزوده به دست می‌آید؟ این آمارها و واقعیت‌های موجود مبین این مطلب است که بهره‌وری بخش صنعت بالاست و باید به‌سوی اقتصاد صنعتی پیش برویم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان صنایع کوچک با اشاره به فعالیت ۲۶۰۰ واحد صنعتی در گستره ۱۲۰۰ هکتاری داخل شهرک‌های صنعتی، به شرایط دشوار صنایع به خاطر تحریم‌ها و فشارهای مختلف اشاره نمود و گفت: صنعت توان آن را دارد که بار سنگین توسعه را به دوش بکشد؛ البته به‌هیچ‌وجه نباید از مزیت‌های اقتصاد مبتنی بر کشاورزی استان غافل شد.

وی ضمن استقبال از توسعه بخش کشاورزی و طرح مکانیزه شدن فعالیت‌های این بخش از تبعات احتمالی صنعتی شدن کشاورزی ازجمله کاهش میزان اشتغال در این بخش صحبت کرده و می‌گوید: با تمام مشکلات پیش روی صنعت، هم‌اکنون بیش از ۲۰ هزار نفر در واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی مشغول به کارند و اگر فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی استان به کار گرفته‌شده و اشتغال موجود در این بخش تقویت و حفظ گردد؛ قطعاً اتفاقات خوبی در بازار کار استان رخ خواهد داد.

موسوی درعین‌حال لزوم تقویت صنایع تبدیلی در استان را یاد آور شد و گفت: تحول در صنعت بسته‌بندی و یافتن راهکارهایی مناسب برای حضور قدرتمند در بازارهای منطقه و جهانی، اقتصاد ایران را از تمامی بن‌بست‌ها خارج خواهد کرد و در این صورت می‌توانیم از وابستگی به درآمدهای شکننده نفت نیز رهایی یابیم.

او با اشاره به این‌که وظیفه شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان صنایع کوچک آماده کردن زمین و تقویت زیرساخت‌های لازم برای استقرار واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی است؛ دستیابی به یک توسعه واقعی و پایدار را درگرو اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف با توجه به ظرفیت‌های موجود عنوان نموده و می‌گوید: ما در استان همچون سایر استان‌ها یک استراتژی مشخص برای رسیدن به توسعه پایدار نداریم؛ نمی‌دانیم که اگر ۱۰۰ میلیارد تومان داشتیم باید کارخانه‌های مشکل‌دار را در اولویت حمایت‌ها قرار دهیم؛ کمبود نقدینگی واحدها را برطرف کنیم و یا بگذاریم برای سرمایه‌گذاری‌ها!

وی از صدور پروانه تولید برای واحدهای با محصولات مشترک انتقاد کرده و می‌گوید: میزان تولید یک نوع محصول به‌قدری فراوان است که بازار اشباع‌شده از سویی مدام پروانه تولید می‌دهند و انتظار این است که ما برای متقاضیان زمین در شهرک‌ها تأمین کنیم؛ خب وظیفه کیست که بازار را رصد کند و براساس آنچه هست. جواز تولید بدهد؟ آیا این موضوع با اصل توسعه صنعتی منافات ندارد؟

موسوی بحث روزمرگی صنایع در استان را یک معضل دانست و گفت: رقابت در بازار و تلاش برای رفتن به بازارهای صادراتی، کارآفرینان را به تدبیر و اندیشه و نوآوری واداشته و در این صورت از روزمرگی به برنامه محوری و ترسیم افق‌های روشن خواهیم رسید.

او ادامه داد: این رقابت چه در داخل و چه در عرصه‌های بین‌المللی نباشد؛ صنعت بیراهه رفته و از توسعه واقعی جا خواهیم ماند و این اتفاق شاید یک دهه دیگر رخ دهد.

وی تجدید نظر در نحوه واگذاری کارخانه‌ها به بخش خصوصی را یک ضرورت مهم برشمرد و گفت: از خصولتی شدن پرهیز کنند و اجازه دهند صنعت را صنعتگران واقعی و دلسوزان تولید و اشتغال مدیریت کنند و هرجایی که لازم شد؛ دولت نظارت دقیق و جامع  کند تا مصیبت‌هایی که در این سال‌ها در بخش صنعت داشتیم، تکرار نشود.

وی توسعه خوشه‌های صنعتی و تلاش برای جلوگیری از تملیک واحدها توسط نظام بانکی و سازمان‌ها و نهادهای مختلف را مهم‌ترین دغدغه و برنامه‌های این شرکت اعلام نموده و ضمن  تأکید بر گسترش تعاملات صنعت و دانشگاه گفت: در کنار حفظ ۲۰۰ واحد تولیدی که در معرض تملیک بودند، تلاش نمودیم واحدهایی را که به هر دلیلی از گردونه تولید کنار رفته بودند، به ریل تولید بازگردانیم.

وی از اجرای طرحی برای پایش کامل اطلاعات مربوط به ۱۲۰۰  واحد فعال تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی خبر داده و می‌گوید: در حال حاضر ۶۸ درصد واحدهای موجود در شهرک‌های صنعتی استان فعال و باقی راکد می‌باشند.

وی بار دیگر مهم‌ترین دغدغه و نگرانی خود را در باب احتمال توقف روند توسعه صنعتی استان، کمبود زمین برای گسترش شهرک‌های صنعتی عنوان نموده و می‌گوید: چنانچه زمین یک هزار هکتاری موردنظرمان در شهرستان بهشهر تا پایان سال جاری را تحویل بگیریم، بخش عمده‌ای از نگرانی‌های موجود برطرف خواهد شد.

موسوی اجرای ۴۵۰ پروژه در شهرک‌های صنعتی استان، تعامل خوب با حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ پیمانکار، استقرار ۵۰۰ سرمایه‌گذار جدید در شهرک‌های صنعتی، صرف ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای زیرساخت‌ها، گازرسانی به ۱۰ شهرک صنعتی و اتصال ۹ شهرک به فیبر نوری را ازجمله اقدامات مهم شرکت شهرک‌های صنعتی استان برای جبران عقب‌ماندگی‌های موجود ظرف ۵ سال گذشته ذکر کرد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز