خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

تقویت پدافند غیرعامل پیشگیری از خطرات احتمالی است

تقویت پدافند غیرعامل پیشگیری از خطرات احتمالی است
کد خبر : ۸۲۷۴۴۲

اقدامات پیشگیرانه پدافند غیر عامل منجر به کمتر شدن مخاطرات در زمان بحران می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا،هر وقت حرف از دفاع سایبری و جنگ نرم می‌شود شاید اسم پدافند غیرعامل هم در ذهن ما تداعی شود البته  کمتر کسی می‌تواند عملکرد دقیق پدافند غیرعامل را بداند ، بُنیه دفاعی هر کشور باید در بهترین وضعیت باشد و در واقع می‌توان گفت که در زمان بحران پدافند غیرعامل کنترل اوضاع را بدست می‌گیرد.

پدافند غیر عامل شاید در لغت مختص ایران باشد اما در عملکرد بیشتر شبیه به سازمان دفاعی در کشورهای مختلف دارد ،هر کشوری با اسم‌های مختلف اما کارایی مشابه دارای پدافند غیر عامل است.

در زمان بحران پدافند غیرعامل وظیفه ی سنگینی دارد در کشورهای خارجی به قدری این موضوع دارای اهمیت است که از مدت‌ها قبل روی مردم جامعه کار کردند حتی کشورهای آمریکایی و اروپایی در زمان بحران کنترل کار را کاملا به پدافند غیر عامل می‌دهند.

اتحادیه اروپا و اعضای آن هرازچندگاهی مانور مشترک سایبری برگزار می‌کنند و برای انجام تست‌های ویژه حتی به مهمترین مراکز نظامی و اجتماعی خود حملات سایبری انجام می‌دهند.

اما در کشورما اهمیت و ضرورت پدافند غیرعامل تا حدی بالاست که در زمان‌های خاص مراکزنظامی سایبری اقتصادی و زیرساخت‌ها تحت کنترل نامحسوس پدافند غیر عامل  در می آید از قطع شیرهای گاز و سنسورهای مخصوص گرفته تا اختفا و استتار تجهیزات زیرساخت و حتی شایعه پراکنی‌ها نیز کنترل می‌شود.

حال با این تعاریف می‌توان گفت که درمرحله بعد از پدافند غیرعامل ، تک تک افراد جامعه نقش اساسی برای جلوگیری از بحران را دارند هر فرد می‌تواند برای جلوگیری از بحران نقش موثری داشته باشد .

کاهش طمع کشورهای تهدید کننده، قرار نگرفتن درمعرض حمله و سیاست تنش‌زدایی،افزایش پایداری ملی ،پویایی علمی و فنی در تمامی سطوح مدیریتی و مهندسی، آمادگی دفاعی صلاح‌شناسی از وظایف اصلی پدافند غیر عامل محسوب می‌شود.

سازمان پدافند غیرعامل در سال ۱۳۸۲ تشکیل شد که به کلیه وزارتخانه‌ها ، دستگاه‌ها و سازمان‌های کشوری و لشکری ابلاغ گردید و از سال ۱۳۹۰ در تقویم ایران، تاریخ ۸ آبان به‌عنوان روز پدافند غیرعامل شناخته می‌شود که سازمانی دولتی در ایران است، که زیرمجموعه ستاد کل نیروهای مسلح محسوب می‌شود.

پدافند غیرعامل نیازمند فرهنگ سازی و اطلاع رسانی است

در تعریف و کارکرد پدافند غیرعامل مباحث زیادی مطرح شد اینکه در کنار تهدیدات اقتصادی پدافند غیر عامل تهدیدات سایبری، زیستی، کالبدی و مردم محور نیز از تهدیدات مهم و موثر است که نیازمند الزامات و ملاحظات پدافندی در این بخش است .پدافند غیرعامل در همه موضوع‌ها و مباحث می‌تواند نقش‌آفرین باشد از اینرو فرهنگ آن باید به گونه‌ای در بین مردم نهادینه شود که به تمامی سطوح جامعه منتقل شود.

در سرتاسر تاریخ بشر، جان و مال انسان‌ها همواره دستخوش حوادث طبیعی ، سوانح پیش‌بینی نشده ، جنگ‌ها و نزاع‌های خونین ، هولناک و مرگبار بوده و خاطرات و آثار ناشی از مخاطرات همواره روح انسان‌ها را آزرده است.

کشور پهناور ایران نیز از وقوع این حوادث مستثنی نبوده و پیوسته در معرض مخاطرات طبیعی و حوادث گوناگون قرار داشته و متحمل زیان‌ها و خسارات جبران‌ناپذیری شده است. از این رو ، اقدامات پیشگیری ، حذف یا کاهش اثرات ، به کارگیری و ارتقاء امکانات و تجهیزات موجود جهت آمادگی و مقابله با حوادث ، پیش‌بینی و تامین نیازهای اساسی و اضطراری آسیب‌دیدگان درهنگام رخدادهای طبیعی ویا ناشی از تهاجم و ارائه خدمات جستجو ، نجات و امداد رسانی فوری از قبل سازمان یافته به آنها ، و افزون بر آن، حفظ سلامت، ایمنی و بازگرداندن شرایط به حالت عادی ضروری می‌باشد.

استان مازندران نیزبا وجود قابلیت‌های مختلف بویژه قابلیت‌های زیستی در معرض خطر عوامل مختلف قرار دارد  که باید در صدر توجه متولیان امر بویژه پدافند غیرعامل قرار گیرد.

اقدامات پیشگیرانه پدافند غیرعامل و کمتر شدن مخاطرات در زمان بحران

به دلیل اهمیت موضوع احمد حسین زادگان در جلسه شورا پدافند غیر عامل استان با اشاره به اهمیت پدافند غیر عامل در پیشگیری از رخدادهای احتمالی و با توجه به قابلیت‌های استان به ویژه در حوزه زیستی خواستار اهتمام جدی مدیران سازمان جنگل‌ها درسطح ملی در پیشگیری از خسارت‌زایی بیشتر آفت شب پره بر شمشادستان‌های استان‌های شمالی شد و بر همگرایی پدافند غیر عامل سه استان شمالی در مقابله با رخدادهای زیستی با توجه شباهت اقلیمی تاکید کرد.

وی همچنین تاکید کرد که همه دستگاه‌ها ملزم به طراحی برنامه‌های جذاب و متنوع برای همگرایی بیشتر و بکارگیری از ظرفیت فضای مجازی در فرهنگ‌سازی موضوع هستند تا برنامه با نگاه آسیب شناسانه به دنبال حفظ کارکردهای اساسی استان باشد.

مدیرکل پدافند غیرعامل مازندران نیز درنشست با خبرنگاران درتشریح پدافند غیرعامل گفت :پدافند غیرعامل مجموعه اقدامات غیرمسلحانه‌ای است که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها می‌شود.

اجرای درست پدافند غیر عامل گامی بسوی توسعه پایدار

وی نخستین هدف فعالیت پدافند غیرعامل را آموزش، فرهنگ‌سازی و مشارکت مردم با دولت در مواقع بحران دانست و افزود: اگر اقدامات پدافند غیرعامل به‌درستی انجام شود به توسعه پایدار خواهیم رسید.

حسین منفردی ضمن تشریح اقدامات دستگاه‌های مختلف استان با همکاری اداره کل پدافند غیرعامل مازندران در حوزه‌های مختلف باهدف کاهش آسیب‌های و مدیریت بحران، گفت: شش‌ماهه نخست امسال 116 پروژه بااعتباری بالغ‌بر 360 میلیارد ریال در سراسر استان اجراشده است و توانستیم رتبه اول کشور را کسب نماییم.

وی افزود:  تمامی پروژه‌های عمرانی باید پیوست پدافند غیرعامل داشته باشند؛ در نظر داریم این تابو را شکسته و پدافند را برای تمامی پروژه‌ها اجرایی کنیم.

آموزش پدافند غیر عامل به بیش از 78 هزار مازندرانی

وی با تأکید براینکه اولویت اول این اداره کل بحث آموزش و فرهنگ‌سازی است، گفت: بیش از 212 دوره آموزشی با حضور بیش از 78 هزار نفر از اقشار مختلف استان برگزارشده است که مازندران در این حوزه تبه دوم کشور را دارا است.

منفردی به تدوین برنامه چهل‌ساله آینده استان مازندران تحت عنوان سند چشم‌انداز بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و افزود: این سند از سوی استاندار به همه دستگاه‌های اجرایی و ائمه جمعه ابلاغ و بناشده تمامی برنامه‌ها و بودجه استان بر اساس این سند بسته شوند.

 تشکیل مجمع مشاوران جوان باهدف مدیریت بحران در سراسر مازندران

وی از تشکیل مجمع مشاوران جوان در حوزه پدافند غیرعامل خبر داد و افزود: این مجمع در شهرستان‌های محمودآباد، میاندرود، قائم‌شهر و عباس‌آباد تشکیل‌شده است و تلاش داریم این مجمع در روستاها هم تشکیل شوند.

 منفردی تصریح کرد: اعضای این مجمع‌ها در زمان بروز حوادث می‌توانند با مسئولین استان و کشور به‌راحتی و بدون دغدغه ارتباط بگیرند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مدیریت بحران داشته باشند.

 تدوین سند چشم‌انداز مازندران در سال 1450 در دستور کار

منفردی بابیان اینکه برنامه و چشم‌انداز بلندمدت مازندران در سال 1450 در دست بررسی و پژوهش است، ادامه داد: صاحب‌نظران مازندران مقیم استان و خارج از استان برای تدوین این سند گردهم آمدند.

وی با اشاره به اینکه تعداد کارگروه‌های پدافند غیرعامل استان از 12 کارگروه به 14 کارگروه فعال ارتقا یافته است، گفت: تمامی مخازن آب شرب استان تحت عنوان بانک اطلاعاتی جمع‌آوری و کارشناسی شده است تا بتوانیم با جذب اعتبار، آب شرب استان را از هرگونه آسیب مصون نگاه‌داریم.

با نصب 11 دستگاه شتاب‌نگار به دنبال کاهش خسارت زلزله هستیم

وی از رونمایی طرح پدافند غیرعامل بندرهای استان به میزبانی بندر نوشهر خبر داد و یادآور شد: 11 دستگاه شتاب‌نگار بااعتباری بالغ‌بر 70 میلیارد ریال تهیه و به‌زودی در شهرستان‌های استان نصب می‌شوند.

منفردی ادامه داد: این دستگاه ا تا 100 کیلومتر را تحت شعاع قرار می‌دهند و 10 ثانیه قبل از وقوع زلزله هشدار می‌دهند.

مدیر عامل پدافند غیر عامل مازندران با اعلام اینکه ایمن‌سازی پروژه‌های چندمنظوره ورزشی استان که در حال ساخت است،اظهار داشت: تلاش داریم بر اساس مهندسی معکوس به سراغ ورزشگاه‌های غیر ایمن استان برویم.

بر اساس این گزارش درهر برهه‌ای از تاریخ هنگام بروز فاجعه، انسان‌ها به اشکال مختلف در صدد مقابله با بحران برآمده اند ولی در دوران اخیر با پیشرفت فناوری و ارتباطات، پدافند غیرعامل جهت مقابله با بحران‌ها و تهدیدات ایجاد شده ودرکاهش خسارات به شکل‌های مختلفی عمل می‌کند.

پیرو تاکید وفرمایش رهبرمعظم انقلاب همچنین برنامه‌ ششم توسعه دستگاه‌های اجرایی به فراخور وظایف سازمانی که دارند باید اقدامات لازم در جهت پدافند غیرعامل و اقدامات پیشگیرانه برای کاهش آسیب انجام دهند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که با توجه به اهمیت پدافند غیرعامل، ضرورت دارد در این حوزه آموزش همگانی و فرهنگ‌سازی انجام شود تا تمام دستگاه‌ها و مردم با مفاهیم و اهداف آن بیشتر از گذشته آشنا شوند.

گزارش: زهرا شریفی

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز