خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد:

شایع ترین علامت فشار خون بی علامتی است/ایرانیان 2 تا 3 برابر بیشتر از استاندار جهانی نمک مصرف میکنند

asdasd
کد خبر : ۷۷۷۱۵۵

سید عباس موسوی گفت:ایرانیان 2 تا 3 برابر بیشتر از استاندار جهانی نمک مصرف میکنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،سید عباس موسوی صبح  امروز در نشست با خبرنگاران با موضوعیت اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در مازندران با اشاره به خاموش بودن علائم بیماری فشار خون گفت: شایع ترین علامت فشار خون بی علامتی است.

وی ادامه داد:طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی  بیش از یک سوم بزرگسالان در دنیا دارای بیماری فشار خون می باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران یکی از بزرگ ترین دلایل شیوع بیماری های غیر واگیردار مرگ و میر در جهان را بروز فشار خون عنوان کرد و اظهار کرد: طبق آماری در سال 96 حدود 97 هزار نفر در ایران دارای بیماری فشار خون هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه این روند روبه افزایش است،گفت: با کنترل فشار خون از بسیاری از بیماری های غیر واگیردار و سکته های مغزی و قلبی کاهش خواهد یافت.

موسوی با اشاره به اینکه بازه سنی کنترل بسیج فشار خون از سنین بالای 30 سال می باشد،اظهار کرد:همکاران بنده در تلاش هستند که با برنامه ریزی های انجام شده تا پایان این طرح یک میلیون و 590 هزار نفر در سطح استان مازندران  در این طرح غربالگری ،فشار خونشان کنترل شود.

وی ادامه داد: تا به امروز از این بازه هدف حدود یک میلیون و 72 هزار و 576 نفر ثبت گردیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران این آمار را در سطح کشور 40 درصد اعلام کرد و گفت: خوشبختانه استان مازندران در این آمار با 68 درصد از آمار کشوری پیشی گرفته است.

این مقام مسئول تعداد پایگاه های سیار این طرح غربالگری را 1862 و واحدهای ثابت را 329 پایگاه اعلام کرد و گفت: این طرح تا 15 تیرماه ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: بعد از اتمام این طرح هم مردم می توانند با مراجعه مراکز درمانی و پزشک خانواده فشار خون خود را کنترل کنند.

موسوی گفت: تاکنون از آمار های ارائه شده حدود 180 هزار نفر مبتلا به فشار خون بالا،21 هزار و 330 نفر مشکوک به فشار خون بالا و 535 هزار 630 نفر دارای فشار خون طبیعی بوده اند.

وی ادامه داد: همچنین 239 هزار و 720 نفر دارای پیش فشار خون هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره یکی از مصرف بالای نمک یکی از دلایل اصلی بیماری فشار خون می باشد،گفت: متاسفانه مصرف نمک در کشور 2 تا 3 برابر بالاتر از مصرف جهانی است.

وی تصریح کرد: کاهش مصرف  6 گرم نمک در شخص موجب کاهش 24 درصدی سکته مغزی،18 درصدی بیماری های قلبی و عروقی و نهایتا کاهش 2/5 میلیون نفری مرگ و میر خواهد شد.

موسوی از دیگر موارد کاهش و کنترل فشار خون را رژیم غذای مناسب،کاهش مصرف غذای های چرب و افزایش تحرک بدنی اعلام کرد.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز