خبرگزاری کار ایران

روایت شکوه آفرینش از دل طبیعت تا آبی نیلگون دریای خزر؛

ساری شهری خفته در زیبایی ها است

asdasd
کد خبر : ۷۴۵۹۹۳

مازندران یکی از استان‌های زیبای کشوربه لحاظ گردشگری و جاذبه‌های طبیعی است که سالانه میلیون‌ها نفر گردشگر را به سمت خود جذب می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،مازندران یکی از استان‌های زیبای کشوربه لحاظ گردشگری و جاذبه‌های طبیعی است که سالانه میلیون‌ها نفر گردشگر را به سمت خود جذب می‌کند.

این استان با وسعتی معادل 23756 کیلومتر مربع مساحت دارای جاذبه‌های طبیعی وتاریخی کم نظیری چون جنگل‌های هیرکانی، شالیزارهای وسیع و زیستگاه‌های پرندگان ،رودها، سواحل چشم نوازخزر، پارک‌های وسیع و انواع گیاهان کمیاب است.

استان همیشه سرسبزمازندران به دلیل قرارگرفتن آن در ساحل جنوبی دریای خزروهمجواری با کشورهای ساحلی ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و جمهوری آذربایجان از یک سو و واقع شدن در شمال تهران پایتخت ایران از سوی دیگر، باعث گردیده تا از موقعیت جغرافیایی استراتژیکی برخوردار شود.

بزرگ‌ترین وپرجمعیت‌ترین شهراستان مازندران شهر ساری می‌باشد که از۶ بخش مرکزی، رودپی شمالی، رودپی، چهاردانگه، دودانگه، کلیجان‌رستاق تشکیل شده است وقدمتی درحدود ۶۰۰۰ سال را داراست،برای رسیدن به مرکز مازندران می‌توان مسیرهوایی ، جاده‌ای و ریلی وارد شد، مسیر جاده‌ای بدلیل چشم انداز های طبیعی و نزدیکی به پایتخت ایران بهترین انتخاب است البته استفاده از خودروی شخصی و دیدن چشم اندازهای دلنواز خالی از لطف نیست.

این شهرستان نیزهمچون دیگرشهرهای مازندران از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی فراوانی برخوردار است و سالانه میزبان مسافران میهمانان بی‌شماری ازاقصی نقاط کشور وحتی گردشگران خارجی است، امروزه کمتر گردشگری است که جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این شهر را نداند، البته دیدن پارک  ملل در کنار رودخانه تجن و بوستان ولایت در دل شهر خالی از لطف نیست.

ساری شهری با طبیعتی زیبا و تاریخی مملو ازجنب و جوش ورویدادهای تلخ و شیرین است که از شمال به دریای خزرو شهرستان‌های میاندرود و نکا از شرق و جنوب به استان سمنان و از غرب به شهرستان های قائمشهر و سوادکوه و جویبارمحدود می‌شود که کوه و دشت و جنگل را توامان را باهم دارد.

برخورداری از میراث تاریخی و آب وهوای مطلوب درتمام فصول سال مورد توجه گردشگران واقع می‌شود ،جاذبه‌های گردشگری آنقدر زیاد است که تقریبا جایی نیست که برای یک مسافر خالی از لطف و جذابیت باشد؛باید آمد و دید.

ساری یکی ازشهرستان‌هایی است که علاقمندان زیادی به گردشگری دارد؛ از ظرفیت‌های این شهر می‌توان به  اقامتگاه های  بومگردی اشاره کرد که تعریف دیگری ازگردشگری‌ را به مسافران ارائه می‌کند.مراکزی که توانستند خودشان را در دل گردشگران خارجی هم باز کنند .

این شهرستان با برخورداری ازروستاهای مختلف مقصدی برای گردشگران و مسافران است ، برگزاری آیین های سنتی از قبیل عید مردگان، جشن بهار نارنج، جشنواره گل محمدی، جشن نشا، جشن خرمن ، تور گردشگری، جنگل نوردی و پاراگلایدر از جمله ظرفیت‌هایی است که علاوه بر پاسداشت آیین نیاکان می‌تواند فضای ورود گردشگران را به این مراسم‌ها فراهم کند.

 سایت پروازی کلیجانرستاق ؛ پرواز پاراگلایدرها بر فراز آسمان

سایت پروازی کلیجانرستاق در 20 کیلومتری شهرساری درمسیر جاده ساری- تاکام در ارتفاع ۶۰۰ متری از سطح زمین و درمجاورت روستای سرکت ساری قرار گرفته است که این روز‌ها مکان مفرحی برای ورزش و تفریح و سپری کردن ساعاتی هیجان‌انگیز در کنار خانواده شده است و گردشگران و  مسافران می‌توانند با حضوردر این مکان علاوه برپرواز با پاراگلایدرها از جاذبه‌های طبیعی این منطقه نیز بهره مند شوند.

سورت ،چشمه ای الوان در دل طبیعت

چشمه سورت یکی از جذاب‌ترین چشمه‌ها یی است که در 120 کیلومتری جنوب شرق ساری و درارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا در نزدیکی روستای اروست منطقه چهاردانگه واقع شده است وجزء سه چشمه پلکانی دنیاست که به دلیل دارا بودن فسفروگوگرد به دورنگ دیده می‌شود و نظیر آن در دنیا وجود ندارد، مسافران و گردشگران با طی کردن مسیر ساری –کیاسر- تلمادره می‌توانند از این جاذبه طبیعی دیدن کنند.

تالاب الندان؛ در میان دستهای درختان سربه فلک کشیده

تالاب الندان و بالندان(ازنی)  وسعت این آب بندان 17 هکتار است که در موقع بارندگی به 30 هکتار نیز می رسد. روستای ازنی واقع در ٧٠کیلومتری ساری ،درجاده ساری-سمنان در میان درخت‌های راش، ممرز، بلوط، ملچ و نمدار قرار دارد ونزدیکترین راه رسیدن به این آب بندان از طریق روستای ازنی است.

چورت، دریاچه ای به رنگ آرامش

دریاچه چورت ، دریاچه‌ای زیبا در میان درختان سبز و جنگل‌های انبوه ، این در یاچه در 60 کیلومتری جنوب شهر ساری و 10 کیلومتری روستای چورت است که حدود 5.2 هکتار وسعت دارد وآرامشی از جنس طبیعت را به افرادی که این مکان را برای دیدن و لذت بردن انتخاب کرده اند؛ می‌دهد.

چشمه گرگین آباد در میان درختان انبوه دودانگه

چشمه«گرگین آباد یا ورگینه وا»  از مناطق دیدنی دودانگه است و در یک کیلومتری روستای خوش نشان واقع شده است. راه دسترسی به آن آسفالت می‌باشد، این چشمه در میان درختان انبوه و در حاشیه رودخانه اشک واقع شده و دارای چشمه‌های متعددی است، به دلیل تعدد چشمه‌ها به چهل‌چشمه هم معروف است.

سلیمان تنگه، سدی آرام و زیبا

سد سلیمان تنگه ، جاذبه گردشگری زیبا و آرام در 45 کیلومتری شهرستان ساری است که در حاضر ، یکی از زیباترین چشم‌اندازهای مازندران درمرکزاستان محسوب می‌شود که ظرفیت فوق‌العاده برای تورگردانی است ، دراین سد امکانات قایقرانی ،اسکی ،برای استفاده گردشگران آماده شده است.

از جمله امکانات گردشگری در این محیط می‌توان به اقامت شبانه در کناررودخانه تجن و در دهکده آرامش، قایقرانی، اسکی روی آب، اتوبوس دریایی، پدال‌رو در اسکله شیرین رود، بازدید از تاج سد با گرفتن بلیط در روزها و نیز ماهیگیری نام برد.

وجود ویلاهای دوخوابه، چهارخوابه، سالن‌های اجتماعات سر پوشیده و روباز، رستوران‌ها و سالن‌های غذا خوری به سبک‌های مختلف، زمین ورزش و پارک بازی، پیست تپه پیمایی و جنگل نوردی، آلاچیق از دیگر امکانات و پتانسیل‌هایی است که این مجتمع تفریحی، سیاحتی برای استفاده گردشگران تدارک دیده‌ است.

دشت فریم؛ بهشتی دردل طبیعت زیبای دودانگه

دشت فریم، طبیعت دلبرانه که پس از گذراندن دالان جنگلی در 95 کیلومتری شهرستان ساری در منطقه دودانگه واقع شده است ،چشم اندازی طبیعی که تماشای آن از فراز این دشت زیبایی آن را دو چندان می ‌کند.

شیرین رود؛ رودخانه ای آرام در دستان طبیعت

رودخانه شیرین رود ،رود زیبا و رویایی در دل جنگل‌های سربه فلک کشیده ، یکی از جذا-ب‌ترین تفرجگاه برای مسافران و گردشگران به شمار می رود این رودخانه زیبا در 120 کیلومتری جنوب شهرستان ساری مکانی برای تماشای زیبایهاست.

مسجد فرح آباد؛ تماشای تاریخ در کنار دریا

این مجموعه تاریخی در 28 کیلومتری شمال شهر ساری و 2کیلومتری ساحل دریای مازندران در شهر فرح آباد قرار دارد، در فرح آباد عناصری چون رودخانۀ تجن ، میدان مرکزی و اصلی شهر ، مسجد شاه عباسی ،کاخ جهان نما ،پل تاریخی صفوی و … نیز قرار دارد که سالانه گردشگران زیادی برای دیدن این زیبایهای تاریخی به این مکان سفر می کند.

دشت ناز و سمسکنده؛ پناهگاه حیات وحش

دشت ناز پناهگاه حیات وحش در 32 کیلومتری و پارک جنگلی شهید زارع در 3 کیلومتری شهرستان ساری واقع شده است که یکی از سرسبزترین پارک‌های جنگلی این شهرستان است که از امکانات تفریحی و گردشگری خوبی برخوردار است.

از حیوانات پناهگاه دشت ناز هم می‌توان به گوزن، مارال، شوکا، قرقاول، شغال، عقاب، گرگ، سنجاب، گربه جنگلی و … اشاره کرد. در بخشی از این جنگل گوزن زرد خالدار ایرانی را پرورش می‌دهند.

عمارت کلبادی میراثی ماندگار در قلب شهر ساری

عمارت منوچهر خان کلبادی واقع درمحله‌ی آب انبار نو حدود یکصدوسی سال پیش به دستور سردار جلیل از امرای ارتش وقت ساخته شد و نام فرزند بزرگش امیر نصرت شکوه نظام به امیریه معروف شد.بنای اصلی این عمارت در بخش اندرونی در دو طبقه دوم از زیباترین اتاق‌های این عمارت است جای جای آن یادآور شیوه‌های فرهنگی تزئینی دوره قاجاری است و هر طبقه دارای یک شاه نشین و اتاق‌های دو طرفه است  و جای جای مصالح ساختمانی این بنا شامل چوب و آجرو بام آن بصورت شیروانی و سفال پوش است.

خانه کلبادی که به خانه کلبادی‌ها یا عمارت کلبادی هم مشهور است در چهار راه برق، در ضلع شمال شرقی میدان انقلاب، نرسیده به میدان ساعت شهر ساری مرکز استان مازندران واقع شده و از دوره قاجار باقی مانده است.

صنایع دستی؛ هنر دستان زنان و مردان مازندرانی

صنایع دستی ساری روایتگر صنعت و هنرنیاکان و بیانگر هنر و ذوق ساکنان کرانه دریای مازندران است و تجلی‌گاه بخش قابل ملاحظه‌ای از هنر و خلاقیت اقوامی است که با این صنایع سر و کار دارند.

گلیمچه، گلیم، جاجیم، لاک تراشی، خراطی، حصیر، نساجی و صنایع چوبی شمار صنایع دستی مرکز مازندران است که با دستان هنرمند مردان و زنان مازندرانی به ثمر می‌نشیند که هم می‌توانید از نمایشگاه ها و هم از بازارهای محلی تهیه کنید.

غذا و سوغات

غذاهای محلی یکی از جذابیت‌های فراموش نشدنی برای کسانی است که ساری می آیند پیشنهاد می‌کنیم که انواع ترشی،مربا،کلوچه و برنج تهیه کنید البته ماهی سفید نیز هم نیاز به یادآوری ندارد .

اگر علاقه به کمپ ها داشته باشید هر جای ساری امن و باصفاست بااین حال حواستان به باران باشد در غیر اینصورت درهر گوشه‌ای از این شهرستان می‌توانید مطابق سلیقه و امکانت مالی خودتان در هتل‌ها، مهمان‌سراها و ویلاهای محلی را برای اقامت انتخاب کنید.

البته شهرداری ساری چند سالی است دراقدامی مسافران و گردشگران نوروزی را درقالب تور ساری گردی بصورت رایگان به اماکن گردشگری برده تا از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهرستان دیدن کنند، همچنین راهنمای سفرملبس به لباس سنتی وارائه غذاهای بومی و محلی به مسافران و گردشگران خدمات رسانی می‌کنند. توصیه می‌شود مسافران در این ایام برای بهره‌مندی ازجاذبه‌های گردشگری مرکز مازندران از این تورها استفاده کنند. 

دراین میان می‌توان به‌جاذبه‌های گردشگری روستایی اشاره کرد که دیدن و اقامت و استفاده ازغذاهای بومی و محلی آن خالی ازلطف نیست؛ باید دید و حس کرد.

دردنیای امروز که گوشه‌هایی از جهان درگیر خشونت و نامهربانی است، معتقدیم گردشگری بستری برای ایجاد تفاهم بین ملت‌ها است و ما همچنان طلایه دار گفتگو وهمزیستی مسالمت‌آمیز میان تمام ملت‌ها هستیم .

یادمان نرود طبیعت خانه اول ماست و بقول قدیمی‌ها هر چه به طبیعت بدهیم دوباره به خودمان باز می‌گردد یادمان نرود که طبیعت پاک و عاری از زباله ساختنی است!...

گزارش: زهرا شریفی 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز