خبرگزاری کار ایران

مدیر بندر امیرآباد خبر داد:

سرمایه گذاری 21 هزار میلیارد ریالی بخش دولتی و خصوصی در بندر امیرآباد/ جذب 54 درصدی اعتبارات سرمایه ای پروژه های فنی و مهندسی

asdasd
کد خبر : ۷۲۹۳۷۱

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد از سرمایه گذاری 21 هزار میلیارد ریالی بخش دولتی و خصوصی در بندرامیرآباد خبر داد.

سیاوش رضوانی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به وضعیت اقتصادی بندر امیرآباد گفت: امکان برخورداری از تسهیلات و مزایای ایجاد شده در این منطقه ویژه اقتصادی، ایجاد زیرساخت های مختلف و دسترسی آسان به مواد اولیه موجب شد تا با اقبال مناسب سرمایه گذاران روبرو باشیم.

وی از سرمایه گذاری 21 هزار میلیارد ریالی بخش دولتی و خصوصی در بندرامیرآباد خبر داد و افزود: تاکنون 7 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش دولتی و 14 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر امیرآباد انجام شده است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد یادآور شد: این منطقه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع برخورداری از زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی است که با دارا بودن 1060 هکتار اراضی پشتیبانی جهت سرمایه گذاری در زمینه های مختلف بعنوان یکی از نمادهای توجه ایران به مقوله ترانزیت کالاست.

رضوانی اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد در قالب 34 شرکت فعال و ایجاد 2100 فرصت شغلی به عنوان بزرگترین و مجهزترین بندر شمال کشور و حاشیه دریای خزر، نقش برجسته ای در شکوفایی اقتصاد منطقه داشته است.

وی گفت: عملیات ساخت این بندر از سال 1375 آغاز و به دلیل موقعیت ممتاز ترانزیتی و ژئوپلیتیکی در سال 1376 توسط شورای عالی مناطق ازاد بعنوان منطقه ویژه اقتصادی معرفی و فاز اول آن با یک پست اسکله در اردیبهشت ماه 1380 با حضور مرحوم دادمان وزیر فقید راه و ترابری شروع به فعالیت کرد.

این مسئول گفت: این بندر اکنون با توسعه اسکله ها و حوضچه ها و افزایش ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری به 7.5 میلیون تن در سال، و توسعه توان تجهیزاتی با تامین و راه اندازی انواع جرثقیل های استراتژیک بندری و زیرساختهای حمل و نقل چند وجهی همچون راه آهن، اسکله رو رو ریلی و احداث ایستگاه بوژی ( تنها بندر در میان بنادر کشور) و تردد ایمن کشتی ها نقش مهمی در ترانزیت کالا و حمل و نقل دارد.

رضوانی، همچنین از کسب رتبه های برتر این بندر در حوزه های تخلیه و بارگیری، صادرات، تخلیه انواع غلات و پژوهش های ارزیابی خبر داد و بیان داشت: این بندر اکنون دارای جایگاه برجسته ای در مدیریت حمل و نقل دریایی و ارتقاء آن در سطح وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و کشتیرانی دارد.

وی با اشاره به جذب 54 درصدی اعتبارات سرمایه ای پروژه های فنی و مهندسی در 10 ماهه امسال گفت: این اعتبارات در بخش های عمران، تاسیسات و تجهیزات جذب شده است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد با اشاره به عملیات زیرساختی و احداث جاده دسترسی افزود: اجرای عملیات فاز دوم راه رستمکلا- امیرآباد از تقاطه حسین آباد به سمت رستمکلا به طول 8 کیلومتر با اعتبار قرارداد 65 میلیارد ریالی و پیشرفت بیش از 40 درصد در دست انجام است.

وی تصریح کرد: اجرای فاز دوم تعریض محور ورکلا- گهرباران از سه راهی پنبه چوله به سمت بندرامیرآباد به طول 4.5 کیلومتر با اعتبار قرارداد 37 میلیارد ریال در دست انجام است.

رضوانی، پیشرفت اجرای فاز دوم تعریض محور ورکلا- گهرباران از سه راهی پنبه چوله به سمت بندرامیرآباد را بیش از 94 درصد اعلام کرد و گفت: افزایش عرض مسیر در دو طرف جاده، افزایش توان عملیاتی بندر و تسهیل در دسترسی مسیر به بندر از مشخصات فنی این مسیر است.

وی افزود: با اجرا و بهره برداری از دو پروژه زیرساختی راه رستمکلا به بندرامیرآباد و اجرای فاز دوم تعریض محور ورکلا- گهرباران از سه راهی پنبه چوله به سمت بندرامیرآباد، شاهد توسعه روان و دسترسی اسان تر تریلی ها و کامیون ها به بندر و کاهش خطرات جاده ای خواهیم بود.

منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد بعنوان یکی از نمادهای توجه ایران به مقوله ترانزیت کالا و ایجاد زیرساختهای اساسی حمل و نقل درجهت رسیدن به استانداردهای جهانی و استفاده از حداکثر ظرفیت ترانزیتی کشور ، نقشی بسیار مهم با اهدافی بسیار بزرگ مانند کسب درآمد ارزی ، ایجاد اشتغال ، جذب سرمایه گذاری خارجی و بخش خصوصی ، افزایش نقش جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر و ایجاد گذرگاه در شمال کشور را برعهده گرفته است.

عملیات احداث این مجتمع بندری بزرگ و مدرن از سال ۱۳۷۵ آغاز شد؛ استعدادهای بالقوه و امکانات متعدد آن موجب گردید در سال ۱۳۷۶ از سوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به عنوان منطقه ویژه اقتصادی به تصویب برسد. پس از پنج سال تلاش ، اولین نشانه های بندری بزرگ پدیدار شد و در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ فاز اضطراری بندر بدست مرحوم شهید دکتر دادمان ، وزیر فقید وقت راه و ترابری افتتاح شد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز