خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بازرسی کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد:

کاهش 20 درصدی آمار حوادث ناشی از کار منجر به فوت در کشور

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۸۶۱

مدیر کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کاهش 20 درصدی آمار حوادث ناشی از کار منجر به فوت در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،مدیر کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش از ظهر امروز در نشست هم اندیشی هیئت مدیره کانون سراسری مسئولین ایمنی و بهداشت کارکشورکه در شرکت ذغالسنگ البرز مرکزی در سوادکوه برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت: فصل چهارم قانون کار از مواد 85 تا 106 که به حوزه ایمنی و سلامت کار مرتبط است  و مقوله حفظ و صیانت از جان کارگران در کارگاههای کشوراز مواردیست که بعنوان یک مسئولیت اجتماعی و دولتی در کشور مظرح است.

 

 وی افزود: در زمینه تامین ایمنی و سلامت کارگران در کارگاههای اقدامات خوبی شده و زیرساخت هایی در توسعه شاخص ایمنی و ارتقای آن ایجاد شده است اما مسیر بلندی نیز در پیش داریم.

علی مظفری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه ارتقای زیرساخت های ایمنی کار در کشور، خاطرنشان کرد: بحث الحاق ماده ای به مواد قانون مناقصات در خصوص الزام تعیین صلاحیت ایمنی امور پیمان کاری است و خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته و جلسات متعدد در نهاد ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون های دولت، این موضوع مورد توجه قرار گرفت و یک بند به بندهای قانون مناقصات بمنظور تعیین صلاحیت ایمنی پیمانکاران افزوده شد.

وی با عنوان اینکه پیش از این به موضوع تعیین صلاحیت ایمنی در قانون مناقصات پیش بینی نشده بود، تصریح کرد: اگر به دنبال ایمن سازی محیط کاری هستیم باید به فکر ایجاد ساختارهای ایمنی در این زمینه حرکت کنیم و طبیعتا انفکاک پروژه های پیمانکاری از این موضوع به صلاح کشور نبود و این موضوع طی جلسات مختلف پیگیری شد.

دبیر شورای عالی حفاظت فنی کشور یادآور شد: تعیین صلاحیت ایمنی پیمانکاری در حال حاضر زیرساخت ملی پیدا کرده است و در جلسه اخیر هیات محترم دولت که با حضور رئیس جمهور تشکیل شد مصوب شده است.

مظفری، تعامل و هم افزایی شرکای اجتماعی را برای ارتقای ایمنی کار مهم دانست و درباره آمار حوادث ناشی از کار نیز گفت: طبق استانداردهای بین المللی برای ارزیابی شاخص های ایمنی کار، کشورها با توجه به نیروی شاغل در کارگاهها باید نسبت به گزارش آمار حوادث شغلی اقدام کنند و طبیعتا این معیار قابلیت تطبیق و رصد دارد و در همین راستا، همکاران ما در اداره تجزیه و تحلیل حوادث ناشی از کار نسبت به تهیه مجلدی بمنظور استانداردسازی ثبت حوادث کار و راهنمای تمامی این حوادث در کشور اقدام شده است.

وی ادامه داد: این اقدام توسط مرکز آمار این وزارتخانه تصویب و در مرکز آمار کشور برای ملی کردن این شاخص ها بعنوان شاخص های ثبت حوادث در حال پیگیری می باشد و به امید خدا این مسئله کمک خواهد کرد تا بتوانیم یک آمار یکپارچه ای در کل کشور و در دستگاه هایی که در این زمینه تولید آمار می کنند، داشته باشیم.

مدیرکل بازرسی کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به روند کاهشی آمار حوادث ناشی از کار در استان مازندران تصریح کرد: طی بررسی آمارهای این وزارتخانه و پزشکی قانونی شاهد کاهش حوادث ناشی از کار در مازندران در سال جاری هستیم که طی نامه ای به مقام عالی وزارت هم اعلام نمودیم.

وی ادامه داد:  جا دارد به مدیر کل و اداره بازرسی کار مازندران تبریک بگوییم که توانستند این روند کاهشی را با کمک شرکای اجتماعی، توسعه آموزش ها و افزایش فعالیت مسئولین ایمنی پیش ببرند.

وی افزود: در 9 ماهه امسال 20 درصد آمار حوادث ناشی از کار در کشور در حوزه مشمولان شاغل در کارگاهها که با حادثه منجر به فوت روبرو شدند، کاهش یافته است و امیدواریم با استانداردسازی شاخص های ثبت آمار حوادث در کشور، این معیارها شفاف شود.

مظفری، همچنین از برگزاری المپیاد ایمنی کار کشور به صورت ملی در کرمان خبر داد و گفت: شکل گیری ساختار فرهنگی و اجتماعی برای توسعه ایمنی کار موثر است و پیشنهاد برگزاری المپیاد بین المللی ایمنی کار از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران برای طرح در جشن صده سازمان بین المللی کار ارائه شده است و امیدواریم بتوانیم هر سه سال یکبارهمزمان با کنگره جهانی ایمنی و بهداشت کار، نفرات برتر معرفی شوند.

وی گفت: بر اساس این پیشنهاد منتخبان هر کشور سالانه در مسابقات بین المللی که در یکی از کشورها برگزار می شود، معرفی می شوند و امیدواریم این مهم مبنای شود برای توسعه ایمنی در بین ملل و می توان از این افراد به عنوان سفیران ایمنی کار در کشورها استفاده کرد.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه آموزش مالکان در کارگاهها اظهار داشت: در آیین نامه آموزش ایمنی کار برای کارگر، کارفرما و کارآموز الزام قانونی وجود دارد و درحال حاضر در شهر تهران و شورای اسلامی، طی مکاتبه ای از سوی جناب آقای هاشمی رفسنجانی رییس شورا در خصوص ارتقای ایمنی در کارگاههای ساختمانی با اینجانب و اعلام آمادگی این اداره

کل مورد توجه قرار گرفته است و شوراها می تواند این الگو را مورد توجه قرار دهند.

وی درباره آموزش کارگران ساختمانی با اشاره به تفاهمنامه آموزش 50 هزار نفری کارگران ساختمانی با سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: در زمنیه بازآموزی مسئول ایمنی در کارگاههای نیز درخواست تدوین سرفصل های آموزشی به صورت الکترونیک را داشتیم و باید کمک کنیم تا محتوای آموزشی مناسب تهیه شود.

مظفری یادآور شد: در حوزه آموزش مسئول ایمنی باید آکادمیک ورود پیدا کنیم و در زمینه آموزش مهندسان ساختمان باید تفاهماتی با سازمان نظام مهندسی داشته باشیم و این دوره باید مورد توجه قرار گیرد.  

وی با اشاره به اینکه 300 هزار مهندس فارغ التحصیل در حوزه ساختمان فعالیت دارند گفت: متاسفانه 40 درصد حوادث کار نیز در حوزه ساختمان است و این نشان می دهد منطق معناداری بین این دو رقم وجود ندارد و لازم است بیشتر در حوزه ایمنی و آموزش کار و تلاش کنیم.

دبیر شورای عالی حفاظت فنی کشور با اشاره به دکل بندان افزود: تا کنون بیش از 10 جلسه با سازمان های مربوطه بمنظور اینکه بتوانیم یک ساختار ویژه ای برای این افراد تشکیل بدهیم.

وی ادامه داد: می خواهیم ساختاری تعیین کنیم تا حتی الامکان مانع از این بشود که پیمانکاران دسته یا سه بدون اینکه ساختار آموزشی درستی داشته باشند و بدون مهارت لازم و حتی بدون اینکه بیمه ای برای کارگران انجام دهند نتوانند خدمات انجام دهند.

مظفری خاطرنشان کرد: با پیگیری های صورت گرفته توسط جناب آقای دکتر شاعری، مقام عالی وزارت و مسئولین ذیربط سعی کردیم آن افرادی که قبلا در این کار آسیب دیده اند و بعضا هم سوابق بیمه پردازیشان درست نبود با شرایط حمایتی و ملاحظاتی که سازمان بهزیستی در نظر دارد به نوعی از این عزیزان حمایت کنیم و این فرآیند ادامه خواهد داشت.

مدیر کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: سعی کردیم با حمایت این وزارتخانه و مرکز تحقیقان و اداره کل فنی و حرفه ای مازندران مبلغی را برای آموزش دکل بندان اختصاص دهیم که این مهم اکنون در این استان در حال اجراست.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز