خبرگزاری کار ایران

رئیس جهاد کشاورزی مازندران:

عملیات کشت از مهم ترین عوامل فرسایش خاک در مازندران است

asdasd
کد خبر : ۷۰۱۴۹۲

رئیس جهاد کشاورزی استان مازندران گفت:یکی از مهم ترین عواملی که موجب فرسایش شدید خاک های استان شده بحث عملیات کشت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری،عزیزالله شهیدی فر در همایش بزرگداشت روز جهانی خاک که صبح امروز در سالن همایش جهاد کشاورزی مازندران برگزار شد،اظهار داشت: فرسایش آبی و بادی، آلودگی های زیست محیطی و تغییرکاربری آسیب جدی بر خاک مازندران وارد می کند.

وی با بیان اینکه از 160 میلیون هکتار خاک موجود در استان بیش از 50 درصدغیرقابل زرع است، افزود: تنها کمتر از نیم میلیون هکتار از خاک مازندران دارای کیفیت مناسب برای کشت است‌.

رئیس جهادکشاورزی مازندران با اشاره به اینکه 2 و نیم درصد از اراضی کشاورزی کشور در مازندران وجود دارد، گفت:حفظ خاک استان به عنوان تامین کننده اصلی منابع غذایی کشور بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود:یکی از مهم ترین عواملی که موجب فرسایش شدید خاک های استان شده بحث عملیات کشت است.

شهیدی فر بیان کرد:در گذشته کشت به صورت شخم و شیار بود و پس از چند دهه این عملیات به صورت شخم برگردان تغییر یافت که آسیب جدی به خاک وارد کرد.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه شخم برگردان منجر به فرسایش شدید خاک های زراعی می شود،گفت:در چندین سال اخیر کارشناسان دریافتند که با بازگشت به شیوه گذشته یعتی شخم و شیار و ترکیب آن با متدهای روز می توان از فرسایش خاک جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد:با توحه به این امر در سال جاری نزدیک به 10 هزار هکتار از کشت گندم و کلزای استان به شیوه دقیق انجام گرفت.

شهیدی فر با بیان اینکه 20 هزار هکتار از زمین های زراعی استان به زیر کشت مکانیزه و حفاظت شده رفته است،افزود:تغییرات زیست محیطی به عنوان دومین آلوده کنتده خاک مطرح است.

وی با بیان اینکه همه مواردی که آب را آلوده می کند خاک را هم دچار آلودگی خواهد کرد،یادآورشد:محل استراحت آب بستر خاک استو همه آلودگی ها از طریق منابع آبی به خاک منتقل می شود.

وی با بیان اینکه تغییرکاربری اراضی سومین تهدید خاک های استان محسوب می شود،گفت:خاک مازندران بسیار ارزشمند بوده و خواستگاه 7 میلیون تن محصولات باغی،زراعی،دام و طیورو شیلات است.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران افزود:از آن جا که این خاک ارزشمند محدود است پس باید جلوی ساخت و سازهای مجاز و غیرمجاز گرفته شود و به سمت زراعت شهری پیش برویم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز