خبرگزاری کار ایران

یادداشت/ در واکنش به موضوع انتقال آب خزر به استان سمنان

آقای روحانی؛ شما رئیس جمهور ایران هستید نه سمنان

asdasd
کد خبر : ۷۰۱۳۹۶

در پی اظهار نظر رئیس دولت درباره لزوم انتقال آب دریای خزر به سمنان؛ موضع گیری‌های رسانه ای ازسوی نمایندگان استان مازندران شدت یافت و منتخبان مردم در استان اعتراض و نگرانی خود را از تبعات این طرح به اصطلاح خام و غیرکارشناسی ابراز کردند.

ایلنا؛ موضوع انتقال آب دریای خزر در دولت مهرورزی مطرح و هزینه‌های هنگفتی را در پی داشت و به دلایل متعددی عملیاتی نشد؛ ضمن آن که کارشناسان و صاحب نظران و نخبگان و اهل فن نسبت به تبعات این طرح واکنش‌های بعضاً تندی را از خود نشان دادند.

اینکه این طرح در آن سالها با چه اهدافی عنوان شد ،مشخص نیست،اگر چه کسی منکر تلاش دولت‌ها برای حل مشکل خشکسالی در استان تقریباً  کم بارش سمنان نیست اما این که حل مسئله  چگونه و با چه شیوه ای انجام پذیرد ایهاماتی است که مسئولان امر باید به آن پاسخ دهند.

به هرحال در پی اظهار نظر رئیس دولت  درباره لزوم انتقال آب دریای خزر به  سمنان؛ موضع گیری‌های رسانه ای ازسوی نمایندگان استان مازندران شدت یافت و منتخبان مردم در استان اعتراض و نگرانی خود را از تبعات  این طرح به اصطلاح خام و غیرکارشناسی ابراز کردند.

نماینده مردم ساری در مجلس ، انتقال آب دریای مازندران را خیانت به محیط زیست ارزیابی کرده و تاکید می کند که اجازه این کار را نخواهیم داد و ازحقوق مردم استان دفاع خواهیم کرد.

به اعتقاد نماینده مردم قائمشهر،انتقال آب دریای خزر عوارض سیاسی و اجتماعی دارد و ادامه می دهد: دریاچه و آب خزر یک سرمایه ملی و بین المللی است و مردم به هیچ دولتی اجازه نخواهند داد که این سرمایه از بین برود.

کارشناسان وصاحب نظران هم طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان را نوعی شوخی خطرناک با خزر توصیف کرده و می‌گویند: طرح چنین مباحثی نشان ازعدم اطلاع و درک اکولوژیک نسبت به پهنه‌های طبیعی همچون بیابان، مرتع، جنگل و دریاست.

دریاچه خزر برخلاف خلیج فارس و دریای عمان که دوبار رفت و آمد دارند، بسته است و درصورت اجرای طرح خزر، سرنوشتی همچون دریاچه ارومیه در انتظارش خواهد بود.

رئیس مجمع نمایندگان مازندران نیز به طرح سوال از اردکانیان وزیر نیرو با 12 امضاء و نامه 32 تن از نمایندگان آستانه های شمالی به رئیس جمهور اشاره کرده و می گوید: آقای  روحانی در جمع مردم سمنان مسائلی را مطرح کرد که زیبنده مقام و منصبش نیست چرا که رئیس جمهور؛ رئیس جمهور سمنان نیست و رئیس جمهور ایران است و مواضع‌شان  باید برمبنای تمام ملت ایران باشد.

اسماعیلی که نماینده مردم نور ومحمود آباد است، ضمن اعلام مخالفت شدید خود با هرگونه بحثی درباره انتقال آب دریای خزر به سمنان می گوید: اگرقرار بر انتقال آب دریای خزر باشد؛ استانهای شمالی و مازندران در اولویت هستند.

از سوی دیگر به تصمیم دولت برای رفع مشکلات مردم استان سمنان احترام می‌گذاریم و از سویی واکنش نمایندگان استان مازندران به طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان را هم ناشی از احساس مسئولیت  آنان به منطقه و مردمی می‌دانیم که خاستگاهشان است و رسالت خطیر دفاع از حقوق مردم را برعهده دارند. استان سمنان هم خطه‌ای  از ایران عزیز  است و مردم استان حق دارند مطالبات خود از جمله تامین آب را طرح و بر تحقق آن اصرار ورزند ؛اما این مهم باید بر اساس اصول وچارچوبی باشد که نفع آن را همگان ببرند نه اینکه عده ای سود برده  و عده ای دیگر از ان متضرر شوند. هر چند به گفته بسیاری از کارشناسان زیست محیطی اجرای این طرح نه تنها سودی در دراز مدت برای سمنان ندارد که دریاچه خزر را  نیز  در نهایت خواهد خشکاند و هزینه گزافی را نیز بر روی دست مردم.  

همدلی و وحدت به جای تنش آفرینی و دست به دست هم دادن مسئولان و مدیران برای حل مشکلات جای جای ایران اسلامی می تواند افقی روشن را پیش روی کشورمان گشوده و انتظار می رود نمایندگان محترم مجلس که اهرم‌های نظارتی و پیشگیرنده در اختیار دارند؛ با طرح این‌گونه مباحث در کمیسیون‌های تخصصی و فراخوانی وزیر مربوطه و یا سایر مسئولان؛ در جهت حل مشکلاتی از قبیل انتقال آب دریای خزر گام برداشته و تلکیف چنین موضوع مهمی را در خانه ملت و برای همیشه مشخص کنند.

خدایا چنان کن سرانجام کار/تو خوشنود باشی و ما رستگار

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز