خبرگزاری کار ایران

زمزمه واگذاری سهام بانک ملی درچوب و کاغذ مازندران و نگرانی‌های تازه؛

مسئولان نگران تولید و امنیت شغلی کارگران باشند / بازهم واگذاری به بهانه خصوصی‌سازی

asdasd
کد خبر : ۷۰۱۱۰۲

براساس شنیده‌های خبرگزاری ایلنا کارخانه چوب وکاغذ مازندران به زودی ازطریق مزایده به فروش گذاشته خواهد شد.

به گزارش ایلنا ، 58 درصد سهام این شرکت بزرگ صنعتی که بزرگترین کارخانه تولید انواع کاغذ در کشور محسوب می شود؛ متعلق به شرکت سرمایه گذاری بانک ملی است  و مسئولان این شرکت در توجیه واگذاری سهام بانک ملیبه سخنان مسئولان ارشد کشور مبنی برخروج بانک‌ها از بنگاه‌داری استناد می کنند.

قطعا یکی از سیاست‌های ناصحیح در سال‌های گذشته روی آوردن نظام بانکی به بنگاه‌داری از شیوه‌های مختلف بوده که در این مقاله قصد پرداختن به آنها را نداریم و بی شک تاکید مسئولان نظام برخروج بانک ها از عرصه کارخانه داری؛ امری کاملا صحیح و بجاست؛ همانگونه که مسئولان ارشد نظام وکارشناسان و صاحب نظران اقتصادی تاکید دارند نظام بانکی باید در خدمت تولید و اقتصاد باشد و نه این که خود؛ رقیبی برای تولید کنندگان و کارآفرینان باشند.

امروز اگر با شنیدن خبر واگذاری کارخانه‌‌ای به بخش خصوصی، نگرانی ها آغاز می شود و لرزه برتن کارگران می‌افتد؛ حاصل عملکرد حداقل دو دهه گذشته مدیران و مسئولان محترمی است که در آن سال‌ها با شعار احیای کارخانه‌ها و شکوفایی تولید و اشتغال واگذاری کارخانه‌ها- یا بهتر بگوییم حراج کارخانه‌ها- را در دستور کارقرار دادند و اینک نتیجه زحمات  آنان را شاهد هستیم.

کارگران زحمتکش مازنی خاطرات خوشی از واگذاری کارخانه‌ها ندارند؛ نساجی‌ها و حال و روزشان نمونه بارزی از ناکار‌آمدی و سیاست ناپخته واگذاری واحدهای تولیدی تحت عناوین احیای تولید و رونق کسب وکار و اشتغال است و این وضعیت نه در استان مازندران که در جای جای کشورمان تبعات و آثار بسیارنامطلوبی درپی داشته و امروز متاسفانه شاهد زمین گیرشدن هزاران کارخانه‌ای هستیم که روزگاری نه چندان دور؛ فعال بودند و زمینه اشتغال صدها هزار جوان را فراهم می کردند و رکن مهم توسعه اقتصاد به شمار می آمدند.

 چه تضمینی وجود دارد که کارخانه چوب وکاغذ مازندران که زمینه اشتغال مستقیم بیش از 1500 نفر و اشتغال غیرمستقیم بالغ بر10 هزارنفر را فراهم کرده؛ بعد ازفروش و واگذاری دوباره به ریل تولید و اشتغال برگردد و امنیت شغلی کارگرانش به خطر نیفتد.

حق بدهیم که دلسوزان و تشکل‌های کارگری ، نگران واگذاری کارخانه‌ها  ازجمله مجتمع تولیدی چوب وکاغذ مازندران باشند، زیرا برخی مسئولان قبلی با همین ترفند خصوصی سازی و با شعار رونق مجدد کارخانه‌ها  بدون نظارت دقیق وجامع ؛ آتش برخرمن تولید و اشتغال زدند و منتقدان را به باد تهمت اخلالگری و مخالفت گرفتند و امروز در کمال جسارت قیافه حق به جانب گرفته و از عملکردشان دفاع می کنند.

آنانی که آن روزها با افتخار عملکرد مثبت خود را به رخ می کشیدند؛ امروز در پستوی فراموشی افکار عمومی دوباره زمزمه واگذاری کارخانه‌ها را سر میدهند و برای آن که اعمالشان را توجیه کنند؛ به اظهارات مسئولان ارشد نظام استناد کرده و با چهره های جدید به میدان خواهند آمد درحالی که تاکید رهبر معظم انقلاب و ریاست محترم جمهوری؛ خروج بانک‌ها از بنگاه داری است و نه واگذاری بی ضابطه و بدون حساب وکتاب کارخانه‌ها!

چه بخواهیم وچه نخواهیم بزودی خبر واگذاری چوب و کاغذ مازندران به روش مزایده اعلام خواهد شد و قطعا زوایای این موضوع علنی می شود؛ آنچه مهم است و امیدواریم اتفاق بیفتد؛ فروش  قانونی  و ضابطه مند سهام شرکت سرمایه گذاری بانک ملی  در چوب و کاغذ مازندران و با نظارت دقیق نهادهای نظارتی وتضمین ادامه تولید وتامین امنیت شغلی صدها کارگر شاغل دراین واحد تولیدی است. ان‌ شاء الله.

خدایا چنان کن سرانجام کار/تو خوشنود باشی و ما رستگار.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز