خبرگزاری کار ایران

معاون اجتماعی وزارت بهداشت تاکید کرد:

ضرورت اجتماعی شدن سلامت جامعه/ نقش آفرینی تشکل های مردم نهاد در ارتقای سلامت

asdasd
کد خبر : ۶۵۱۲۹۶

معاون اجتماعی وزیر بهداشت برضرورت اجتماعی شدن سلامت جتمعه تاکید و نقش تشکل های مردم نهاد در ارتقای سلامت جامعه را موثر دانست.

به گزارش ایلنا از ساری، محمد هادی ایازی در اجلاس روسا،معاونین اجتماعی و مدیران شبکه های بهداشت و درمان کلان منطقه یک کشور که صبح امروز در ساری برگزار شد، به نقش مشارکت های اجتماعی در تحقق سلامت مردم اشاره و بر ضرورت اجتماعی شدن مشارکت مردم در حوزه سلامت جامعه تاکید کرد.

وی با بیان اینکه  75 درصد از موضوعات مربوط به سلامت، خارج از حیطه مسئولیتی مدیریت نظام سلامت است،افزود: این مفهوم به این معناست که بدون همکاری های بین بخشی و همکاری‌های سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دیگر که عملکرد آنها به نوعی با سلامت مردم مرتبط است، حل مشکلات نظام سلامت، به شکل بسیار مطلوب، میسر و ممکن نیست.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با تاکید بر "عدالت بر سلامت "   و اینکه 69 شاخص در این حوزه شناسایی شده است گفت: امروز اجتماعی شدن سلامت به عنوان یک ضرورت و نه یک انتخاب مطرح است.

وی بهره‌گیری از مشارکت مردم و توانمندسازی جوامع را به شنیده شدن صدای مردم در امر سلامت تعبیر کرد و آن را از ارکان مهم برای دست‌ یابی به سلامت همگانی و عدالت در سلامت دانست و با تاکید بر همکاری‌ های بین‌ بخشی، خواستار پذیرش مسئولیت دیگر دستگاه‌ها و نهاد‌ها در امر سلامت شد.

ایازی برگزاری مجمع سلامت در سطوح گوناگون ملی، استانی، شهرستانی و محله‌ای در سطح کشور و راه‌اندازی کانون سلامت محلات در سراسر کشور را امری مهم و در راستای سلامت همگانی و رویکرد جامعه‌محور و پایدار به سلامت بیان کرد.

**  نقش سمن ها در ارتقای سلامت همگانی و عدالت در سلامت

وی نقش نهادهای عمومی،سمن ها و انجمن های خیریه را در ارتقای سلامت همگانی و عدالت در سلامت موثر دانست و تقدم خیر همگانی بر فردی،توانمندسازی افراد، حفظ حقوق شهروندی را از اصول ارزشهای اجتماعی شدن سلامت برشمرد و ادامه داد: ایجاد محیط کار و محیط کارگری سالم و همچنین خود مراقبتی نیز از رویکردهای این وزارتخانه است.

ایازی به سیاست‌های کلان ابلاغی در حوزه سلامت اشاره و گفت که در بند 11 این سیاست‌ها به موضوع عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، مشارکت‌های مردم و مشارکت دستگاه‌های اجرای و فرهنگسازی برای تامین و حفظ سلامت مردم تاکید و توصیه شده است.

وی با اعلام اینکه از 875 کانون خیریه سلامت 680 سمن مرتبط با سلامت است نقش سمن ها و کانون های سلامت را به عنوان رابطین اجتماعی در ارتقای سلامت جامعه و کیفیت زندگی مردم و تقویت امنیت غذایی موثر دانست .

ایازی همچنین اهداف حوزه معاونت اجتماعی را تشریح و بر ضرورت تجمیع ارکان حوزه اجتماعی در یک مکان و زیر نظر معاون اجتماعی دانشگاه و هم‌چنین تکمیل ساختار این حوزه تاکید کرد.

** جلب مشارکت های اجتماعی و مردمی از اهداف مهم حوزه اجتماعی است

وی هدف اصلی حوزه اجتماعی را جلب مشارکت‌های اجتماعی و مشارکت‌های مردمی در راستای اجتماعی شدن سلامت بیان کرد و گفت: معاونت اجتماعی باید با دادن انگیزه به مردم، آنها را در فعالیت‌های اجتماعی شریک کند.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد در حوزه آسیب های اجتماعی و تولید برنامه های فرهنگی و هنری در راستای ارتقای سلامت جامعه نقش بسزایی داشتند از کمک یکهزار و 700 میلیارد تومان کمک خیرین و سمن ها در سال 96 به این حوزه خبر داد.

** ضرورت تشکیل مجمع سلامت در محلات و شهرستان ها

وی بر ضرورت تشکیل مجمع سلامت در محلات و شهرستان ها تاکید کرد و ادامه داد: در هر محله کانون اجتماع‌محور سلامت محله تشکیل شود و در هر کانون سلامت محله، همه گروه‌های سلامت اعم از کودکان، سلامت نوجوانان و جوانان، سلامت میان‌سالان، سلامت مادران و سلامت سالمندان فعالیت کنند.

ایازی با اعلام اینکه از 31 استان در 30 استان کشور مجمع سلامت محله تشکیل شده است ،تاکید کرد: در هر محله، مجمع سلامت محله و در هر شهرستان، مجمع سلامت شهرستان تشکیل شود.

وی تقویت ساختار اجتماعی و سازماندهی ،حمایت و توانمند سازی سمن ها و خیریه ها را از ضروریات اجتماعی شدن سلامت جامعه عنوان و بر افزایش سواد سلامت مردم تاکید کرد.

در اجلاسیه امروز  که در ساری برگزار شد کارگاه آموزشی اجلاس قطب یک توانمند سازی جوامعه محلی و مشارکت بین بخشی، جلب مشارکت شمن ها و خیریه ها، مددکاری و پیشگیری و فرهنگ و هنر ارتقای سلامت برگزار شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز