خبرگزاری کار ایران

اول تا پنجم مردادماه؛سازها، در مازندران کوک می شوند

asdasd
کد خبر : ۶۴۰۲۷۹

سومین جشنواره سراسری موسیقی بومی البرزنشینان - لیلِم با گردآوری مفاخر موسیقی استان‌های مختلف کشور از اول تا پنجم مرداد امسال در مازندران در ساری برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا از ساری،جشنواره موسیقی لیلم که جایش در تقویم رویدادهای بومی خالی بود، سه سالی هست که اهالی موسیقی البرزنشین را گردهم می‌آورد.

جشنواره لیلم تلاشی است برای رونق و احیای موسیقی آیینی و بومی البرزنشینان و پرداختن به آثاری که در فرهنگ کهن مردمان این سامان ریشه دوانده است.

بخش رقابتی سومین جشنواره لیلم به اجراهای گروهی و انفرادی مازندرانی،تک ‌نوازی سازهای بومی مازندران، دوتار، لله وا، دسرکوتن، غرنه، کمانچهٔ محلی، سرنا، تشت (لگن)، آواز محلی مازندرانی، منظومه خوانی و مقالات پژوهشی در حوزه موسیقی بومی اقوام البرزنشین اختصاص دارد.

بخش جنبی جشنواره نیز به گروه‌های موسیقی استان‌های البرزنشین(مازندران، گیلان، سمنان، قزوین، تهران، زنجان، آذربایجان شرقی واردبیل)، اجرای گروه‌های موسیقی نواحی ایران(استان‌های بوشهر،سیستان و بلوچستان،خراسان و لرستان)،گ روه‌های موسیقی بین‌الملل، کارگاه‌های آموزشی با موضوع قوم‌شناسی، سازشناسی استان‌های البرزنشین، نمایشگاه ساخت سازهای بومی استان‌های البرزنشین و معرفی آموزشگاه‌های برتر در زمینه آموزش موسیقی مازندرانی اختصاص دارد.

حفظ فرهنگ بومی و ملی

 مدیر اجرایی سومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم نیز در این ارتباط می گوید: هدف از برپایی جشنواره موسیقی بومی لیلم حفظ فرهنگ های ارزشمند بومی و ملی است.

محمد غلامی یادآور می شود: با غفلت ورزیدن به هنر بومی در واقع به بدنه  فرهنگ و هنر کشور آسیب جدی وارد می شود.

غلامی خاطرنشان می کند: برگزاری جشنواره هایی مانند لیلم موجب زنده شدن انگیزه و رقابت در میان نسل جوان موسیقی شده و فضا را از سکون و خاموشی به در می آورد.

مدیر اجرایی جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم تصریح می کند: به علاوه گرد آمدن اساتید موسیقی فولکلور می تواند منجر به ارزیابی قابل اعتنا در خصوص سطح کیفی موسیقی بومی مازندران شود.

وی به هدف اصلی برگزاری جشنواره موسیقی بومی لیلم که همان توجه به فرهنگ بومی، یافتن ریشه ها و حرکت بر  مدار اصولی با کیفیتی صحیح برای دسترسی به آینده ای روشن است اشاره می کند ومی گوید: این جشنواره عاملی برای برانگیختن انگیزه هنرمندان برای دستیابی موسیقی اصیل مازندرانی است.

غلامی یادآور می شود: این جشنواره با رقابت سالم مسبب ایجاد انگیزه، شور و هیجان شده و از سوی دیگر منجر به همدلی و دوستی ها خواهد شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز