خبرگزاری کار ایران

دبیر کل حزب اسلامی کار در ساری:

اعتماد سوزی برجامعه حاکم شده است

asdasd
کد خبر : ۴۳۷۸۵۶

در جامعه کنونی چقدر اعتماد وجود دارد وضعیتی در جامعه به وجود آمد که همه نسبت یکدیگر بدبین هستند و بدین ترتیب اعتماد مردم به عنوان بزرگترین سرمایه اجتماعی نابود شد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری ، حسین کمالی در همایش روز دانشجو در سالن اجتماعات سازمان تامین اجتماعی ، ضمن تبریک روز دانشجو و میلاد رسول اکرم (ص) و ولادت حضرت امام جعفر صادق (ع)  به نقش دانشجویان در جامعه اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت:  دانشجویان در مقاطع مختلف هم به عنوان پیشروان جامعه  وهم در پیروزی انقلاب اسلامی نقش افرینی کردند.
وی افزود: امروز هم دانشجویان در مقاطع مختلف کشورپیشرو بوده و نقشه های روز دنیا  و همچنین مسائل و مشکلات مردم را به خوبی درک می کنند به نقد مسائل سیاسی و اجتماعی پرداخته و در مقابل ناراستی ها  و کژی ها پیشتر از دیگران حرکت می کنند.
 
وزیر اسبق کار در دولت اصلاحات و سازندگی ، گفت: آنچه را که در گذشته درباره سیاست بحث می کردند و آنچه را که امروز در خصوص سیاست گفته می شود تفاوت زیادی وجود دارد و برداشتی را که گذشته در خصوص سیاست وجود داشته ، امروز وجود ندارد.
 
وی با بیان اینکه در گذشته ، سیاست به معنای فکر ، تدبیر و اندیشه اما در چارچوب منافع ملی، گروهی و مردمی هر منطقه و گاهی به ضرر مردم مناطق دیگر ارزیابی می شد، افزود: برخی  سیاست را موذی گری و برخی هم آنرا نوعی حقه بازی  و کلاهبرداری فرض میکردند و بر این باور بودند کسانی سیاستمدارهستند که بتوانند مردم را فریب دهند وآنهاهم فریب بخورند و متوجه نشوند.
 
کمالی ادامه داد: آنچه را که درباره سیاست جامعه امروز بحث می شود با آنچه را که در گذشته گفته می شد کاملا متفاوت است بطوریکه خواجه نظام المک تاکید بر این دارد وقتی برای سفارتی اعزام می شوید مسیر را شناسایی کرده و نیروهای نظامی و مزارع را بشناسید و قدرت تولید آن کشور را ارزیابی کنید شاید در جنگی  که در آینده صورت گیرد این موارد برای ما کاربرد داشته باشد.
 
وی افزود: در دنیای سیاست امروز وقتی سفیری را برای کشوری می فرستند به آنها گفته می شود که سعی کنید تا روابط خوب را بین دو کشور برقرار کنید دوستی را به حداکثر ممکن رسانده و به منافع طرفین فکر کنید به این فکر نکنید که بناست به یکدیگر حمله کنید بلکه به این فکر کنید که هیچوقت به یکدیگر حمله نکنیم.
 
کمالی با اشاره به اینکه ، اقتصاد امروز و اقتصاد دیروز متفاوت شده است ، عنوان کرد: در اقتصاد گذشته گفته می شد کسی تاجر خوبی است که بتواند سر دیگری کلاه بگذارد مهم نیست او ضرر یا سود می کند مهم این است که تو سود کنی ، اما در اقتصاد امروز گفته می شود به سود متقابل باید فکر کرد و شرایط  بایستی برای طرفین برابر باشد چرا که اگر رقبای شما زیان کنند با شما نخواهند ماند بنابراین سعی کنید همه سود ببرند و هیچیک زیان نبیند.
 
وی بیان کرد: سیاست را امروز بعنوان تدبیر اجرای امور جامعه فرض می کنیم تدبیری که در این برهه از زمان با آن بسیار مشکل داریم به گفته بسیاری از بزرگان ، کشورما از منابع سرشاری چون دریا و ثروت برخورداراست اما با همین میزان منابع ، بسیاری از افراد گرسنه مانده و فقیر هستند،خیلی ها هستند مریض آنها به دلیل بی پولی جان می سپرد و خیلی های دیگر هم هستند که فرزندانشان به دلیل نداشتن پول نمی توانند ادامه تحصیل دهند .
خیلی از استعدادها به دلیل بی پولی خانواده ها از بین می رود
 
کمالی ادامه داد:  با چنین شرایطی که در جامعه حاکم است آیا همه افراد جامعه می توانند شهریه بیش از 80 میلیونی مقطع دکترا را بپردازند و ادامه تحصیل دهند ، بنابراین این امر سبب می شود تا خیلی از استعدادها به دلیل بی پولی خانواده ها از بین برود.
 
وی افزود: کارگری که ماهی یک میلیون حقوق دریافت می کند چگونه می تواند شهریه دانشجویش را پرداخت کند ، اینجاست که سرمایه سالاری بسیار زشت تر از سرمایه داری شکل می گیرد ، سرمایه سالاری یعنی اینکه سرمایه حکم کرده و تصمیم می گیرد ، اگر پول داشتی بیمارت زنده می ماند، اگر پول داشتی فرزندت ادامه تحصیل خواهد داد اگر نداشتی محکوم به نابودی هستی.
 
کمالی ، گفت:  نداشتن گفتمان مناسب و پولداری سبب می شود تا با ماشین های آخرین مدل در خیابان  با سرعت  بالا حرکت کرده و آب را به سر و صورت عابر پیاده بپاشی و حاصل این آسیب نوعی بی تمدنی و بی فرهنگی است.
 
ضرورت گسترش گفتمان اجتماعی در جامعه
 
وی به ضرورت  گسترش گفتمان اجتماعی در جامعه تاکید کرد و افزود:  امروز بین پدر و فرزند ،  بین زوجین یک رابطه منطقی خوب و یک گفتمان مناسب برقرار نیست ، چرا که در این زمینه ها از لحاظ فرهنگی عقب مانده ایم .
 
کمالی ، گفت: چرا ما نمی توانیم با یکدیگر گفتگو داشته باشیم ، شخصیت ما در خانواده، جامعه، محیط کار و ... متفاوت است حتی بلد نیستیم با همدیگر به درستی صحبت کنیم چرا که یاد گرفتیم یا دستور دهیم  یا دستور بگیریم بنابراین باید گفت که ما هنوز یاد نگرفتیم با هم برای یک هدف مشترک تصمیم بگیریم.
 
وی با اشاره به اینکه حکومت نسبت به مردم احساس نیاز نکرده و از نظرات آنان بهره گیری نمی کند، افزود: در جامعه کنونی یا دستور می دهیم که دیگران باید تبعیت کنند یا دستور گرفته چون برده باید عمل کنیم .
 
کمالی با اعلام اینکه ، در هر ساعت 19 طلاق در کشور ثبت می شود ، عنوان کرد : این میزان نسبت به مشابه سال گذشته 3 درصد افزایش داشته است ، چه اتفاقی در خانواده می افتد که بدین شکل کانون های خانوده در حال متلاشی شدن است.
 
بیش از 10 میلیون جوان ایرانی در سن ازدواج هستند
وی با بیان اینکه بیش از 10 میلیون جوان ایرانی در سن ازدواج هستند ، گفت: جوانان از ازدواج و تشکیل خانواده می ترسند ، در این شرایط عده ای متعجب میشوند چرا فساد رشد می کند ، کسی که تعجب می کند بایستی به عقل او شک کرد،چرا فرمولی که در جامعه حاکم شد به فساد منجر می شود کسی که این مسئله را درک نمیکند و نمی خواهد که درک کند خودش را به خواب زده است.
 
کمالی از وجود 4 میلیون معتاد در کشور خبر داد و افزود: چنین شرایطی 15 میلیون خانواده  را گرفتار این معضل اجتماعی کرده است و خانواده ها به این فکر می کنند چگونه آنان را از این آسیب نجات دهند،آیا این میزان معتاد شایسته جامعه انقلابی با مردمی دارای فرهنگ و تاریخ است؟
 
وی به وجود 200 هزار زندانی در کشور اشاره کرد و گفت : هر چند این میزان نسبت به مشابه سال گذشته 7 هزارنفر کاهش یافته است اما این سوال مطرح است چرا این افراد باید در زندان باشند؟ بی شک رفتارهای نامناسب اجتماعی، نارسایی هایی که در جامعه وجود دارد منجر به وقوع جرم شده است.
 
کمالی افزود: این مشکلات  بایستی در جامعه اصلاح شود این امر میسر نمی شود مگر اینکه مردم جامعه وارد عمل شوند  و شرایط را برای گفتمان با دولت فراهم کنند هر چند که این پدیده در جامعه ما وجود ندارد چرا که ما همه چیز را به سخره گرفتیم یا همه چیز را ساده و پیش افتاده می پنداریم.
 
وی با بیان اینکه بیشترین کتاب هایی که در ایران به فروش می رسد کتابهای مد و آشپزی است ، عنوان کرد: و این نیز به این دلیل است که مسائل اساسی کشور و چگونه زیستن  موضوعی نیست که مورد علاقه مردم باشد.
 
کمالی با اشاره به اینکه حدود 60 درصد از واحدهایی صنعتی ما تعطیل شدند، افزود: سیاست های اقتصادی که منجر به این شرایط شد آیا  دولت می خواهد جایی مورد نقد و بررسی قرار گیرد و یا می خواهد نسبت به این مسائل حساسیت نشان بدهد یا نه؟  هرچند آن تعدادی  واحدهایی که تعطیل نشدند با 50 درصد ظرفیت دارند فعالیت می کنندکه خیلی هم با تعطیلی فرقی نمیکند.
 
ضرورت حمایت رسانه ملی از گفتمان مردمی
وی ، بیان کرد: بخش صنعت و کشاورزی با همدیگر میزان کار و سرمایه اش با بخش خدمات معادل شده است یعنی اینکه تولید در کشور به شدت سقوط کرده است، چرا راجع به این شرایط بحث نمی کنیم؟ صدا و سیما انواع و اقسام فیلم های کره ای را نشان می دهد به این مضمون که یک نفر 50 نفر را می کشد و مردم آدم کشتن را آموزش می بینند اما برنامه ای با عنوان گفتمان مردم  مبنی بر اینکه چرا  باید در جامعه ای همه نوع امکانات وجود دارداما همچنان مردم با مشکل مواجه هستند،  در دستور کارخود لحاظ نمیکند.
 
کمالی ، گفت: دولت ضمن اینکه گرفتار است پول  هم ندارد برای اینکه اقتصاد ما اقتصاد سود ده نیست، کارفرمایان  زیان می دهند چون صنعت و اقتصاد ما  رقابتی و تخصصی نبوده سود دهی هم  ندارد، کارگر ما گرسنه می خوابد به دلیل اینکه کارفرما پول ندارد به آنها پرداخت کند،  یک دولت فقیر با یک کارفرمای فقیر قرار است چه کاری انجام دهند؟
 
وی ادامه داد: اگرهم قرار باشد در جامعه یک فعالیت درست شکل گیرد چند تا دزد پیدا می شوند آن را به جیب زده و فرار می کنند ، بنابراین می توان گفت که  چنانچه گفتمان عمومی و شفافیت وجود داشته باشد آیا کسانی پیدا می شوند تا از تاریکی ها استفاده کرده و اموال مردم را غارت کنند ، این اتفاقات نتیجه تاریکی ها و عدم شفافیت هاست.
 
کمالی گفت : و اینها مسائلی و مطالباتی است که ضرورت دارد تا دانشجویان به آن بپردازند هر چند اگر کسی هم بخواهد این مسائل را بازگو کند همه به او حمله می کنند .
 
وی عنوان کرد: چه کسی فردی را که  در جامعه به دنبال اصلاح است حمایت  میکند، آیا غیر از مردم هستند؟ همیشه سکوت جایگزین گفتمان  شده است حتی در میان خودمان و  خانواده ها هم  گفتگو وجود ندارد ، خیلی اوقات هم گفتیم مسائل اینچنینی به ما ارتباطی ندارد،  اگر نسبت به خودمان احساس مسئولیت نمیکنم حداقل نسبت به دیگری احساس مسئولیت کنیم.
 
کمالی به وضعیت نامناسب کار و اشتغال در جامعه اشاره کرد و گفت: آنچه که  در مورد وضعیت کار و اشتغال در جامعه مطرح می شود جای بسی تاسف دارد، اکنون هم که گفته می شود دو ساعت کار در هفته ، آیا این میزان ساعت کار مبنای اشتغال می شود؟کسی با دو ساعت کار در هفته می تواند زندگی کند .
 
وی افزود: برای رفع این موانع و مشکلات لازم است تا تصمیات درست و بهینه در جامعه اتخاذ شود و با تدابیری درست سر دمل را باز کنیم تا این چرک بیرون زده و این بیمار نجات پیدا کند هر چند مدام میخواهیم مسائل و مشکلات را پنهان کنیم تا دیده نشود.
 
کارمان به جایی رسید که  باید برای فکر کردنمان هم اجازه بگیریم
کمالی با طرح این پرسش که چه چیزی می خواهید دیده نشود؟  عنوان کرد: ما در صدد این هستیم تا بستر را برای یک گفتگوی اصولی و عاقلانه فراهم کنیم ، آنوقت فلان آقا می گوید تو چراحرف زدی  و یا چرا فکر کردی ، کارمان به جایی رسید که  باید برای فکر کردنمان هم اجازه بگیریم .
 
وی افزود: با ارائه راهکار مناسب بایستی مسائل مختلفی که در جامعه وجود دارد را رصد کرده با تعقل و تفکر بر آن اثرات مطلوب داشته باشیم .
 
کمالی  ادامه داد: دولت هر چند وقت یکبار مسائل نفتی را حراج می کند ،سالهاست که می گوییم که این پول را به صنایعی که زیان ده هستند توزیع نکنید یک عده ای هم پولها را به جیب زده و می روند و هیچوقت هم برنگشتند، دولتی که با نمایندگی مردم جامعه را اداره می کند اجازه ندارد پول مردم را به افرادی بدهد که  آنها پول را برداشته و از صحنه خارج شوند.
 
وی افزود: دولت با چه عنوانی این کار را می کند ؟ اگر در چنین شرایطی گفتگوی اجتماعی صورت بگیرد  و افراد با هم در این خصوص بحث کنند آیا چنین اتفاق می افتد؟ یک عده با حقوق نجومی وعده  ای دیگربا املاک فراوان پیدا می شوند و عده ای هم دست تو جیب مردم کرده و همه را به غارت می برند.
 
کمالی ، گفت : این حق مردم است که بدانند که فلان آقا وام را از چه بانکی و با چه بهره و برای چه کاری گرفته است ، چرا این مسائل پنهان می شود و گفته می شود مردم نباید بدانند! چرا  مردم نامحرم بوده نباید چیزی  از این داد و ستد ها بدانند بطور مثال در مورد برجام که بحث می شد اسرائیل ، آمریکا و تمام قدرت های جهان می دانستند اما مردم ایران نامحرم بودند و نمی بایست بدانند.
 
منافع مردم  وحدت ملی باید در اولویت امور جامعه باشد
وی با تاکید بر اینکه منافع مردم  وحدت ملی باید در اولویت امور جامعه باشد، گفت: باید  با تفکر بر چنین مسائلی به سمت شفاف سازی حرکت کنیم ، سالها یارانه را با یک روش بسیار زشت نفری 45 هزار تومان بین خانواده ها توزیع کردند اگر همین میزان را جمع بندی می کردند می توانستند در تمام روستاهای کشور کارخانه های میلیاردی بسازند واین امر سبب می شد تا بسیاری از جوانان شاغل شده و ازدواج کنند ، و عده ای هم به زندگی خودشان امیدوارمی شدند اما با یک سیاست های کمونیسمی و مردم فریبی  به جامعه آسیب رساندند.
 
کمالی ، ادامه داد: باید با شکل گیری گفتمان اجتماعی این مسائل مورد بازنگری قرار گیرد و در تمام سطوح چه ازخانواده به عنوان کوچکترین عضوجامعه چه درسطح کلان باید به آن پرداخته شود، در سطح بین الملل هم همینطور است چرا نباید گفتمان سیاسی و اجتماعی داشته باشیم؟ ما با دیگران اختلاف داریم ، داشته باشیم، منافع ملی ما در برخی از جاها وارد چالش می شود، عیبی نیست اما باید گفتگو را سرلوحه امورات خودمان قرار دهیم.
 
وی افزود: در راستای این امر، اختلاف نظرات ما هم باید گفته شود تا در سطح بین الملل هم به مسائل سیاسی و اجتماعی دست پیدا کنیم  اما سکوت می کنند و جمعیت خاموشی را شکل می دهند سپس یک شهری را به هم می ریزند؟ هزینه های آن تخریب و بهم ریختن ها بسیار زیاد است ، چقدر باید هزینه کنیم تا همه چیز را از نو بسازیم.
 
کمالی بیان کرد: چنانچه بخواهیم شعارها کنار گذاشته شود و عملیاتی مسائل را هدف گذاری کنیم بایدآن عمل مبنای علمی داشته باشد ، بعضی ها عمل کردند اما خراب کرده و کشور را به نابودی کشاندندبه واسطه علمی نبودن 800 میلیارد دلار سرمایه های کشور را آنچنان نابود کردند که اگراین پول را به دست یک متخصص می دادیم می توانست کشور را دوباره بسازد.
 
وی افزود: انتهای سرمایه گذاری همان بیکاری،بیماری  رکودی است که در جامعه می بینید چرا این اتفاق افتاد مردم اینقدر ساده می بینید  و بر این باورید که میتوان یکبار دیگر آنها را گول زد.
 
اعتماد اجتماعی در جامعه سوخت و از بین رفت
کمالی با تاکید بر اینکه کشوراز لحاظ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیاز به اصلاحات دارد، گفت که  اعتماد اجتماعی در جامعه سوخت و از بین رفت، چرا که بزرگترین سرمایه هر جامعه اعتماد است .
 
وی اظهار داشت: در جامعه کنونی چقدر اعتماد وجود دارد وضعیتی در جامعه به وجود آمد که همه نسبت یکدیگر بدبین هستند و بدین ترتیب اعتماد مردم به عنوان بزرگترین سرمایه اجتماعی نابود شد.
 
وزیر اسبق کار در دولت اصلاحات و سازندگی ، گفت :ضرورت دارد با حضور اهل فکر تا با گفتمان اجتماعی یک اعتماد سازی دیگر در جامعه اتفاق افتد

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز