خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه مازندران:

عمر کوتاه مدیریتی علل توسعه نیافتگی مازندران

asdasd
کد خبر : ۳۹۷۲۸۷

یکی از دلایل عمده ی عدم توسعه یافتگی استان مازندران، عدم وجود وحدت نظر و هماهنگی در مدیریت های کلان استان است که متاسفانه هیچ تفاهم کلی استانی نداریم که انتظار می رود با ورود نمایندگان جدید در مجلس شورای اسلامی، این تفاهم در بین مدیران کلان استان بوجود آید.

به گزارش ایلنا، در آستانه ی فرا رسیدن روز خبرنگار( 17 مرداد)، مراسم تجلیل از خبرنگاران و اصحاب رسانه های گروهی با حضور سیدخلاق میرنیا رییس دانشگاه مازندران در سالن کنفرانس سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد.

رییس دانشگاه مازندران با مفید ارزیابی کردن ارتباط بین رسانه و مراکز اجرایی بویژه دانشگاه ها گفت: از جهت انتقال صحیح اخبار و اطلاعات با وجود فضاهای مجازی که در دسترس همگان می باشد، انتقال صحیح اطلاعات نقش بسیار مهمی داشته، به نحوی که انتقال اطلاعات غلط موجب گمراهی در قضاوت مردم می گردد.

میرنیا یکی از رسالت های مهم رسانه را دریافت اطلاعات صحیح از مبادی آن معرفی کرد و افزود: بدون تحقیق و کنکاش و ارزیابی صحت و سقم خبر نباید بر انتشار آن مبادرت کرد چون انتشار اطلاعات غلط باعث صدمات جبران ناپذیری می شود.

 وی سپس در این رابطه گریزی هم به موقعیت کشور در عرصه ی بین المللی زد و گفت: امروز دشمنان درصددند با انتشار اطلاعات غلط تمام سیستم ها را منحرف کرده، ایران را دچار مشکل و مخاطره کنند و اعلام کنند که ایران کشوری است که هرج و مرج و آشوب و بی برنامگی در آن حاکم است و با این کار تلاش می کنند مردم را از این شرایط دچار دلسردی و ناامیدی کرده و آنها را مجبور به ترک از کشور نمایند.

رییس شورای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران، امیدوارکردن مردم را بسیار مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: ما نباید مردم را ناامید کنیم حتی اگر از جهت فکری، سیاسی و جناحی با هم اختلاف داریم نباید این اختلاف ها منجر به ایجاد فضای یاس و ناامیدی و دلسردی برای جامعه شود بلکه می بایست برای امنیت ملی خود ارزش و اعتبار قایل شویم.

میرنیا در بخش دیگری از سخنانش به معرفی دانشگاه مازندران پرداخت و گفت: دانشگاه مازندران دارای 54 رشته کارشناسی، 67 رشته کارشناسی ارشد و 89 رشته دکتری می باشد که البته آمار دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری با احتساب دوره های شبانه و پردیس است.

وی ادامه داد: انتظارداریم در سال تحصیلی جدید حدود 3000 دانشجو در مقطع کارشناسی، 1500 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و 280 دانشجو در مقطع دکتری به جمع دانشجویان دانشگاه مازندران اضافه گردند. در حال حاضر تعداد 7500 دانشجو در دوره ی کارشناسی، 2000 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 900 نفر دانشجوی دکتری مشغول به تحصیل داریم که جمعا حدود 10500 نفر می شوند.

رییس بزرگترین مرکز آموزش عالی دولتی استان مازندران آماری هم از تعداد کارکنان دانشگاه ارایه کرد و افزود:: اکنون تعداد 344 عضو هیات علمی، 145 کارمند رسمی و پیمانی و 340 نفر کارمند قراردادی در دانشگاه مازندران مشغول به کار هستند که نسبت استاد به کارمندی تقریبا یک به شش است که استاندارد آن یک می باشد.

 میرنیا سپس به حوزه پژوهشی دانشگاه اشاره کرد و گفت: 21 مجله ی علمی داریم که 11 جلد از این مجلات دارای درجات پژوهشی و ISC هستند که البته تلاش داریم که این تعداد را افزایش و ارتقا دهیم.

رییس دانشگاه مازندران، در بخش دیگری از سخنانش، دانشگاه را یک سیستم درون یک منطقه دانست و گفت: این مهم بدین معناست که ما درون استان مازندران زندگی می کنیم که اگر استان مازندران توسعه یافته باشد، دانشگاه توسعه خواهد یافت یعنی توسعه ی ما در بستر توسعه ی استان تعریف می شود. متاسفانه استان ما را در کشور، جزء استان های پیشرفته قلمداد نمی کنند که یکی از دلایل عمده ی عدم توسعه یافتگی استان مازندران، عدم وجود وحدت نظر و هماهنگی در مدیریت های کلان استان است که متاسفانه هیچ تفاهم کلی استانی نداریم که انتظار می رود با ورود نمایندگان جدید در مجلس شورای اسلامی، این تفاهم در بین مدیران کلان استان بوجود آید.

 میرنیا عمر کوتاه مدیریتی را یکی دیگر از علل توسعه نیافتگی استان مازندران عنوان کرد و افزود: دانشگاه مازندران دارای موقعیت بسیار استثنایی در شمال کشور است که متاسفانه قدرش را نمی دانیم. آموزش عالی به دلیل نداشتن استراتژی و راهبرد واقعی در توسعه آموزش عالی در کشور دچار خطای خانمان برانداز در کشور شده است که در مازندران بیشتر تکرار شد که بی محابا مجوز دانشگاه دادند. در حال حاضر در استان مازندران 5 دانشگاه دولتی، 47 موسسه و دانشگاه های غیرانتفاعی، بیش از 12 واحد دانشگاه آزاد اسلامی و تعدادی هم دانشگاه های علمی – کاربردی، فرهنگیان و ... داریم.

وی سپس در خصوص نظارت دانشگاه مازندران از موسسات غیرانتفاعی استان اشاره کرد و گفت: هر موسسه‌ی غیرانتفاعی که بیش از 5 سال از تاسیس آن بگذرد، چنانچه رییس تمام وقت ندارد، فاقد ساختمان مناسب بوده و هیات امنا نداشته باشد از نظر ما منحل بوده و ما نظر انحلال خود را به وزارت علوم اعلام می کنیم. از مهرماه نیز بازدید دوره ای را با حضور مستقیم خود آغاز خواهم کرد و در این خصوص هیچ کوتاهی و قصوری را نخواهم پذیرفت. آموزش عالی دارای شاخصه هایی است که باید آن معیارها و استانداردها رعایت شود.

 میرنیا سپس به دلایل کاهش رتبه ی دانشگاه مازندران اشاره کرد و افزود: یکی از دلایل کاهش رتبه ها این بود که ما در درون دانشگاه خودمان نیز نظارت واقعی و صحیح نداشتیم و هم اکنون درصددیم تا نظارت واقعی را به نحو مطلوبی آغاز کنیم.

رییس دانشگاه مازندران ادامه داد: مدرک یک کاغذ پاره نیست. مدرک یک فن، علم و حرفه است. کسی که از دانشگاه مدرک می گیرد باید بتواند در جامعه مشکلی را حل کند.

 میرنیا در ادامه به اعتبارات پروژه های عمرانی دانشگاه اشاره کرد و بیان داشت: دولت در طی این 7 ماه حضور بنده در مدیریت این مجموعه یک ریال بابت پروژه های عمرانی به دانشگاه مازندران اختصاص نداده است. این در حالی است که تاکنون حداقل مبلغ 10 میلیارد تومان پروژه عمرانی در دانشگاه مازندران در حال اجرا می باشد و برای هفته ی دولت، کلنگ پروژه دانشکده حقوق و علوم سیاسی که بعد از 12 سال همچنان بدون ساختمان می باشد را بر زمین خواهیم زد.

 رییس دانشگاه مازندران به سایر پروژه های عمرانی دانشگاه اشاره کرد و افزود: مقدمات کلنگ زنی پروژه های عمرانی دانشکده الهیات و معارف اسلامی، ساختمان آزمایشگاه مرکزی و دانشکده عمران را در هفته دولت فراهم کردیم و ساختمان رستوران خوابگاه جدیدالتاسیس پسران که در حدود 1000متر مربع مساحت دارد را نیز در هفته دولت افتتاح خواهیم کرد.

 میرنیا همچنین به آغاز عملیات مجموعه ورزشی خوابگاه پسران در هفته دولت اشاره کرد و گفت: بازارچه دانشجویی، درمانگاه و مرکز سلامت دانشگاه نیز از دیگر پروژه های در دست اقدام می باشد. تا هفته دولت 20 میلیارد تومان در طی این 7 ماه تعهد ایجاد کرده و یا در حال ایجاد تعهد هستیم. پروژه دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه نیز با جدیت در حال انجام می باشد.

وی سپس به نیاز دولت به 400 هزار میلیارد تومان بابت اتمام پروژه های نیمه تمام اشاره و خاطرنشان کرد: از این مبلغ دانشگاه مازندران حتی یک ریال هم سهم ندارد! چرا باید دنبال پرستیژ غیرواقعی و رفاه و راحت طلبی مدیریتی خودم باشم؟ حاضرم خودم را دچار مشکل و دردسر کنم، سختی را تحمل کنم، هفته ای یکبار یا دو بار برای رایزنی به تهران بروم تا دانشگاه مازندران سهم خود را با داشتن اقلیم و موقعیت مناسبی که دارد دریافت کند و پیشرفت نماید. استان، دانشگاه و مردم ما لیاقت شان بیش از اینهاست و مبارزه ی ما، کار و تلاش و جدیت ماست.

میرنیا ادامه داد: استان مازندران در جنگ تحمیلی، خط شکن بود. بیشترین شهید و جانباز را تقدیم انقلاب کردیم. چرا نباید از زیرساخت های درست و حسابی برخوردار باشیم به نحوی که دانشگاه مازندران در دل این استان از محرومیت رنج ببرد؟ به مدیران استان هم پیام می دهم که تلاش کنند تا سهم و حق این استان را بدرستی دریافت نمایند. قطعا اگر همدلی در استان بود و مازندران موفق می شد که در سفر ریاست محترم جمهور به این استان، حق خود را از منطقه آزاد دریافت می کرد، پیشرفت قابل ملاحظه ای برای استان ما قابل تصور بود.

 رییس دانشگاه مازندران در پایان سخنانش ضمن تقدیر و تشکر ویژه از حمایت و اهتمام جدی دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور بدلیل اختصاص مبلغ یک میلیارد تومان به دانشگاه مازندران جهت تقویت مرکز نوآوری و مرکز رشد، از انجام مقدمات لازم جهت دریافت وام به منظور ساخت پروژه عمرانی آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خبر داد و ضمن ابراز احترام به روسای سابق دانشگاه مازندران افزود: دانشگاه خوبی را تحویل گرفتم و امیدوارم بتوانم دانشگاهی در سطح عالی را به مدیران بعد از خود تحویل نمایم.

     

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز