خبرگزاری کار ایران

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قائم شهرخبر داد؛

توزیع بیش از 17 هزار اصله نهال بمناسبت روز درختکاری

asdasd
کد خبر : ۳۵۳۱۷۹

در هفته منابع طبیعی 17 هزار و 500 اصله نهال از جنسهای مختلف شامل سرو نقره ای، زروی، سرو شیراز، صنوبر،توسکا، زبان گنجشک، اقاقیا و ... به شکل رایگان بین مردم توزیع گردید.

به گزارش ایلنا از قائم شهر، علی امینی صبح امروز در نشست مطبوعاتی که بمناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد با بیان اینکه اداره منابع طبیعی قائم شهر در سطح 128 هزار هکتار گسترده است اظهار داشت: از این تعداد 63 هزار هکتار آن جنگل،3 هزار و 147 هکتار را مرتع و 2 هزار هکتار آن آب بندان می باشد.

وی افزود: حوزه منابع طبیعی قائم شهر شامل جویبار، سیمرغ، قائم شهر، سوادکوه شمالی و بخشهایی از شهرستانهای سوادکوه، جویبار و بابلسر می شود و دارای 4 واحد منابع طبیعی یا سر جنگلبانی و 67 پرسنل به اضافه 6 نفر نیروی طرح صیانت است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قائم شهر به توزیع نهال بمناسبت روز درختکاری در سال جاری اشاره کرد و گفت: در این هفته 17 هزار و 500 اصله نهال از جنسهای مختلف شامل سرو نقره ای، زروی، سرو شیراز، صنوبر،توسکا، زبان گنجشک، اقاقیا و ... به شکل رایگان بین مردم توزیع گردید.

امینی با بیان اینکه ،اخذ سند تک برگ به مساحت 5 هزار و 593 هکتار توسط منابع طبیعی این حوزه در سالجاری انجام شد افزود: علاوه بر این حدود 20 هزار هکتار نقشه اولیه برای صدور سند تک برگ آماده است و تحویل ثبت شده

وی در ادامه به عملکرد یکساله حوزه منابع طبیعی قائم شهر اشاره کرد و گفت: 700 فقره پاسخ به استعلامات توسط مردم و سازمانها به اداره ، 21 فقره زمین اعلام وضعیت شده، واگذاری دوفقره زمین به مساحت 5.2 دهم هکتار انجام شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قائم شهربا بیان اینکه در بخش حقوقی در اداره منابع طبیعی قائم شهر، 121 فقره تشکیل پرونده دادخواستی به مساحت 38.6 دهم هکتار ثبت شد اظهار داشت: در سالجاری 17.2 دهم هکتار اخذ رأی قطعی و خلع ید انجام شده است.

امینی تصریح کرد: 36 فقره قطع غیر مجاز و 13 فقره حمل غیرمجاز در سالجاری در این حوزه گزارش شده است و با هماهنگی با دو کارخانه در حوزه منابع طبیعی قائم شهر، درصورت مشاهده چوب آلات قاچاق و ورود آن به کارخانه بار آن بازداشت می شود.

وی اظهار داشت: در بخش جنگل کاری و پرورش در حوزه قائم شهر که به صورت امانی و توسط پیمانکار انجام می شود 133.7 دهم هکتار سله شکنی، 37 هکتار وجین با مبلغ بالغ بر 600 میلیون ریال در سال جاری صورت گرفت.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قائم شهر افزود: 70 درصد از جنگل های حوزه قائم شهرزیر پوشش طرح جنگلداری است و کارهای اجرایی آن توسط مجریان طرح جنگلداری و با نظارت کارشناسان منابع طبیعی انجام می شود.

امینی افزود: در یکسال اخیر 530 هکتار مراقبتی، 130 هکتار جنگل کاری واکاری 58 هکتار واکاوی، 80 کیلومتر حصارکشی با سیم خاردار، 390 کیلومتر مرمت حصارکشی و 250 کیلومتر مرمت جاده جنگلی از جمله فعالیت های مجریان طرح جنگلداری در حوزه منابع طبیعی قائم شهر است.

وی تصریح کرد: در بخش بهره برداری نیز نشانه گذاری درختان باغی 1541 متر مکعب ، فروش فراورده های جنگلی و نشانه گذاری محموله جمگلی خارج از محدوده به حجم 835 متر مکعب، فروش چوب آلات بازداشتی به حجم 160 متر مکعب توسط منابع طبیعی قائم شهر انجام شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قائم شهر در ادامه به گونه های در حال انقراض اشاره کرد و افزود: شمشاد گونه‌ای در معرض تهدید است و جزو ذخایر جنگلی و گونه‌های ممنوع برای قطع محسوب می‌شود که متاسفانه دچار بیماری شده است.

وی ادامه داد: بیماری بلایت یا آتشک شمشاد ازجمله بیماری‌های بسیار خطرناکی است . این نوع قارچ بر اثر شرایط آب و هوایی گرم و رطوبت زیاد رشد می کند طی سالهای اخیر در بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکایی، آسیایی و از سال 1389 در ایران بر روی شمشاد مشاهده‌شده و باعث خزان و یا از بین رفتن سریع توده‌های شمشاد اعم از جنگلی و زینتی شده است.

امینی اظهار داشت: منابع طبیعی از زمانی که مطلع شد، بذر درختان سالم را جمع آوری نمود و به مرکز بذر آمل انتقال داده شد تا در آنجا نگهداری و در زمان مقتضی تکثیر شود.

وی همچنین به گونه مَلَچ اشاره کرد و گفت: این گونه و خانواده نارون نیز در معرض تعدید جدی انقراض قرار دارند.

امینی با بیان اینکه  ایران جز کشورهایی است که از نظر پوشش گیاهی فقیرمی باشد اظهار داشت: از مجموع 164 میلیون هکتار مساحت کشور ایران ، 86 میلیون هکتار مرتع ،بیش از 32 میلیون هکتار بیابان و 406 دهم  میلیون هکتار جنگل  می باشد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قائم شهر به گستردگی حوزه منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: در بخش امکانات ، نیرو و تجهیزات کمبود داریم که امیدواریم مرتفع گردد.

وی در پایان اعلام کرد: شماره تلفن 1504 بصورت رایگان در اختیار مردم است و می توانند هرگونه مشکل یا مشاهده تخلف را به اداره منابع طبیعی اطلاع دهند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز