خبرگزاری کار ایران

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری مازندران:

مازندران نیم درصد مراتع کشور را تشکیل می دهد

asdasd
کد خبر : ۳۵۲۵۳۶

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری مازندران گفت:مازندران از387 هزارهکتار مرتع دار برخوردار است که نیم درصد مراتع کشوررا تشکیل می دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری ، ستاربابایی در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی در سالن اجتماعات اداره کل منابع طبیعی مازندران برگزار شد،اظهارداشت:با توجه به وضعیت منابع طبیعی مردم نمره اصلی را به عملکرد دستگاه می دهند..

وی با بیان این که مازندران دارای2.4 هکتار سطح دارا است و 1.5 مساحت کشور راتشکیل داده است افزود: وسعت منابع طبیعی در استان ومساحت جنگل که 1میلیون و699 هکتار است که معادل 76 دهم درصد سطح استان را می پوشاند .
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران عنوان کرد:وجود رشته کوه البرز و دریای مازندران در تعامل با وضعیت تو پوگرافی و اقلیم منطقه و پوشش گیاهی 750 میلیمتر میانگین بارندگی استان است.
بابایی با بیان این که برخورداری از جنگل و دریا ،بارش سالیانه  باید حفاظت مراتع به درستی انجام شود، گفت: فرسایش مراتع درروز15.5 تن است و رسوب ویژه نیز5.5 تن هکتار درسال است که اگر ازآن به خوبی حراست نشود تمام زیر ساختهای پایین دست از بین می رود.
وی تاکید کرد:اگر پوشش گیاهی با اولویت جنگل نداشته باشیم، آبهای روان مشکلاتی را ایجاد می کند از جمله پر شدن سدها و ویران شدن جنگلها ومراتع که باید منتظر عواقب وخیم بی توجهی ها به منابع طبیعی باشیم.
مدیر کل منابع طبیعی مازندران –ساری خاطر نشان کرد:خشکسالی، سیل و فرسایش مواردی است که باید خوب دیده شود و برنامه ریزی درستی انجام شود جنگلها ارزش خاصی داردانسان دانسته یا نداسته از این منابع بهره برداری می کند که افراد زیادی در جوار این محیط به عنوان افراد محلی صدمه خواهند دید.
بابایی  به وجود 794 هزارهکتار جنگل که 38 درصد را جنگلهای هیرگانی تشکیل می دهد ، اشار ه ،کرد وافزود : مازندران از387  هزارهکتار مرتع دار برخوردار است که نیم درصد مراتع کشوررا تشکیل می دهد.
وی، تغییرات اقلیم ،افزایش نیاز به استفاده جنگلها، نبود برنامه ریزی استفاده از ظرفیت ها ،سیاست و راهبرد افزایش جمعیت بدون مدیریت و معضلات اجتماعی و اقتصادی از عوامل خطرزای مراتع و جنگلها عنوان کرد وخواستار روشنگری شد تا امورصرفا به سازمان جنگلها سپرده نشود که منجر به پشیمانی و افسوس تا 50 سال بعد نشود.
بابایی در ادامه افزود: افزایش واگاهی و شناخت مردم  موجب میشود تا فرهنگ منابع طبیعی به فرهنگ عمومی تبدیل شود.
وی با اشاره به شعار سازمان جنگلها و مراتع که مدیریت جامع نگر با مشارکت مردم است گفت:اگر برای هر هکتار عرصه منابع طبیعی یک نفر به کا رگیری شود تا مردم نخواهند هیچ اتفاقی نخواهد افتادباید جوامع محلی توانمند شوند.
 وی افزود : در سال 93 حدود 259 فقره برای 161 هکتارو در سال 94 ،222 مورد برای 116 عرصه پرونده سازی شده و پیگیری قضایی شده است .
 
مدیر کل منابع طبیعی مازندران –ساری با بیان اینکه حدود 3 ونیم متر مکعب برداشت برای سوخت روستاییان یا دامداران استفاده میشود، گفت: به دلیل اینکه ما در رساندن آب وبرق وگاز در ابتدای کار هستیم بنابراین روستاییان ناچار هستند که منابع سوخت خود را از جنگل ها با برداشت هیزم تامین کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز