خبرگزاری کار ایران

عضو هیأت مدیر ه انجمن تالاسمی کشور:

خبرهای خوش، در سبد جدید نظام سلامت در راه است

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۰۹۲

بدلیل نبودن مکان مشخص بچه های تالاسمی در کشور سردرگم هستند و تنها در بعضی مناطق به شکل سلیقه ای و در حد اختیاراتی که مدیر کل آن منطقه دارد تصمیماتی اتخاذ می شود اما مشکلات اساسی ما در این زمینه رفع نمی شود.

عضو هیأت مدیره انجمن تالاسمی کشور گفت: در سبد جدید نظام سلامت تقریبا کلیه فرایندی که یک بیمار تالاسمی در یکسال لازم دارد مد نظر قرار گرفته وبعد از کارشناسی های انجام شده، تایید شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شهرستان رامسر، مجید آراسته، پنجشنبه در دومین همایش ملی تالاسمی، فرصتها و چالشه که در هتل رامسر برگزار شد، با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات بیماران تالاسمی نداشتن یک نهاد حمایتی مشخص می باشد اظهار داشت: بدلیل نبودن مکان مشخص بچه های تالاسمی در کشور سردرگم هستند و تنها در بعضی مناطق به شکل سلیقه ای و در حد اختیاراتی که مدیر کل آن منطقه دارد تصمیماتی اتخاذ می شود اما مشکلات اساسی ما در این زمینه رفع نمی شود.

آراسته به بحثبیمه ها اشاره کرد و افزود: در حال حاضر متاسفانه بیمه ها به بهانه های مختلف بیماران تالاسمی را از عرصه دریافت خدمت محروم می کنند. مکاتبات زیادی انجام شد تا در اسرع وقت این مشکل بررسی شود و اما هنوز جلسه برگزار نشده است.
عضو هیئت مدیره انجمن تالاسمی کشور ادامه داد: در بخش بیمه مشکل دیگری که داریم این است که سهمیه ای که بابت داروهای تزریقی آهن زدا می دهند کمتر از حد نیاز است و وقتی سهمیه یک ماه دریافت شد حتی اگر بیمار بخواهد برای درمان دارویی استفاده کند در اختیارش گذاشته نمی شود.


وی افزود: در بعضی از شهرستانها با این مشکل روبرو هستیم بیمارانی که درمان توام دارند و دو داروی خوراکی و تزریقی مصرف می کنند، در ماه تنها یک نوع از موارد یاد شده را می توانند استفاده کنند و بعدی به ماه بعد موکول می شود که همین امر مشکل ساز می شود و متاسفانه کارشناسان بیمه به هیچ وجه متوجه نیستند که این کار، چه تبعات سنگینی در پی خواهد داشت زیرا بیماری که طبق پروتکل نیاز به درمان با دو دارو دارد، هیچ معنی ندارد که این دارو در اختیار ش قرار نگیرد.


آراسته با بیان اینکه برخی از دستورالعمل هایی که وجود دارد، متاسفانه در خیلی از دانشگاهها اجرایی نمی شود تصریح کرد: بعنوان مثال، فرانشیز داروی هیدروکسی اوره در تعهد معاونت درمان بوده و می بایست از سال ۸۵ برای همه بیماران تالاسمی بصورت رایگان ارائه شود و هیچ بیماری نباید فرانشیز این دارو را پرداخت کند اما در حال حاضر هزینه آن از بیمار دریافت می شود.


وی اظهار داشت: خدمات دندان پزشکی به جز ارتدونسی، برای کلیه بیماران تالاسمی رایگان است اما در حال حاضر چنین نیست، زیرا دانشگاهها باید محل هایی را مشخص کنند و این بیماران در این مکانها خدمات دندانپزشکی را دریافت کنند و محدود بیمارانی هستند که از این آیتم استفاده می کنند و همه اینها روی کاغذ هست و عملی نمی شود.


این مسئول گفت: اگر بیماران تالاسمی با مشکلاتی در مراکز درمانی شهرهای خود مواجه هستند باید آن را به ما انتقال دهند تا رفع شود زیرا اگر اقدامی برای آن انجام نشود در جذب بودجه های جدید دچار مشکل خواهیم شد.


آراسته به سبد جدید نظام سلامت اشاره کرد و افزود: در سبد جدید نظام سلامت، تقریبا کلیه فرایندهایی که یک بیمار تالاسمی در یکسال لازم دارد، مد نظر قرار گرفته و بعد از کارشناسی مورد تایید قرار گرفت تا طبق آن بیماربعنوان مثال، در سال دو بار آزمایشات، ۱۲ بار قند خون، یکبار " ام. آر. آی " قلب و کبد و خدمات دندانپزشکی را انجام دهند تا در قالب بحثخدمات جامع تالاسمی اجرایی شود.


وی ادامه داد: نکته مهم این است اگر کارهای درمانی که بیماران تالاسمی انجام می دهند توسط دانشگاهها به وزارت بهداشت اعلام شود، هزینه را پرداخت می شود اما متاسفانه این امر انجام نمی شود.



نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز