خبرگزاری کار ایران

رییس اداره نظارت بر مواد مخدر و الکل دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد:

فعالیت ۳۸۹ مرکز ترک اعتیاد در مازندران / مراجعه ۷درصدی زنان به مراکز ترک اعتیاد

asdasd
کد خبر : ۲۰۷۲۹۳

در حال حاضر ۳۸۰ مرکز درمان ترک اعتیاد خصوصی در استان وجود دارد که بر اساس آمار سه ماهه اول امسال، به ۳۵ هزار و ۸۰۰ بیمار خدمات ارایه می دهد.

رییس اداره نظارت بر مواد مخدر و الکل دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در حال حاضر ۳۸۰ مرکز درمان ترک اعتیاد خصوصی در استان وجود دارد که بر اساس آمار سه ماهه اول امسال، به ۳۵ هزار و ۸۰۰ بیمار خدمات ارایه می دهد.


به ایلنا از ساری، علی احمدیان مقدم، با اشاره به وجود یک مرکز بستری درمان اعتیاد در بیمارستان سوختگی و روان پزشکی زارع با ۱۰ تخت بستری، افزود: ۹ مرکز درمان ترک اعتیاد دولتی در سطح استان فعال است که در سه ماه نخست امسال، ۲ هزار و ۱۵۶ بیمار را تحت پوشش خود قرار داد.

وی، تصریح کرد: ۲۶ مرکز تنتوراپیوم با ۶۴۸ بیمار و یک مرکز ماده ۱۶ با ۱۸۰ بیمار در استان وجود دارد.

رییس اداره نظارت بر مواد مخدر و الکل دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با بیان اینکه این مراکز همواره مورد نظارت و ارزیابی مستقیم و غیر مستقیم قرار دارند، اظهار داشت: در این مراکز روشهای نظارتی مستقیم و حضوری، بررسی لیست دارویی ماهانه، کسب اطلاعات از طریق بیمار و برسی آن لاین از طریق نرم افزارMMT، اعمال می شود.

احمدیان، ادامه داد: بر اساس نظارتهای صورت گرفته در سال گذشته، برای مراکز متخلف ۵۸ اخطار کتبی درج در پرونده، ۲۸ اخطار کاهش سهمیه بیماران، ۵ اخطار تعلیق مجوز واحد متادون مرکز صادر شد.

وی افزود: در سه ماه اول امسال نیز ۱۵ مورد اخطار کتبی درج در پرونده، ۲اخطار کاهش سهمیه بیماران، ۳اخطار تعلیق مجوز واحد متادون مرکز و ۲ اخطار کاهش شیفت بیمار به مراکز متخلف داده شد.

رییس اداره نظارت بر مواد مخدر و الکل دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با بیان اینکه یک درصد افراد زیر ۱۵ سال، ۴۴ درصد افراد ۳۵-۱۵ سال و ۴۳ درصد افراد ۶۵-۳۵ سال به این مراکز مراجعه داشتند، گفت: ۷درصد این افراد را زنان و ۹۳ درصد را مردان تشکیل می دهند.

احمدیان ضمن اشاره به اینکه تریاک، هروئین، مرفین، داروهای محرک و روانگردان، شیره و کراک بیشترین مواد مصرفی بین معتادانی است که به این مراکز مراجعه می کنند، اظهار داشت: ۲۶ درصد این مواد به صورت خوراکی، ۷۱ درصد تدخینی و ۳ درصد به صورت تزریقی مصرف می شود.

وی به اهم اقدامات اداره درمان سوء مصرف مواد دانشگاه اشاره و تصریح کرد: طراحی و راه اندازی اولین سامانه آنلاین مدیریت مراکز درمان اعتیاد کشور در استان - طرح توزیع مناسب مراکز درمان اعتیاد خصوصی در مناطق سخت دسترس، پرخطر، آلوده و روستایی به ازاء هر پزشک ۱۰۰ بیمار در هر مرکز در سال ۹۲ - استاندارد سازی مراکز درمان اعتیاد استان - افزایش حمایت از بخش درمان اعتیاد دولتی جهت افزایش پوشش بیماران مستضعف و بی بضاعت - راه اندازی سامانه ثبت مراکز و خدمات درمان - آموزش پزشکان درمانگر مراکز درمان سوء مصرف مواد در سطح استان و کمک به راه اندازی بخش های بهداشتی و درمانی از جمله اقدامات این اداره می باشد.

احمدیان ضمن تقدیر از تلاش بی وقفه همکاران در این حوزه خاطر نشان کرد: کاهش آسیب و حمایت های اجتماعی و شناسنامه درمان افراد تحت درمان از اقدامات مهم اداره نظارت بر مواد مخدر و الکل دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز