خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی زندان ساری در گفتگو با ایلنا:

بسیاری از مشکلات اجتماعی و سازمانی از ضعف ارتباطات شکل می‌گیرد

کد خبر : ۱۵۳۳۶۷

بسیاری از مشکلات اجتماعی و ساز مانی که درجوامع و جود دارد از ضعف ارتباطات شکل می‌گیرد و هرچه به جلو برویم فرایند ارتباطات وقتی پیچیده می‌شود که طرفین برقرار کننده ارتباطات به فرهنگ‌ها و گروه‌های زبانی متفاوت تعلق داشته باشد زیرا روشی که مردم توسط آن ارتباط بر قرار می‌کنند از جامعه‌ای به جامعه‌ای دیگر متفاوت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مولایی در گفتگویی با ایلنا در ساری با بیان اینکه یکی از هوشمندی‌های مسلمانان بهره برداری از موقعیت فعلی، قرآن‌آموزی و آموزش‌های فرهنگی و شغلی است و هر چقدر در زمینه آشنایی با قرآن و علوم دینی کوشا باشیم حرکت ما در مسیر درست زندگی تسهیل می‌شود گفت: انسان‌ها در سختی و مشقات خود را بهتر پیدا می‌کنند و می‌شناسند چنانچه فرد باهوش باشد و بادقت به مسائل نگاه کند بهتر می‌تواند گره از مشکلات خود بگشاید.

به گزارش ایلنا از ساری، وی افزود: هنرمند و هوشمند کسی است که بتواند در سخت‌ترین شرایط مشکلات را حل کند و موانع را از پیش پای خود بردارد و جوهره وجودی خود را نشان دهد افراد ضعیف عموما «تسلیم می‌شوند.

مولایی تصریح کرد: قدر فرصت‌های موجود را باید دانست این فرصت‌ها سرمایه است و اگر خوب بهره برداری شود برنده‌ایم و بازنده کسی است که هم عمرش را تباه کرده و هم فرصت‌ها را غنیمت نمی‌داند.

معاون فرهنگی زندان ساری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: از فرصت‌هایی که در اختیار است باید‌‌نهایت استفاده را برد و زندان‌ها را به دانشگاه، حوزه‌های علمی و محلی برای متحول شدن تبدیل کرد و معرفت خود را بالا‌تر باید ببریم تا زندگی خوبی داشته باشیم.

مولایی با اشاره به اینکه مدیریت نیروی انسانی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باعثپیشرفت جوامع خواهد شد گفت: بر مسئولان و مدیران لازم است برای رسیدن به اهداف کلی سازمان، ابتدا اقدام به تهیه برنامه جامع کنند و سپس از آن برای هر جز آن اهداف عملیاتی در نظر بگیرند و پس از آن اقدام به تهیه طرح و برنامه نمایند.

وی افزود: هر مسئول و مدیر می‌تواند با طرح‌های نوع و ترسیم اهداف جدید اجرایی مجموعه تحت مدیریت خود نشاط بخشد و همگان را به کار دلگرم کند و آنان را از افسردگی و یکنواختی ملال آور بیرون آورد.

معاون فرهنگی زندان ساری خاطر نشان کرد: برای دستیابی به طرح‌های ابتکاری و ترسیم اهداف نوین کاری راههای مختلفی وجود دارد که به چندین نمونه اشاره می‌کنم در مرحله اول مدیر باید هر شش ماه یا سالی یکبار بر خود لازم بداند که تنها به تفکر بنشیند و مروری بر اهداف تصویب شده سازمان در اساس نامه نماید و سعی کند اهداف مجموعه را بخوبی و جز به جز ترسیم کرد و سپس ببیند آیا حرکتهای موجود سازمان می‌تواند آن اهداف را تحقق بخشد یا نه.

معاون فرهنگی زندان ساری خاطر نشان کرد: اگر به زندگی روزانه افراد نگاه شود بخش عمده‌ای از فعالیتهای روزمره آن‌ها را ارتباطات تشکیل می‌دهد و می‌توان گفت که بدون ارتباطات زندگی برای بشر غیرممکن است.

مولایی افزود: در جهانی که در آن سازمان‌ها و افراد از پیچیدگی و تنوع به سر می‌برند به طبع کسانی می‌توانند در این پیچیدگی به سر ببرند که خود را با شرایط پیچیده منطبق کنند و طبیعتاً برقراری ارتباط موثر نقش موثر در انطباق سازمان‌ها با محیط خود را دارد و وظایف مدیریت اعم از برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل سازمان بدون وجود یک سیستم ارتباط موثر قابل تحقق نیست.

و ی افزود: می‌توان گفت بسیاری از مشکلات اجتماعی و ساز مانی که درجوامع و جود دارد از ضعف ارتباطات شکل می‌گیرد و هرچه به جلو برویم فرایند ارتباطات وقتی پیچیده می‌شود که طرفین برقرار کننده ارتباطات به فرهنگ‌ها و گروه‌های زبانی متفاوت تعلق داشته باشد زیرا روشی که مردم توسط آن ارتباط بر قرار می‌کنند از جامعه‌ای به جامعه‌ای دیگر متفاوت است.

معاون فرهنگی زندان ساری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: زمانی که از اقدامات تأمینی و تربیتی بحثمی‌شود، ناخودآگاه بحثامنیت و پرورش در ذهن انسان جای می‌گیرد، آنهم نه پرورش و اصلاح یک دانش آموز مدرسه‌ای که هنوز فضای خلاف و تمرد را یاد نگرفته است، بلکه انسانهایی که در چارچوب قوانین و مقررات به طریقی خطا کرده‌اند و حتی جنایت آفریده‌اند ودر حال حاضر از همه طرد شده و خود را به دیده حقارت می‌ا نگارند.

وی افزود: مددکار می‌خواهد در اولین قدم، اقداماتی انجام دهد که امنیت فردای جامعه را تضمین کند و این امنیت به تربیت و اصلاح سالم شکل می‌گیرد و یقیناً برای این شکل گیری، بودن محیطی که بتواند مسئولین و مددکاران را در رسیدن به آن هدف یاری رساند، الزامی است.

معاون فرهنگی زندان ساری گفت: در حال حاضر در ندامتگاه‌ها و کانون‌ها، کلاسهای مختلفی در زمینه‌های فرهنگی، فنی و حرفه‌ای و غیره برگزار می‌شود و حتی طرحهای اشتغال زایی پایه ریزی شده که همگی آن‌ها منوط به شرایط خاصی می‌تواند رهگشا باشد.

مولایی افزود: اهمیت و توجه به روابط انسانی و نقش غیرقابل انکار آن در جهت اهداف سازمان‌ها و جوامع بشری بر کسی پوشیده نیست، اینجایگاه بحدی است که بسیاری از صاحبنظران علم مدیریت، مدیریت را علم، هنر و یا فن برقراری روابط با انسان‌ها معرفی کرده‌اند.

وی در پایان گفت: در مکتب انسان‌ساز و حیات بخش اسلام نیز تاکید ویژه‌ای بر روابط انسانی و ارتباط صحیح و اصولی و توام با اخلاق حسنه با حفظ کرامت انسان در تمامی سطوح گردیده و در این رابطه مدیران بهتر است نخست دیدگاه اسلام در زمینه مدیریت و روابط انسانی و ارزشهای حاکم بر آن را شناخته و پس از شناخت و بررسی خصوصیات و ویژگی‌های آن جهت تحقق و عینیت بخشیدن به آن اقدام نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز