خبرگزاری کار ایران

برنج مازندران مانند مرکبات آن از شرایط خوبی برخوردار نیست؛

تصمیمات دولت در نرخ گذاری ؛ دلیل آشفتگی بازار برنج

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۱۲۷۶

مافیای برنج شمال و گردانندگان این محصول شناسایی و با آنها برخورد قاطع می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، طبق آمار رئیس جهاد کشاورزی مازندران حدود ۲۰۰ هزار تن انواع برنج‌های تولیدی برنج سال گذشته همچنان آماده فروش در دست کشاورزان و انبار شالی‌کوبی‌ها موجود است و این موضوع سبب شد تا در آخرین جلسه انجمن تأمین برنج ایران که در استانداری مازندران تشکیل شد مشکلات این حوزه مطرح و راه‌حل مناسب از سوی این انجمن و بخش‌های خصوصی اندیشیده شود.

استاندار مازندران گفت: برنج در مازندران مانند مرکبات از شرایط خوبی برخوردار نیست؛ ما در تولید و مصرف مشکل داریم البته برای مرکبات گام‌های خوبی برداشته و شناسنامه دار کردن باغات از سال قبل شروع شد و اصلاح الگوی کشت متناسب با بازار در دستور کار قرار گرفت.

سیدمحمود حسینی‌پور با بیان اینکه فرآیند ارزش تولید مرکبات رو به اصلاح است البته باید هم‌چنان گام‌های بلند برداریم، افزود: نقش اتحادیه‌ها و مردم در بهبود این فرایند بسیار مهم است.

استاندار مازندران به روز رسانی تولیدات محصولات کشاورزی استان را الزامی دانست، گفت: برای به ‌روز رسانی تولید محصولات تا بازار مصرف باید برنامه داشته باشیم متاسفانه در این رابطه با دنیا فاصله داریم،اگر نمی‌توانیم رقابت درست انجام دهیم دلیلش این است که ما به روز رسانی نکردیم.

وی با بیان اینکه‌ کمک به مدیریت بازار برنج در راستای بهبود وضعیت بازار و ارتقای انگیزه تولیدکنندگان در دستور کار قرار گرفت، افزود: نقش دولت هدایت‌گری است تصدی گری نیست؛ ساختار مردمی باید این مسیر را دنبال کنند.

حسینی‌پور با بیان اینکه به هیچ عنوان نگاه سنتی پاسخگوی نیازها نیست، گفت: بازار امروز هوشمند است کسی موفق است که خودش را به روز رسانی کرده و نقش ممتازی را در فرایندها ایجاد کند.

وی با تاکید بر دانش‌بنیان کردن کشاورزی استان، گفت: اگر تولیدات کشاورزی با امکانات والزامات دانش بنیان صورت پذیرد همین تولیدات چند برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

استاندار مازندران اظهار کرد: اگر قرار باشد کشاورزی در اختیار دولت باشد خلاف مسیر است و باید بخش خصوصی ورود پیدا کند، دولت می‌تواند در اخذ تسهیلات تسهیل‌گری کند؛ اگر زنجیره‌های ارزش راهبردی را در حوزه برنج ایجاد کنیم کشاورز ما انگیزه پیدا می‌کند اما ما هنوز به سبک پنجاه سال قبل تولید می‌کنیم و هیچ تحولی صورت نگرفت.

وی با بیان اینکه تحول حداکثری در برنج مازندران باید کلید بخورد، تاکید کرد: تمام برنج‌ها باید خروجی آن از پایانه‌های مازندران باشد و کسی هم دخل و تصرف در این مورد را ندارد تا اعتبار برنج مازندران را زیر سوال ببرد.

حسینی‌پور افزود: کمک به رویکرد بهره‌گیری از تشکل‌ها در مدیرت بازار با پایلوت قرار دادن انجمن برنج از برنامه‌های پیش رو محسوب می‌شود.

استاندار مازندران با بیان اینکه به ارتقای تولید محصولات کشاورزی باید با کمک بخش خصوصی دانش مدرن تولیدات کشاورزی را در اختیار کشاورزان قرار دهیم، افزود: بخش خصوصی در امر آموزش و تولید بذرهای دانش‌بنیان به کشاورزان کمک کنند.

حسینی‌پور تکامل میزان داخلی و بررسی نیاز واردات را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: باید با فرایند تحولی ساماندهی حداکثری در محصول برنج داشته باشیم.

وی به شکل‌گیری شبکه فساد برنج در مازندران اشاره کرد و تاکید کرد:کاملا در خصوص فعالیت این جریان و گردانندگان آن آگاه هستیم، کسانی که اینگونه عمل می‌کنند مفسد هستند و بدون تعارف شبکه قضایی با آن‌ها برخورد خواهد کرد اینجا میدان جولان دادن نیست؛ بدانند با این جریان برخورد می‌کنیم و کسانی که در موضوع برنج با نگاه درست حرکت می‌کنند از آن‌ها حمایت خواهیم کرد.

تصمیمات دولت در نرخ گذاری ؛  دلیل آشفتگی بازار برنج

مدیرعامل پایانه صادراتی برنج ایران در آمل، نیز دخالت و تصمیمات دولت در نرخ‌گذاری را از دلایل آشفتگی بازار برنج عنوان کرد و گفت: نبود آمار مناسب از واردات برنج از معضلات تولید و عرضه برنج در کشور است.

یزدان پناه به موضوع اختلاط برنج اشاره کرد و افزود: متاسفانه در اکثر شهرهای شمالی اختلاط برنج صورت می‌گیرد و این امر باعث شده است که دیگر به شالیکاران اعتماد وجود نداشته باشد.

وی افزود: شناسنامه دار کردن برنج، صدور مهر استاندارد و قابل رهگیری بودن کالا در بازار مقصد راهکار برون رفت از معضل اختلاط برنج است.

مدیرعامل پایانه صادراتی برنج ایران در آمل گفت: چنانچه میزان واردات به شکل دقیق در سامانه جامع انبارها ثبت شود ،برنامه ریزی‌ها برای حمایت از برنج داخلی واقعی‌تر نمود پیدا می کند.

دپوی حدود ۲۰۰ هزار تن انواع برنج در انبار شالیکوبی‌ها

رئیس جهاد کشاورزی مازندران نیز با بیان اینکه بیشترین تولید نیازهای کشور در استان مازندران انجام می‌شود، گفت: باید شرایط نبود و‌منظم‌تری را در این حوزه به‌وجود آوردیم.

حسن عنایتی افزود:حدود ۲۰۰ هزار تن انواع برنج‌های تولیدی برنج سال گذشته همچنان آماده فروش در دست کشاورزان و انبار شالی‌کوبی‌ها موجود است. 

وی گفت: تمرکز برای خرید برنج کشاورزان استان شروع شد و امیدواریم با حمایت‌های دستگاه‌های مربوطه این روند ادامه پیدا کند.

مختاریان رئیس انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران گفت: تشکیل این انجمن این است تا فعالان صنعت برنج از کشاورز شالیکار، تولید و فرآوری، واردکننده و صادرکننده و توزیع‌کننده برنج بتوانند با همفکری و خردجمعی تصمیماتی اتخاذ کنند که موجب حاکمیت آرامش بر بازار برنج شود.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز