خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

صید طلای سیاه این بار در جنگل های مازندران/ تاراج منابع طبیعی جنگل‌های «هیرکانی» با نام قارچ ترافل

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۷۲۰۳

بهار برای ما یادآور گل های بنفشه و سرسبزی طبیعت و جنگل های شمال کشور است که البته زمانی بکر بکر بود، اما چندسالی است که این‌منابع طبیعی به روش های مختلف به تاراج می رود و رفته رفته نابودی جنگل های گیلان و مازندران را رقم زده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از مازندران، این روزها با شروع زندگی جدید در طبیعت، رویش انواع گیاهان در منابع طبیعی و در جنگل های شمال و مازندران آغاز شده و قارچ ترافل هم یکی از منابع طبیعی بکر جنگل های مازندران و شمال کشور است که به بهانه سودجویی ، ظالمانه به تاراج می رود.

براساس آنچه توسط کارشناسان اعلام شده، قارچ زیرخاکی ترافل که به آن «دنبلان» نیز گفته می‌شود و به رنگ‌های خاکستری، سفید، قهوه‌ای، قرمز تیره، بنفش و سیاه در طبیعت وجود دارد با برخی از گونه‌های جنگلی از جمله بلوط هم زیست بوده و در عمق حدود ۳۰ سانتیمتری از سطح خاک و در مجاورت ریشه این درختان رشد می‌کند. 

متاسفانه تعدادی افراد سودجو به بهانه های مختلف این روزها به جان جنگل افتاده و با وسوسه برخی مردم به تاراج قارچ ترافل، سرمایه جنگل‌های مازندران پرداخته و آن را بر باد می دهند.

اعلام قیمت های وسوسه انگیز برای تهیه قارچ ترافل در مازندران موجب شده که این روزها با گذری به جنگل های مازندران شاهد تعدادی از افراد پیاده یا سواره هستیم که به دل جنگل میزنند و برخی از افراد با رها کردن شغل های خود به تاراج قارچ ترافل این سرمایه جنگل های مازندران می پردازند.

 صید طلای سیاه در جنگل و برداشت بی رویه  آن

اکبرپور یکی از شهروندان‌مازندرانی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا گفت: برخی از افراد را می شناسم که با شروع فصل بهار به دل جنگل می زنند تا به قول خودشان طلای سیاه صید کنند.

وی افزود: وضعیت فعلی در سال جاری بسیار نگران کننده است و براساس مشاهدات تعداد بیشتری از افراد به این امر مبادرت می کنند و متاسفانه هشدارهای منابع طبیعی و نیروهای حفاظتی هم کارساز نیست و به دور از چشم آنان به برداشت بی رویه قارچ ترافل اقدام‌می کنند.

اکبرپور گفت: عده‌ای به بهانه گران قیمت بودن قارچ ترافل یا دنبلان، به دل جنگل می زنند و متاسفانه جنگل های مازندران را برای سود بیشتر دلالان برباد می دهند و بدون توجه به اخطارهای نیروهای حفاظتی از طریق راه‌های فرعی با حضور در دل جنگل‌های و مناطق حفاظت شده، این منابع طبیعی را از بین‌می برند و جنگل را از منابع طبیعی غنی خالی می کنند.

طمع سودجویان برای نابودی رویشگاه اصلی قارچ خوراکی در جنگل‌های مازندران

خلیلی یکی از کوهنوردان محلی که هفتگی و یا روزانه در جنگل های مازندران است هم در این رابطه می گوید: کسب درآمد بیشتر توسط اهالی بومی در جنگل های مازندران، مردم محلی و بومی را به سمت برداشت قارچ های ترافل یا دنبلان سوق می دهد و متاسفانه همواره از دست قانون فرار کرده و با توجه به اینکه شناخت کامل به منطقه دارند از بیراهه و در زمان های مخصوص به برداشت این‌ماده غذایی غنی می روند.

وی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری ایلنا در مازندران اظهار کرد: طمع سودجویان موجب نابودی رویشگاه اصلی قارچ خوراکی جنگل‌های مازندران شده است و باید از این امر جلوگیری شود و باید قوانین سخت گیرانه در این راستا ایجاد شود.

این شهروند مازندرانی گفت: سالهاست که در جنگل های شمال به کوهنوردی می پردازم و بارها و بارها به این افراد در حال برداشت قارچ هشدار داده ام، اما متاسفانه طمع و وسوسه پول و مبلغ  بالا موجب شده که آنان بدون توجه به هشدارها به این امر مبادرت ورزند و از بیراهه ها و راه های انحرافی به تاراج‌منابع طبیعی بپردازند.

برداشت قارچ ترافل سبب برهم خوردن نظم خاک جنگل شد

محمدنژاد یکی از کارشناسان در حوزه جنگل و منابع طبیعی هم به خبرنگار ایلنا گفت:  متاسفانه این‌مساله با توجه به خطراتی که برای طبیعت و از بین رفتن جنگل با توجه به زیر و رو کردن خاک در نقاط مختلف و خشکاندن درختان دارد، نگران کننده است.

وی افزود: برداشت قارچ ترافل سبب از بین رفتن بذرها و نهال‌های کوچک درختان، برهم خوردن نظم خاک جنگل و سُست شدن و فرسایش آن و در نهایت خشک شدن درختان می‌شود و با افراد مجرم براساس قانون برخورد می شود.

بنابراین‌گزارش و  براساس اعلام سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از نیمه دوم سال ۹۸ برداشت قارچ ترافل از جنگل‌ها ممنوع اعلام شد اما با مجرمان آن برخوردی صورت نمی‌گرفت تا اینکه در اواخر سال گذشته با پیگیری اداره حقوقی این سازمان و قوه قضایه راهکارهای قانونی به دادگستری استان‌ها ابلاغ شد که طبق آن برای جمع‌آوری کنندگان این قارچ قرار مجرمیت اعمال می‌شود.

در همین سالهای اخیر بود که سرهنگ محمود کلوانی فرمانده انتظامی گلوگاه گفت: ماموران این شهرستان « در اقدامی غافلگیرانه با متوقف کردن خودرو و  بازرسی از آن ۵۷۰ کیلوگرم قارچ دنبلان کوهی کمیاب مشهور به ترافل کشف و ضبط کردند ».

وی ارزش کارشناسی این میزان قارچ دنبلان را هفت میلیارد ریال برآورد کرد و افزود: قارچ های کشف شده تحویل اداره محیط زیست شده است و متهم نیز دستگیر و به مرجع قضائی معرفی شد.

به گزارش ایلنا، اگر چه زیر و رو کردن خاک سبب تخریب جدی خاک و خشکیده شدن درختان می شود و به همین دلیل سازمان جنگل ها و آبخیزداری کشور برداشت این نوع قارچ را ممنوع و قاچاق اعلام کرده است، اما همچنان با گذشت سالیان سال این تاراج  منابع طبیعی جنگل به بهانه سودجویی ادامه دارد و باید در این راستا چاره اندیشی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز