خبرگزاری کار ایران

به مخاطره افتادن محیط زیست مازندران با پسماند مرکبات و نخاله های ساختمانی؛

گرفتگی مسیل ها و برگشت آب با انباشت زباله در شهرهای مازندران/تهدید سلامت شهروندان در سایه بی توجهی مسئولان استان

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۳۸۳۳

معابر مازندران و حاشیه جاده های این استان این روزها به واسطه نخاله های ساختمانی و پسماندهای مرکبات به وضع نامطلوبی از نظر زیبایی و تهدید شهروندان رسیده و کاستن بار نخاله های شهری مازندران، خواسته شهروندان مازنی است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از مازندران، ریختن نخاله‌ها و مصالح ساختمانی در حاشیه جاده ها و معابر عمومی، مشکلی دیرینه و مهم است که در جوامع شهری هر روز بیش از پیش رشد می کند و در سال‌های اخیر دپوی مرکبات در سال های اخیر و در کنار نخاله های ساختمانی  توسط باغداران و سورتینگ داران در حاشیه جاده ها و خیابان ها چهره استان و شهرهای آن را زشت کرده است.

این در حالی است که براساس ماده 16و ماده 20 قانون مدیریت پسماند  متخلفان به رها سازی نخاله ساختمانی،محکوم به جزای نقدی و توقیف خودرو تا یک هفته و براساس ماده 688 قانون مجازات اسلامی چنانچه تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود، محکوم به حبس تا یک سال می شوند.

سوءاستفاده از حقوق شهروندان

گرفتگی مسیل ها و برگشت آب با انباشت زباله در شهرهای مازندران/تهدید سلامت شهروندان در سایه بی توجهی مسئولان استان

میری یکی از شهروندان‌ مازندرانی با بیان اینکه تخلیه نخاله های ساختمانی در معابر، کوچه و خیابان سوءاستفاده از حقوق شهروندی است، اظهار کرد: نمی توان سهل انگاری برخی افراد را نادیده گرفت و اجازه داد به هر صورتی به تخلیه نخاله ها در حاشیه جاده بپردازند.

وی به خبرنگار ایلنا گفت: رها سازی  نخاله‌ها در خیابان ها جدا از ایجاد  آلودگی زیست محیطی،تهدیدی علیه بهداشت عمومی است و سلامت  شهروندان و مردم را به خطر می اندازد که مسئولان نباید ساده از این موضوع بگذرند و باید  به شدت با آن برخورد کنند.

میری افزود: هر چند براساس قانون بارها بر  برخورد با افرادی که اقدام به تخلیه نخاله ساختمانی در حاشیه جاده های می کنند هشدار داده شده است، اما تخلیه نخاله در حاشیه شهرهای مختلف مازندران از شرق تا غرب همچنان  ادامه دارد و چهره استان سرسبز با این‌نخاله ها در کنار زباله ها  رو به زشتی و نابودی می رود.

تعبیه محلی مناسب برای تخلیه نخاله های ساختمانی

راعی یکی دیگر از شهروندان‌مازندرانی هم با تاکید بر رعایت حقوق شهروندی  اظهار کرد: اگر مکان مناسبی برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی در شهرها تعبیه شود، بسیاری از این نابسامانی ها و هرج و مرج در تخلیه نخاله ها از بین رفته و چهره محیط و حریم شهری سالم خواهد ماند.  

این شهروند مازندرانی گفت: متاسفانه مردم، زباله ها و نخاله های ساختمانی خود را با وضعی آشفته در حاشیه جاده ها، معابر و خیابان ها ریخته  و رها می کنند و ضمن ایجاد چهره ای نازیبا برای استان گردشگری مازندران، بهداشت منطقه را به خطر می اندازند.

راعی با بیان اینکه با توجه به اینکه فصل برداشت مرکبات مازندران را پشت سر گذاشته ایم و بسیاری از مرکبات در سورتینگ ها سورت شدند و برخی هم فاسد شده اند، گفت: متاسفانه حاشیه برخی از جاده های ما پر از مازاد مرکبات است که بر روی هم انباشت شده و چهره زشتی به منطقه داده اند و انتظار است تا مسئولان در برخورد با افرادی که اقدام به این کار می کنند، فکری کنند چرا که  این وضعیت تهدیدی برای سلامت اهالی منطقه است.

وی یادآور شد:  بسیاری از این نخاله ها در داخل مسیل ها و دهانه پل‌ها تخلیه شده و شهروندان و مردم‌منطقه را با مشکل روبرو می کند . با کوچکترین بارندگی شاهد پر شدن آبراهه های انباشته شده از نخاله ها و زباله های باغی هستیم که باعث بسته شدن دهانه پل‌ها و مسیل ها و برگشت آب و مشکلات آبگرفتگی در منطقه می شود.

پاکسازی حریم جاده ها از نخاله های ساختمانی که امروزه به دلیل ساخت و سازهای مستمر شهری به یک مسئله جدی تبدیل شده، باید مستمر انجام شود و دستگاه‌های مرتبط وارد کار شوند و ضمن‌پاکسازی معابر از نخاله ها و زباله ها، فرهنگ سازی پاکسازی حاشیه جاده ها و معابر انجام شود، کاری که قرار است با اجرای شیوه نامه ابلاغی پاکسازی معابر، سواحل و جاده‌های مازندران  از سوی دستگاه های مسئول انجام شود.

 رضا علیخانی معاون عمرانی استاندار مازندران هم پیشتر با اشاره به اجرای شیوه نامه ابلاغی پاکسازی معابر، سواحل و جاده‌های مازندران اظهار کرد: در شهرستان‌های مازندران از گلوگاه تا رامسر پاکسازی معابر مازندران از زباله و نخاله با جدیت در حال اجرا است.

وی گفت: با توجه به گستردگی معابر مازندران، همه عوامل پای کار آمدند و پاکسازی به وضعیت مطلوب نزدیک‌تر شده است و عاری سازی مازندران از زباله و نخاله در حال تحقق است.

معاون عمرانی استاندار مازندران پاک نگه داشتن استان را وظیفه همگانی شهروندان، مسافران و گردشگران دانست و تصریح کرد: پس از پاکسازی نهایی معابر مازندران از زباله و نخاله، در مرحله بعدی پاکیزه نگهداری استان در دستور کار قرار دارد تا شاهد استانی عاری از زباله و نخاله باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز