خبرگزاری کار ایران

بیش از پنج میلیون مسافر نوروزی به مازندران سفر کردند؛

رنج مازندران از کمبود امکانات برای اسکان مسافران/ اقامت؛ چالش‌ گردشگران استان های شمالی

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۲۶۹۹

بهار از راه رسید و سفرهای گردشگران به مازندران قوت گرفت و در این بین با توسعه شهرنشینی و افزایش استرس ها ، بسیاری از افراد ترجیح می دهند که به جای سفرهای تکراری جنگل و دریا، اقامتگاه‌های دنج روستایی و آرامش و فرهنگ سنتی را برای خود انتخاب و به دور از هیاهوی شهری به استراحت بپردازند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از مازندران، استان مازندران با دارا بودن بیش از سه هزار روستا، حدود نیمی از جمعت سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری استان را در خود جای داده و براساس اعلام اداره کل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری در بخش گردشگری ۳۰ روستای هدف گردشگری به عنوان روستاهای شناخته شده در زمینه گردشگری به جامعه هدف گردشگران معرفی شده است و با توجه به جاذبه های گردشگری در مناطق مختلف روستایی مازندران شناساندن این جاذبه ها از تاکیدات مهم ستاد اجرایی خدمات سفر نوروزی در استان مازندران است.

امروزه اقامتگاه های سنتی و بوم گردی با عنوان گردشگری بومی مورد استقبال گردشگران خارجی و داخلی قرارگرفته و با توجه به اینکه مازندران ظرفیت اقامتی محدودی دارد، وجود اقامتگاه‌های بومگردی در روستاهای سنتی و خانه های بومی می تواند  ضمن اسکان مسافران، در رونق و توسعه گردشگری بومی اثرگذار بوده و باید به درستی با شناسایی این ظرفیت گردشگران را با استراتژی مناسب به سمت صنعت گردشگری بومی و ایرانی سوق داد.

گردشگری بومگردی تلاش می کند فرهنگ منطقه را به مردم بشناساند  و افراد را با تاریخ  منطقه آشنا کند؛ تا افراد علاقه مند  به فرهنگ بومی و محلی و اصیل را به سمت روستاها بکشاند و در توسعه فرهنگ بومی و اصیل با حفظ ارزش های فرهنگی برای انتقال فرهنگ بومی  اثرگذار باشد.

نوروز زمان‌مناسبی برای حضور گردشگران در مازندران است و این استان در نوروز به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری است که هر ساله میلیون ها مسافر را در نوروز به خود جلب می کند.

نوروز فرصت مناسبی است تا فرهنگ بومی  روستاهای مختلف استان  و از جمله آداب و رسوم، موسیقی، غذاهای بومی و محلی،  صنایع دستی و فرهنگ آیینی و مذهبی خود را در قالب اقامتگاه بومگردی به گردشگران‌معرفی کنیم.

اقامت بیش از پنج میلیون مسافر نوروزی در مازندران

رنج مازندران از کمبود امکانات برای اسکان مسافران/ اقامت؛ چالش‌ گردشگران استان های شمالی

مدیر کل صنایع دستی،  میراث فرهنگی و گردشگری مازندران در  ستاد اجرایی خدمات سفر استان هم با اشاره به وجود ۳۰ روستای هدف گردشگری در مازندران به عنوان روستاهای شناخته شده در زمینه گردشگری اظهار کرد: از ۱۶ تا ۲۹ اسفند سال گذشته بیش از پنج میلیون و۴۱۵ هزار مسافر در استان اقامت کردند، افزود: از این تعداد ۵۶ هزار نفر در هتل‌های استان اقامت کردند.

صادق برزگر تعداد  اقامت گردشگران در اقامتگاه‌های سنتی را ۲۳۰ نفر اعلام کرد و افزود: بیش از ۱۷ هزار نفر در مجتمع‌های گردشگری اقامت کردند.

وی یادآور شد: ۲۴ هزار نفر در واحدهای بومگردی و ۵۵ هزار نفر در هتل آپارتمان‌ها اقامت کردند.

برزگر گفت: همچنین ۳۹ هزارنفر در متل ها و یک میلیون و ۶۳۶ هزار نفر در خانه‌های مسافر پذیرش شدند، گفت: ۳۶۲ هزار مسافر نیز در استان چادرخوابی کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران افزود: در این مدت ۱۸ هزار مسافر از تأسیسات وابسته به آموزش و پرورش برای اقامت استفاده کردند و ۳ میلیون و ۲۰۲ هزار نفر در سایر مراکز اقامت داشتند.

 اقامتگاه‌های بومگردی کمک کار افزایش اقامت در مازندران

با همه ظرفیت های گردشگری، اقامتگاه ها، هتل، مسافرخانه و... مازندران همچنان از کمبود برخی امکانات برای اسکان مسافران رنج‌می برد و براساس آنچه  رئیس انجمن بومگردی مازندران اعلام‌کرده ، اقامت یکی از چالش‌های مهم در مازندران و بسیاری از شهرهای شمالی کشور است.

روح الله فرقانی رئیس انجمن بومگردی استان مازندران هم پیشتر به رسانه ها گفته بود : هر سال ایام عید ۲۲ میلیون گردشگر یعنی میانگین هر شب ۲ الی ۳ میلیون مسافر، گردشگر به استان مازندران وارد می شود که تنها ۳۰ هزار تخت برای سرویس دهی وجود دارد و از نظر اقامتی ضعیف هستیم و بومگردی می تواند چاره این کمبودها باشد.

انتهای پیام/
میثم محسنی و محمد رنجبر
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز