خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از بی توجهی مسئولان مازندران به المان های شهری استان؛

گلایه شهروندان مازنی از روح آزرده شهر در آستانه عید نوروز

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۶۶۳۶

ورودی هر استان و شهری بیانگر پیشینه فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی آن و به نوعی پیشانی آنجا است. توجه به مبلمان شهری جدای از جای جای شهر، در ورودی شهرها از ملزومات مهمی است که باید به آن توجه شود ، امری که در برخی از شهرهای مازندران جدی گرفته نمی شود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از مازندران،  استان‌مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی، قرار گرفتن در مسیر مشهد، وجود جنگل و دریا و گردشگری تاریخی و میراثی مقصد گردشگری برای کل ایران و جهان است و توجه به زیباسازی و مبلمان شهری از نیازهای مهم این استان است.

این روزها بواسطه در پیش بودن عید باستانی نوروز و مسافرت های نوروزی، اگر چه تلاش برای زیباسازی محیطی در شهرهای مختلف مازندران در دستور کار قرار گرفته و بر بهسازی و جانمایی درست مبلمان شهری تاکید شده ، اما این به دلیل کم کاری های مختلف در طول سال های مختلف و نادیده گرفتن‌مبلمان شهری، همچنان با کمبودهای مشهود در این حوزه روبروست.

شهروندان مازندرانی با توجه به قرار گرفتن در آستانه عید نوروز و با توجه به موقعیت شهرهای مختلف استان مازندران به دلیل گردشگری  و مسافرپذیربودن، توجه به سیما و منظر و مبلمان شهر را در بخش‌های مختلف را ضعیف دانستند و خواستار توجه به بخش های مختلف مبلمان شهری از جمله توجه به المان در ورودی و خروجی شهرها متناسب با هویت شهری، متناسب سازی پیاده‌روها، رنگ‌آمیزی، گل‌کاری، توجه به تبلغات شهری ، روشنایی و...  شدند.

  اولویت های فراموش شده شهر

یکی از شهروندان‌مازندرانی در گلوگاه شرقی ترین شهر مازندران  و هم مرز با سمنان و گلستان، وضعیت‌مبلمان شهری گلوگاه را ضعیف خواند و گفت: متاسفانه هیچ نوع زیبایی در شهر وجود ندارد و  با شهری بی روح مواجه هستیم که قدمی برای زیباسازی برداشته ‌نمی شود.

فضل علی در گفت وگو  با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه گلوگاه پیشانی مازندران از شرق استان و هم مرز با سمنان و گلستان است، اما هیچ تلاشی برای زیباسازی‌نمی شود، اظهار کرد: متاسفانه مسئولان‌ نه تنها به زیبایی برای شهر و شهروندان توجه ندارند بلکه تغییر مکرر در مدیریت شهری گلوگاه موجب شده  که بسیاری از نیازهای شهری نادیده گرفته شود.

وی افزود: مبلمان شهری اولویت مهم اما فراموش شده شهرداری ها و شورای اسلامی در شهرهای مختلف مازندران است و این مسئله در گلوگاه بیشتر است و با ورود به گلوگاه  هیچ‌نماد زیبایی که مبتنی بر گلوگاه باشد،وجود ندارد و المان های شهری سال های گذشته هم فرسوده و رها شده اند و حتی برای تعمیر و رنگ آمیزی آن اقدام‌نمی شود.

 شهر زیبا آرامش را به مردم ارزانی می کند

موسوی از شهروندان غرب مازندران هم با اشاره به اینکه در غرب استان بواسطه گردشگری و گردشگرپذیر بودن به مبلمان و زیباسازی بیشتر از نقاط دیگر استان توجه می شود، به خبرنگار ایلنا گفت: اگر چه کارهای مختلفی در طول سال انجام می شود، اما کافی نیست و برای توسعه نیازمند کارهای مهم و اثرگذار هستیم.

وی افزود: اینکه شهر زیبا آرامش را به مردم ارزانی می کند، را نمی توان نادیده گرفت.

این شهروند مازندرانی یادآور شد: توجه به مبلمان شهری نباید تنها به زیباسازی در فصل گردشگری خلاصه شود، بلکه در طول سال باید با ایجاد فضای مناسب در شهر و زیباسازی و توجه به مبلمان شهری، کیفیت استفاده شهروندان از خیابان ها، معابر،، میدان، پارک، ایستگاه تاکسی  و موارد مختلف دیگر در عرصه‌های شهری افزایش یابد.

توجه به المان شهری و زیباسازی گامی برای  رعایت حقوق شهروندی

امامی از دیگر شهروندان مازندرانی هم به خبرنگار ایلنا گفت: توجه به المان شهری و زیباسازی هم یکی از موارد مهم در رعایت حقوق شهروندی است که متاسفانه مسئولان شهری به واسطه کمبود بودجه از آن سر باز زده و تنها به چراغانی کردن محیط و شاید رنگ آمیزی سالانه بسنده می کنند که آن هم چون تکراری است هیچ جذابیتی برای شهروندان ندارد و روح آنان را آزرده می کند.

این شهروند اهل سیمرغ  اظهار کرد: شهروندان در کنار توجه به کارهای زیربنایی و عمرانی به عنوان ضرورت های مهم شهری، نیازمند توجه به سیما و منظر شهری هستند و این‌مسئله از مطالبات مهم شهروندان است که نباید از نظر دور نگه داشته شود.

 گلوگاه در منظر بافت شهری منابع ندارد

رضا علیخانی معاون استاندار مازندران، چندی پیش  در بازدید از شهرستان گلوگاه در شرق مازندران و در جلسه شورای اداری گلوگاه با حضور استاندار مازندران اظهار کرد:  متاسفانه شهر گلوگاه از لحاظ بافت شهری توسعه نیافته و نیازمند کمک و مساعدت و از نظر نظام ترافیک با توجه به مدخل ورودی سمنان و گلستان، نیازمند توجه بیشتر است.

وی افزود: کمبود پارک و اماکن تفریحی، کمبود مراکز درمانی، نامناسب بودن  سیما و اینکه در منظر بافت شهری منابع ندارد و در مبلمان شهری و آب و فاضلاب و تصادفات و توسعه نیافتگی معابر و کوچه ها از مشکلاتی است که شهر وندان در کنار سایر مشکلات شان با آن دست وپنجه نرم می کنند.

علیخانی گفت: حداکثر بودجه شهرداری گلوگاه   ۱۹ میلیارد تومان است در حالی که  ۲۰ میلیارد تومان بدهی دارد و این شکاف پاسخگوی کارها نیست و باید بودجه خاص اختصاص یابد . پیگیر هستیم تا با کمک وزارت کشور برای رفع مشکلات اقدام شود.

استاندار مازندران هم چندی پیش در بین اعضای شورای اسلامی مازندران با بیان اینکه در استان هیچ المان مشخص و معناداری در ورودی شهرها در تراز مازندران وجود ندارد، تصریح کرد: مبلمان شهری و ورودی شهرها باید به نحوی طراحی و زیباسازی شود که از منظر دیپلماسی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، کشورهای دیگر  را نسبت به سرمایه گذاری در این حوزه جذب کند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز