خبرگزاری کار ایران

پس از چندسال معطلی ؛

سد گلورد مازندران ؛ مقصد گردشگری خارجی می‌شود/ وعده مسئولان : این پروژه تا نیمه نخست سال آینده به پایان می رسد

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۴۱۲۰

استاندار مازندران گفت: با اجرایی شدن پروژه سد گلورد این منطقه به عنوان بزرگترین منطقه گردشگری مازندران و مقصد گردشگری خارجی معرفی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، سد گلورد با ظرفیت ۱۰۷ میلیون متر مکعب، چهارمین سد بزرگ در ایران است که در شرق مازندران ساخته شده که علاوه بر تامین آب شرب شهرستان‌های نکا، بهشهر و گلوگاه می‌تواند در حوزه گردشگری نقش مهمی داشته باشد.

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران که به همراه مدیران آب منطقه‌ای مازندران و شریعتی نماینده مردم شرق استان در مجلس شورای اسلامی در بازدید از این سد از نزدیک در جریان روند احداث این پروژه قرار گرفت با بیان اینکه این سد علاوه بر تامین آب شرب شهرهای مذکور می‌تواند سالانه بیش از یک میلیون گردشگر داخلی و خارجی را به خود جلب کند.

وی افزود: با توجه به بکر بودن این منطقه، با ساخت پل زیرقوسی سد گلورد، علاوه بر ایجاد جاده دسترسی امن برای اهالی، این منطقه را به یکی از قطب‌های گردشگری در استان تبدیل خواهد کرد.

استاندار مازندران گفت: با توجه به ظرفیت گردشگری منطقه، طرحی که برای ساخت این پل انتخاب می‌شود باید از نظر معماری و طراحی همچون پل طبیعت تهران منحصر بفرد باشد تا بتواند گردشگران زیادی را به این منطقه جذب کند.

وی طرح جامع گردشگری پیوست اصلی سد گلورد است که با اجرایی شدن این پروژه به عنوان بزرگترین منطقه گردشگری مازندران معرفی می‌شود.

حسینی‌پور افزود: این سد چند سالی به دلیل کمبود تسهیلات معطل مانده بود که با سفر استانی رئیس جمهور  به مازندران ۳۰۰ میلیارد اعتبار به این حوزه اختصاص داده شد که خوشبختانه در حال حاضر شاهد فعالیت مجدد این طرح هستیم.

وی ضمن قدردانی از متولیان امر و اهالی این منطقه گفت: با تلاشی که صورت می‌گیرد مقرر شد این پروژه تا نیمه نخست سال آینده به پایان برسد به محض اینکه این پل تحویل داده شود آبگیری سد شروع می‌شود البته در حدی که به سازه پل آسیب نرساند آغاز شده است.با بهره‌برداری این سد شهرهای بهشهر، گلوگاه و نکا از آب شرب برخوردار می شوند و کشاورزان نیز از این پروژه متنعم می‌شوند.

حسینی‌پور افزود: عملیات پایه گذاری پل قوسی سد گلورد در یکسال گذشته با پیشرفت مطلوبی انجام شده و در ادامه هم با برنامه‌ریزی اصولی برای تکمیل این طرح مهم اقدام خواهد شد.

وی عنوان کرد: با تکمیل این پروژه و پل قوسی روی سد طبیعت گردی و تفریحات سالم در این منطقه رونق پیدا می‌کند و علاوه بر این برای جوانان روستای «رودبار» که با نقل مکان زمینه ساخت سد گلورد را در این منطقه فراهم کردند؛ اشتغال ایجاد می‌شود.

حسینی‌پور همچنین از اداره کل میراث و گردشگری خواست تا طرح جامع گردشگری سد گلورد را تهیه کند.

رفع نیازمندی‌های روستای «رودبار»

حسینی‌پور با یادآوری اینکه اهالی روستا که هم اکنون به منطقه بالادست این سد نقل مکان کرده‌اند و نیازمند حل برخی از نیازمندی‌های خود از جمله احداث مسجد با نگاه گردشگری، دسترسی به آب آشامیدنی هستند باید مشکلات‌شان بررسی شود و آب منطقه‌ای مازندران و اداره کل میراث و گردشگری استان و آبفا نسبت به رفع مطالبات این روستا اقدامات لازم را به عمل آورند.

وی افزود: بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای تحقق این امر مهم نیاز است که شرکت آب منطقه‌ای مازندران با جدیت پیگیر این موضوع است.

یکهزار میلیارد تومان هزینه برای اتمام پروژه

ابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران نیز در ادامه با بیان اینکه ساخت سد به اتمام رسیده ،گفت: فقط پل و راه جایگزین در حال انجام است که آن هم ۷۰ درصد پیشرفت داشته و در بازدید امروز استاندار از پروژه سد گلورد و پل قوسی این سد، ابعاد کار مورد بررسی قرار گرفت تا روند اجرای فعالیت تسریع شود.

وی افزود: تاکنون حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برای سد و راه جایگزین هزینه شده است تا بهره‌برداری کامل حدود ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر هزینه نیاز دارد و سر جمع هزینه برای اتمام این پروژه ۱۰۰۰ میلیارد تومان است.

یخکشی با اعلام اینکه پیشرفت فیزیکی سد گلورد بالای ۹۵ درصد و پل قوسی هم ۷۰ درصد است، ادامه داد: روی هم رفته حدود ۱۰ درصد دیگر تا اتمام نهایی پزوژت باقی مانده است.

وی یادآور شد: با توجه به شرایط پیش رو و فصل سرما نمی‌توان زمان‌بندی قطعی و دقیق برای این پروژه اعلام کرد اما در مجموع تمام تلاش‌مان این است تا در نیمه فصل نخست سال آتی پروژه به بهره‌برداری برسد.

تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومانی از محل سفر دولت

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران متذکر شد: تهیه و تدارک زمین و تأمین مالی از مباحثی بود که در بازدید امروز مورد بررسی قرار گرفت و امیدواریم اعتبارات در نظر گرفته شده تخصیص داده شود تا مشکلات موجود به زودی مرتفع شود.

یخکشی گفت: اعتبارات این طرح امسال نسبت به گذشته بهتر بوده که ۱۱۳ میلیارد تومان از محل اعتبارات طرح و ۳۰۰ میلیارد تومان از محل سفر دولت اختصاص داده شد که در صورت تخصیص پروژه در زمان مقرر به مرحله نهایی می‌رسد.

این سد پنجمین سد با رویه بتنی کشور به شمار می‌رود که حجم تنظیم شده سالانه آبدهی آن ۱۰۷ میلیون متر مکعب و حجم کل مخزن آن هم ۱۱۵ میلیون متر مکعب است.

مساحت حوزه آبریز این سد به وسعت هزار و ۴۸۰ کیلومتر است که ۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی دشت نکا و بهشهر از آب آن مشروب می‌شود و همچنین تامین ۳۶ میلیون متر مکعب نیاز آب شهرهای پایین دست نکا، بهشهر و گلوگاه هم از این سد مورد نظر است.

هدف از اجرای طرح تامین آب زراعی برای بخشی از دشت نکا و بهشهر، جلوگیری از خسارات ناشی از سیلاب های مخرب در محدوده آسیب پذیر، توسعه دامپروری و صنایع جنبی کشاورزی و پرورش آبزیان و ایجاد کار و اشتغال و جذب توریست و ایجاد اثرات مثبت زیست محیطی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز