خبرگزاری کار ایران

ایلنا از مازندران گزارش می‌دهد:

صادرات مرکبات؛ از مازندران تا چین/ پیش‌بینی ۳ میلیون تن برداشت انواع مرکبات از باغات استان/ باغداران برداشت را به‌موقع انجام دهند

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۷۳۰۷

صادرکنندگان و کشاورزان مازندرانی با رعایت استاندارد‌های بسته‌بندی و توجه به کیفیت کالا برای صادرات مرکبات به چین آماده می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، استان مازندران به‌عنوان دارنده رتبه اول محصولات کشاورزی در خطه سبز شمال کشور است و مرکبات پس از برنج دومین محصول مهم اقتصادی و منبع درآمد کشاورزی استان محسوب می‌شود. این استان در تولید انواع مرکبات در استان‌های کشور در جایگاه اول قرار دارد به‌گونه‌ای که با تولید سه میلیون تن برداشت سالانه بخشی از میوه زمستانی مردم ایران را تأمین می‌کند.

 کارشناسان اقتصادی بخش کشاورزی معتقدند که دلگرمی باغداران به سیاست‌های حمایتی دولت می‌تواند دست افراد سودجو را از محل تولید تا بازار مصرف کوتاه کند البته توسعه بازارهای داخلی و خارجی این محصول نیز باید به‌صورت جدی دنبال شود.

 آشنایی بیشتر باغداران با مدیریت محصولات باغی در انبارداری فنی، مقابله به‌موقع با آفات و کاهش ضایعات و همچنین پرهیز از برداشت زودهنگام نیز در افزایش و کیفیت این محصول باغی تأثیر بسزایی دارد.

طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ‌های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی ازجمله نارنج و لیمو قرار دارند.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، امسال تولید مرکبات در وضعیت مطلوبی قرار دارد و بهتر است باغداران برداشت مرکبات را به‌موقع انجام دهند؛ سال‌های گذشته برخی از واسطه‌ها و باغداران زودتر از زمان مقرر اقدام به برداشت مرکبات از باغ‌ها کردند که این امر به دلیل کامل نشدن شیرینی باعث ضایعات این میوه‌ها شده است.

حسن عنایتی به باغداران مازنی توصیه کرد که فروش یک جای باغ اصلاً روش مناسبی برای دادوستد مرکبات نیست، عده‌ای دلال برای اینکه میوه را به‌عنوان نوبرانه گران‌تر بفروشند اقدام به چنین کاری می‌کنند؛ باغداران مراقب این‌گونه دادوستد باشند.

وی افزود: با در نظر گرفتن تمامی مخاطرات طبیعی پیش‌بینی خواهیم کرد که امسال حداقل سه میلیون تن انواع مرکبات و ۲۰۰ هزار تن کیوی از اراضی باغی استان برداشت شود.

عنایتی بابیان اینکه توجه به نکات فنی و برداشت به‌موقع محصولات با جدیت از سوی جهاد کشاورزی در دستور کار است، گفت: مسئولان این سازمان با بازدیدهای میدانی و برگزاری دوره‌های فنی، آموزش‌های لازم نحوه برداشت و ذخیره‌سازی مرکبات را به کشاورزان ارائه خواهند داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بابیان این‌که با جدیت برای صادرات مرکبات و کیوی از مبدأ مازندران به نقاط مختلف جهان ازجمله کشور چین آماده هستیم، افزود: پیش‌بینی می‌کنیم که امسال حداقل یک‌میلیون تن مرکبات از مازندران به کشورهای مختلف جهان صادر شود و بازارهای هدف اقتصادی قابل اتکایی برای پیشبرد این راهبرد در نظر گرفته‌شده است.

وی بابیان اینکه بازار چین بازاری مهم است که باید به‌درستی با همه ضوابط و مقررات وارد شویم، تأکید کرد: صادرات مرکبات از استان شرایط جدید و ویژه‌ای پیدا کرد و این فرصتی را که دولت مهیا کرد نباید از دست داد. باید با برنامه‌ریزی منسجم و اصولی برای تحقق این امر همه بکوشیم

عنایتی بابیان این‌که با جدیت برای صادرات مرکبات و کیوی از مبدأ مازندران به نقاط مختلف جهان ازجمله کشور چین آماده هستیم، گفت: دراین‌ارتباط مکاتبات لازم با وزارت جهاد کشاورزی انجام‌شده است.

صادرات به کشور چین

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران به تمهیدات اتخاذشده برای صادرت مرکبات به کشور چین اشاره کرد و افزود: هماهنگی‌های لازم با رایزن اقتصادی و همچنین سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین انجام‌شده است تا زمینه صادرات مرکبات مازندران به این کشور تسهیل و تسریع شود.

حسن خیریان پور افزود: با شناسایی و رفع موانع و همچنین استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود، می‌توان گام‌های مهمی برای توسعه مبادلات تجاری با چین برداشت که در صورت تحقق این مهم، ارزآوری و سود مناسبی نیز نصیب تجار و کشاورزان مازندران خواهد شد.

وی افزود: مازندران ظرفیت تولید ۲.۵ میلیون تن مرکبات و همچنین ۱۸۰ هزار تن کیوی باکیفیت صادراتی را دارد که باید با برنامه‌ریزی اصولی برای شناسایی بازارهای هدف فروش این محصولات در خارج از کشور برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

خیریانپور، وجود سه بندر و همچنین سه فرودگاه در مازندران را ظرفیت بزرگی عنوان کرد و بابیان این‌که در حوزه زیرساختی نیز سرمایه‌گذاری مناسبی در این بخش صورت گرفته است، گفت: فعالیت سه بندر امیرآباد، نوشهر و فریدون‌کنار و همچنین سه فرودگاه در استان زمینه‌ مناسبی را برای صادرات کالاهای مازندران به چین فراهم کرده است و باید از این ظرفیت‌ها به شکل درست و منطقی استفاده کرد.

خودداری از برداشت زودهنگام

رئیس اتاق بازرگانی مازندران نیز به حمایت دولت سیزدهم از بازار محصولات باغی اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد امسال همه شرایط برای توسعه بازار مرکبات مازاد بر مصرف استان فراهم‌شده است.

عبدالله مهاجر از باغداران خواست که از برداشت زودهنگام مرکبات خودداری کنند ضمن اینکه رنگ‌آمیزی و سبز زدایی مرکبات نوبرانه مازندران باهدف صادرات محصولات تولیدی و رفع چالش‌های بهداشتی در این حوزه ممنوع شد.

وی صادرات مرکبات به چین دارای چارچوب بهداشتی خوبی است که در صورت اجرای دقیق آن علاوه بر رونق کسب‌وکار، فرهنگ صادرات کالا به کشورهای مختلف را در بین کشاورزان نهادینه می‌کند.

مرکبات مازندران پس از برنج دومین محصول مهم اقتصادی و منبع درآمد کشاورزی استان است؛ محصولی که تولید مازاد بر مصرف داخلی با نگاه اقتصادی دولت سیزدهم و با تعیین استانداردهای صادراتی از سوی طرف مقابل این روزها تأییدیه کشور چین را هم اخذ کرده و تولیدکنندگان و تجار مازندرانی برای تحقق این امر به‌صف شدند.

کشاورزان و صادرکنندگان مازندرانی به‌طور حتم استاندارد‌های لازم را برای صادرات مرکبات رعایت خواهند کرد و با تولید و فرآوری مرکبات باکیفیت گامی جدید در صادرات این محصولات به کشور چین اتفاق خواهد افتاد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز