خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

مطالبات گندمکاران وصول شد/ دلال‌ها رغبتی برای خرید گندم ندارند

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۷۰۸۲

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران گفت: نظارت‌های امنیتی برای تجمیع گندم از سوی دولت، افزایش پیدا کرده است از این‌رو در سال جاری باتوجه به تدابیر اندیشیده شده، نگرانی در زمینه سرازیر شدن گندم‌ها به انبارهای دلال‌ها و واسطه‌گران وجود ندارد.

علیقلی ایمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به استقبال کشاورزان از فروش گندم به دولت، گفت: در سال جاری دولت نرخ خرید تضمینی گندم را کیلویی 11 هزار و 500 تومان اعلام کرد که این مسئله باعث شد انگیزه کشاورزان برای فروش گندم به دولت دو چندان شود.

وی ادامه داد: برداشت گندم در برخی استان‌ها از جمله هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، بوشهر، کرمان آغاز و کشاورزان گندم برداشت شده را تحویل دولت داده‌اند باید بگویم که پرداخت‌ها از طریق بانک کشاورزی به گندمکاران آغاز شده است.

دبیر خانه کشاورز گلستان با بیان اینکه بازار کشش افزایش نرخ را ندارد، گفت: نرخی که دولت برای خرید تضمینی گندم در نظر گرفته باعث شده است دلالان نتوانند بالاتر از این نرخی به کشاورزان پیشنهاد بدهند از این‌رو احتمال تجمع گندم در دست دولت تقویت شده است.

ایمانی با اشاره به تقویت نظارت‌های امنیتی برای تجمیع گندم از سوی دولت، افزود: در سال جاری باتوجه به تدابیر اندیشیده شده نگرانی در زمینه سرازیر شدن گندم‌ها به انبارهای دلال‌ها و واسطه‌گران وجود ندارد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران با بیان اینکه میزان کشت گندم در استان‌های کشور متفاوت است، تصریح کرد: میزان برداشت گندم نسبت به مشابه سال گذشته افزایشی بوده است.

وی با بیان اینکه اوکراین 30 درصد گندم وغلات دنیا را تامین می‌کرد، گفت: وقوع جنگ باعث اختلال در شبکه ریلی، هوایی و زمینی این کشور شده است در نتیجه میزان عرضه این محصولات در بازارهای جهانی کاهش پیدا کرده است این در حالیست که تقاضا برای خرید گندم در بازارهای جهانی دوچندان شده است از این‌رو نرخ گندم و سایر غلات دو برابر داشته است.

دبیر خانه کشاورز گلستان ادامه داد: خبرها حاکی از این است که چین 60 درصد گندم و غلات جهان را خریداری و ذخیره‌ سازی کرده است.

وی تصریح کرد: امیدواریم میزان برداشت گندم در سال جاری به حدود 10 میلیون تن برسد. سالیانه حدود 11.5 میلیون تن گندم در کشور مصرف می‌‌شود بنا به اخباری که به‌دست ما رسیده است دولت برای تامین این کسری ثبت سفارش‌ها را انجام داده است از این‌رو در سال جاری نگرانی در بحث تامین گندم نخواهیم داشت.

ایمانی در پایان بیان کرد: باید دولت از این زمان منابع لازم برای خرید گندم را فراهم کند تا زمانی‌که به اوج برداشت گندم می‌رسیم مشکلی در زمینه تامین منابع برای دولت ایجاد نشود و کشاورزان در زمان مشخص هزینه فروش گندم را از دولت دریافت کنند تا مجبور نباشند زیر نرخ بازار گندم را به دلال‌ها بفروش برسانند اقدامی که در سال‌های گذشته بارها شاهد آن بودیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز