خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون بازرگانی و امور گمرکی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی مازندران در گفتگو با ایلنا:

صادرات علمی است که برای آموزش آن در کشور سرمایه‌گذاری نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۱۹۷

وضعیت ایران در بخش صادرات باعثشده که در بازار عظیم صادرات وتجارت بین المللی آن از جایگاه شایسته‌ای برخوردار نباشد. / بیشترین مزیت نسبی کشور برای وارد شدن به عرصه تجارت بین المللی مربوط به صنایع غذایی تبدیلی می‌شود.

رئیس کمیسیون بازرگانی و امور گمرکی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی مازندران گفت: صادرات علمی است که برای آموزش آن در کشور سرمایه گذاری نشده است.

ابوالفضل مستشرق در گفتگو با ایلنا گفت: شانس بزرگی که تولید کنندگان و صادرکنندگان مازندرانی از دست دادند در زمان فرو پاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق بود و با توجه به بی‌سر و سامانی کشورهای استقلال یافته و فقر حاکم بر این کشور‌ها تجار ما نتوانستند از این فرصت طلایی استفاده کنند و بازاری که می‌توانست سال‌ها اقتصاد کشور ما را به رونق در بیاورد، به علت بی‌تجربگی در امر صادرات و با صادرات محصول‌های بی‌کیفیت و با یک بسته بندی ابتدایی و ضعیف عرصه رقابت را از دست دادیم و رقبا بازار این کشور‌ها را در انحصار خود دادند.

مستشرق اعتقاد دارد در عرصه بازار داخلی، اقتصاد امر به هم پیوسته‌ای‌ست که تحت تاثیر مولفه‌های سیاسی و اجتماعی دچار تغییر و دگرگونی می‌شود. بنابراین بالا رفتن سطح زندگی مردم، بهبود نسبی رفاه اجتماعی، افزایش اوقات فراغت مردم و حضور گردشگران خارجی از جمله دلایلی هستند که به رونق بازار محصولات در عرصه ملی منجر می‌شود.

وی اذعان داشت که در عرصه بین المللی نیز آنچه مانع حضور فرآورده‌های ایرانی می‌شود، تنها نمی‌توان فشارهای سیاسی بین‌المللی و سخت‌گیری در راه عرضه محصولات در پاره‌ای از کشور‌ها را بهانه قرار داد، بلکه نبود بسته بندی و کیفیت مناسب و مهم‌تر از همه بالا بودن قیمت تمام شده باعثشده است تا رقبا حتی در بازار‌های منطقه از تولیدکنندگان داخلی پیشی گیرند.

وی به علت کاهش صادرات طی شش ماه گذشته مازندران پرداخت و گفت: یکی از دلایل اصلی را می‌توان در عدم حضور در نمایشگاه‌های بین المللی و منطقه‌ای ذکر کرد و کاهش صادرات از گمرکات استان به منظور کاهش صادرات نیست بلکه بعضی از موانع و مشکلات باعثشده که نتوانیم صادرات استان را احصا کنیم و محصولات تولیدی خودمان رااز گمرکات استان صادر نماییم.

مستشرق گفت: یکی از محورهای اطلاعاتی لازم جهت برنامه ریزی صادرات وواردات آگاهی از مزیت‌های نسبی در تولید کالا و خدمات است. لیکن مزیت نسبی اغلب یک امتیاز همیشگی و ایستا نیست بلکه با پیشرفت زمان متحول می‌شود.

این فعال اقتصادی افزود: وضعیت ایران در بخش صادرات باعثشده که در بازار عظیم صادرات و تجارت بین المللی آن از جایگاه شایسته‌ای برخوردار نباشد و این در حالی است که بیشترین مزیت نسبی کشور برای وارد شدن به عرصه تجارت بین المللی مربوط به صنایع غذایی تبدیلی می‌شود.

رئیس کمیسیون بازرگانی و امور گمرکی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی مازندران فرسودگی بخش قابل ملاحظه‌ای از ماشین آلات واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی، تعداد مارک‌های تجاری در بازار محصولات صنایع تبدیلی و تکمیلی در کشور، عدم توسعه‌یافتگی شبکه تولید و عرضه فرآورده‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی، جایگاه ضعیف استاندارد در تولید محصولات کشاورزی و فرآورده‌های آن، ناکافی بودن زیر ساخت‌های مناسب صادرات محصولات کشاورزی، عدم توجه به مشتری مداری، واردات بی‌رویه برخی از محصولات وفرآورده‌های کشاورزی را به عنوان مشکلات مطرح کرد.

مستشرق افزود: از تجربه صنعتی و یادگیری به‌عمل آمده در طول زمان، می‌توان در صورت مشارکت با شرکت‌های خارجی، زمینه گسترش صادرات محصولات به کشورهای منطقه پیرامونی، به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس را فراهم نمود و بنگاه‌های بزرگ این حوزه از ابتدا در مقیاس بزرگ توسط دولت ایجاد شده‌اند و لذا مسیر طبیعی رشد را از فعالیت‌های کوچک به بزرگ طی نکرده‌اند و در بسیاری از موارد، میزان کارایی و سودآوری این بنگاه‌ها، تناسبی با حجم امکانات و سرمایه گذاری‌های انجام شده در آن‌ها را ندارد.

وی در پایان این گفتگو با پیشنهاد ایجاد و توسعه نظام اطلاع رسانی بازار محصولات فرآورده‌های کشاورزی با استفاده از فناوری اطلاعات، توسعه نگهداری، ذخیره سازی، بسته بندی و انبار داری محصولات کشاورزی، توسعه شبکه تشکل‌های تولیدی و صادراتی محصولات کشاورزی و فرآورده‌های آن و توسعه پایانه‌های صادراتی کشور و تجهیز ناوگان حمل و نقل و برنامه ریزی مناسب و منسجم جهت واردات محصولات کشاورزی و فرآورده‌های آن را ضروری دانست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز