خبرگزاری کار ایران

رضایی،فوق تخصص عفونی اطفال:

ٱمیکرون در پیک ششم کودکان را درگیر می کند/برای مهار عوارض ٱمیکرون خود درمانی نکنید

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۱۱۳۸

فوق تخصص عفونی اطفال در خصوص شیوع امیکرون در کودکان، گفت: با توجه به واکسیناسیون کودکان بالای ۱۲ سال، شیوع و مشکلات این بیماری در این سنین کمتر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا،عفونت‌های ناشی از ویروس کرونا در بین کودکان شدت کمتری دارد اما تحقیقات نشان می‌دهد با افزایش شیوع سویه بسیار مسری آن یعنی اومیکرون، خطر ابتلاء به کووید در میان کودکان نیز در حال افزایش است، به ویژه آنکه کودکان هنوز واکسینه نشده‌اند.

اطلاعات و آمار ارائه شده نشان می‌دهد که میزان بروز بیماری کووید -۱۹ ناشی از گونه اومیکرون پس از افراد بالای ۶۰ سال، کودکان زیر پنج سال را هدف قرار داده است.

گونه جدید ویروس کرونا با سرعت بالا در حال گسترش بوده و باعث شده است میزان پذیرش کودکان زیر پنج سال در بیمارستان‌ها به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.

این در حالی است که کارشناسان هندی با رد این نگرانی تاکید دارند که با وجود افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در میان کودکان، علائم ابتلاء به آن خفیف است.

سویه جدید اومیکرون هم اکنون در ۱۱۰ کشور جهان شیوع پیدا کرده و در کشور ما هم شناسایی شده است. به نظر می‌رسد که گونه اومیکرون شدت کمتری نسبت به گونه دلتا دارد، اما با گسترش سویه جدید در سراسر دنیا، شاهد افزایش تعداد کودکان بستری شده در بیمارستان‌ها هستیم.

۱۶ دی‌ماه امسال بود که عبدالله کریمی دبیر بورد عفونی اطفال کمیته کرونا در خصوص اینکه شدت بیماری‌زایی اومیکرون در کودکان فعلاً مشخص نیست، اظهار کرد: موارد بستری کرونا مثبت کودکان وجود دارد، اما اینکه مشخصاً موارد ابتلاء به سویه اومیکرون را مشخص کنیم، چنین نیست. اگر به موردی مشکوک شویم برای بررسی‌های بیشتر تست‌ها را به آزمایشگاه مرجع ارسال می‌کنیم.

اما همچنان به دلیل بروز آنفلوانزا و کرونا موارد بستری وجود دارد. علائم شاخص ابتلای کودکان به کرونا آبریزش بینی، سرفه، تب و لرز، گلو درد، اسهال و استفراغ در کودکان شایع است که نسبت به گذشته تغییری نداشته است. مطالعات هنوز برای شدت بیماری‌زایی اومیکرون در کودکان کامل نیست و باید این مطالعات کامل‌تر شود. البته عده‌ای از متخصصان در مورد علائم مربوط به اومیکرون گفته‌اند در کودکانی که به اومیکرون مبتلا شده‌اند، عمدتاً عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مانند تب، آبریزش بینی، گلودرد، بدن درد و سرفه خشک مشاهده شده است.

محمدصادق رضایی استاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه علائم بیماری کرونا و ٱمیکرون با تب، سردرد، خارش و درد شدید گلو، آب ریزش، عطسه و سرفه بروز می کند به بدن درد، استفراغ،اسهال، تهوع نیز در ٱمیکرون مشاهده شد، اظهارداشت: خوشبختانه علائم تنفسی شدید که شامل تنگی نفس باشد در تعداد اندکی از بیماران دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه اکثر بیماران علائم تنفسی تحتانی شدید را تجربه نمی کنند، ادامه داد: در بیماران چاقی، قلبی و ریوی شدید، سنین پایین، سوءتغذیه شدید، آسم و بیماری زمینه ای دارند باید توجه بیشتری به این بیماران شود چرا که ممکن است علائم و عوارض شدید تری داشته و به بیمارستان کشانده شوند.

 فوق تخصص عفونی اطفال بیشترین کمکی که برای کنترل پاندومی کووید ۱۹ به بشر کرده واکسیناسیون آن است که خوشبختانه در اکثر کشورها حدود ۷۰ درصد واکسن زدن زدند که این موجب کاهش شدت بیماری، بستری، آی سی یو و مرگ شد، عنوان کرد.

رضایی در خصوص شیوع امیکرون در کودکان، گفت: با توجه به واکسیناسیون کودکان بالای ۱۲ سال، شیوع و مشکلات این بیماری در این سنین کمتر شده است

استاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران  همچنین در مورد واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال، افزود: پیشنهاد واکسیناسیون در این سنین هم داده شد که قطعا با این اقدام عوارض و عواقب کمتری خواهیم داشت.

فوق تخصص عفونی اطفال برای پیشگیری از کرونا و پیک اخیر ٱمیکرون همچون دوره های قبل، استفاده از ماسک، شستن دست، رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از تجمعات غیر ضرور، شرکت در مراسم ها و دورهمی عنوان کرد.

رضایی در پاسخ به سوال شیوع امیکرون و درگیری کودکان به این ویروس، گفت: متاسفانه در پیک ششم کودکان را بیشتر درگیر کرده و خوشبختانه همچون پیک های گذشته عوارض وخیم و بحرانی در اینها با شدت زیاد ایجاد نمی کند اما نسبت به پیک های قبلی مشکلاتی بصورت سرپایی و بستری بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه شایعات فراوانی در فضای مجازی در خصوص این بیماری ایجاد شده که صحت ندارد، گفت: ممکن است افراد و بچه ها در مهدکودک ها و مدارس مبتلا شوند و عواقب نسبتا شدیدی ایجاد کند اما با  دفعات گذشته تفاوت وجود دارد.

رضایی گفت:اگر بچه ای دچار تب طولانی، افزایش تنفس، سخت نفس کشیدن، بی اشتهایی، اسهال و استفراغ شدید، خواب آلودگی و تحریک پذیری شد حتما اورژانسی به پزشک مراجعه کند.

وی تاکید کرد: قبل از مراجعه به پزشک حتما تب کودک را مهار کنند و اگر تب ۳۷.۸ درجه به بالا بود به کودک تب بر استامنیوفن بدهند.

فوق تخصص عفونی اطفال گفت: برای مهار عوارض و علائم کووید۱۹ و ٱمیکرون بهتر است با پزشک مشورت کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز