خبرگزاری کار ایران

بررسی مهم ترین وظایف پزشک خون و اطلاعاتی که باید در این خصوص بدانید

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۱۲۹۶

اینکه برای هر بیماری به کدام پزشک باید مراجعه کرد، سئوالی است که برای همه پیش آمده است زیرا همه ما در سنین مختلف دچار مشکلات متعددی شده ایم و نیاز بوده که به پزشک خاصی مراجعه کنیم، در همین راستا در این مقاله، مهم ترین وظایف پزشک خون و اطلاعاتی که باید در این خصوص بدانید، مورد بررسی قرار گرفته شده است.

معرفی پزشک خون | پزشک خون کیست؟

پزشک خون( هماتولوژیست) یا همان دکتر خون پزشک متخصصی است که به صورت کاملا تخصصی با انجام یکسری بررسی ها و آزمایشات بالینی به ارزیابی، تشخیص ، درمان و جلوگیری از اختلالات خونی ، اختلالات غدد لنفاوی و رگ ها می پردازد.

پزشک خون در راستای انجام هر چه بهتر وظایف خود با سایر پزشکان متخصص همکاری می کند، از این رو در موارد بسیاری، پزشکان متخصص جهت تشخیص و درمان درست ، بیمار خود را به پزشک خون ارجاع می دهند.

مهم ترین وظایف پزشک خون

پزشک خون در راستای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های مرتبط به خون و مغز وظایف زیر را بر عهده دارد:

● تجویز آزمایشات متعدد خون (بررسی اجزاء خون) جهت تشخیص بیماری

● انتقال خون به بدن بیمار در موارد نیاز بدن به خون

● پیوند به موقع مغز استخوان در بیمار و همچنین انتقال سلول های بنیادی به فرد

● از بین بردن بافت های غیرطبیعی بدن بیمار به کمک روش هایی نظیر؛ لیزر درمانی، گرما دادن، سرمادادن و استفاده از مواد شیمیایی 

● انجام شیمی درمانی و درمان های بیولوژیکی جهت درمان انواع سرطان به خصوص سرطان خون

● انجام ایمن درمانی در افراد بیمار

چه زمانی بهترین زمان مراجعه به پزشک خون است؟

به دلیل تخصص ویژه پزشک خون در رابطه به مشکلات خونی، به منظور درمان بیماری هایی مانند؛ هموفیلی، تالاسمی، عفونت های خونی ، انواع سرطان خون، ترومبوز وریدی عمقی، کم خونی از نوع سلول داسی، کم خونی ساده (عدم وجود تعداد لازم گلبول های قرمز خون )، لنفوم (سرطان غدد لنفاوی و رگها) بیمار باید به پزشک خون مراجعه کند.

در واقع جهت درمان هر گونه مشکلی در رابطه با گلبول‌های قرمز خون ، مغز استخوان، گلبول های سفید خون، پلاکت‌ها، رگ‌های خونی، غدد لنفاوی یا طحال باید به پزشک خون مراجعه کرد، از همین رو همواره پزشکان عمومی و متخصص سایر رشته های پزشکی همکاری تنگاتنگی با پزشک خون دارند.

 

آزمایش های مهم تجویز شده توسط پزشک خون

به طور کلی یک پزشک خون به منظور تشخیص صحیح و درمان اصولی مشکلات خونی در یک بیمار، یکسری آزمایش هایی جهت بررسی اجزاء خون تجویز می کند که برخی از این آزمایشات مهم عبارتند از:

● آزمایش کامل شمارش خون: آزمایش کامل شمارش خون که از جمله آزمایش های مهم در تشخیص بیماری خونی محسوب می شود، با بررسی گلبول های سفید،  گلبول های قرمز و پلاکت های خونی صورت می پذیرد که در نتیجه آن می توان  عفونت، کم خونی و بیماری های مشکوک خونی را تشخیص داد.

● آزمایش گلبول های سفید خون: از آنجا که دفاع از بدن در برابر بیماری ها وظیفه گلبول های سفید خون است، لذا در هنگام بروز هر گونه بیماری تعداد گلبول های سفید خون افزایش خواهد یافت تا بدن بتواند از خود دفاع کند، از این رو افزایش آنها نشان دهنده عفونت، کم خونی و سایر بیماری ها خواهد بود.

● آزمایش گلبول های قرمز خون(RBC): برهم خوردن تعادل گلبول های قرمز خون در بدن نیز نشان از وجود بیماری است زیرا تعداد این گلبول ها در اثر برخی بیماری ها افزایش یا کاهش خواهد یافت، بنابراین با آزمایش گلبول های قرمز خون به راحتی می توان بیماری هایی نظیر؛ نارسایی مغز استخوان، بیماریهای التهابی مزمن، از دست دادن خون یا انواع سرطان را تشخیص داد.

● آزمای هموگلوبین: این نوع آزمایش خون توسط پزشک خون جهت بررسی کاهش یا افزایش هموگلوبین خون انجام می شود تا بتوان مشکلاتی نظیر؛ از دست داد خون، کم‌خونی، بیماری کبد ، لنفوم ، بیماری انسداد مزمن ریوی، کم آبی بدن، نارسایی احتقانی قلب را تشخیص داد.

● آزمایش هماتوکریت و پلاکت ها:

این دو آزمایش تخصصی، زمانی توسط پزشک خون تجویز می شوند که پزشک به کم خونی در فرد مشکوک شود.

 آزمایش هماتوکریت نسبت پلاسما به گلبول های قرمز خون را نشان می دهد در حالی آزمایش پلاکت خون ، میزان سطح پلاکت ها را نشان می دهد.

پلاکت های خونی؛ مسئول لخته کردن خون در هنگام ایجاد زخم هستند.

● آزمایش کمبود ویتامین B12: کمبود ویتامین B12 سبب ایجاد  احساس خستگی، ضعف و بی حالی در فرد خواهد کرد.

همچنین این نوع ویتامین تاثیر زیادی بر روی سلامت گلبول‌های خون و رشته‌های عصبی و DNA پایدار دارد، لذا کاهش ویتامین B12 در خون همواره باید مورد توجه قرار گیرد تا در صورت نیاز با روش های مناسب( مصرف مکمل، تغییر رژیم غذایی و...) بتوان کمبود آن را در بدن تامین نمود.

● آزمایش غربالگری عفونت غدد لنفاوی: با انجام آزمایش غربالگری عفونت غدد لنفاوی سبب یافتن آنتی بیوتیک هایی خواهد شد که دستگاه ایمنی بدن در هنگام مبارزه با این عفونت جدی و مسری تولید می کند.

 

● آزمایش قند خون: آزمایش قند خون جهت بررسی میزان گلوکز خون نیست بلکه آزمایشی است تا به کمک آن بتوان فهمید که بیمار دیابت خود را در طول چند ماه چقدر کنترل کرده است.

● آزمایش کلسترول خون: به طور کلی یک آزمایش خود خون نشان دهنده میزان کلسترول خوب و بد، تری گلیسیرید و ضریب خطر بیمار است که بررسی وضعیت کلسترول خون به دلیل اهمیت آن در رابطه با بیماری های قلبی به پزشک این آگاهی را می دهد که آیا بیمار لازم است سطح کلسترول خون خود را کاهش دهد یا خیر.

● بررسی کراتین و نیتروژن اوره خون: با بررسی کراتین و نیتروژن اوره خون می توان عملکرد کلیه ها را مورد بررسی قرار داد.

 

اطلاعاتی در خصوص پزشک خون

پزشکان خون با فعالیت در مراکز درمانی، آزمایشگاه ها، بیمارستان های دولتی و خصوصی همکاری مناسبی جهت درمان بیماری های خونی کودکان و بزرگسالان با سایر پزشکان به ویژه؛ انکولوژیست ها، رادیولوژیست ها، متخصصان داخلی و پزشکان عمومی دارند.

در صورتی که یک پزشک خون، آزمایشی را تحت شرایط خاصی تجویز می کند( به عنوان مثال آزمایش قند خون که نیاز است فرد ناشتا باشد) لازم است بیمار با رعایت کلیه شرایط لازم به انجام آزمایش خون خود اقدام نماید زیرا هنگام انجام آزمایشات خون شرایط جسمی فرد بر روی نتیجه آزمایش موثر خواهد بود.

 

مزایای استفاده از خدمات دکتر آنلاین چیست؟

مشاوره پزشکی آنلاین (مشاوره آنلاین شبانه روزی) امروزه دغدغه‌ی ترافیک و شلوغی مطب‌ها را از ما گرفته است؛ تا هموطنان عزیزمان در صورت عدم تمایل به حضور در مطب پزشک و به جهت صرفه جویی در زمان، بصورت اینترنتی با مشاوره تلفنی پزشکی 24 ساعته، بتوانند از دکتر آنلاین مشاوره انلاین ( مشاوره تلفنی و متنی ) بگیرند. همچنین در صورت تمایل می‎‌توانید مشاوره آنلاین رایگان دریافت کنید.

 

آیا می توان از خدمات پزشک خون به صورت آنلاین استفاده نمود؟

بله، با مراجعه به سایت پذیرش 24 شما می توانید به سادگی از خدمات آنلاین پزشک خون استفاده کنید. برای این منظور تنها کافی است به این سایت مراجعه کنید و از بخش مشاوره آنلاین پزشکی، پزشک خون را انتخاب کنید تا بتوانید با لیستی از متخصصین این حوزه آشنا شوید و پس از بررسی رزومه و نظرات سایر بیماران، نسبت به دریافت نوبت اقدام کنید.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز