خبرگزاری کار ایران

۱۴ آبان؛

بزرگداشت روز ملی مازندران در محمودآباد برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۳۲۷

بزرگداشت روز ملی مازندران با رویکرد محرم در باورها، اعتقادات، آیین ها و فرهنگ عامه مردم مازندران۱۴ آبان ماه در محمودآباد برگزار می‌شود.

بزرگداشت روز ملی مازندران با رویکرد محرم در باور‌ها، اعتقادات، آیین‌ها و فرهنگ عامه مردم مازندران۱۴ آبان ماه در محمودآباد برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا از ساری، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در گفتگویی با اعلام این خبر گفت: با توجه به تقارن ۱۴ آبان، روز مازندران با آغاز ماه محرم، بزرگداشت روز مازندران با محور پرداختن به فرهنگ سوگواری ماه محرم در مازندران که از قدمت دیرینه و نابی برخوردار است برگزار می‌شود.

حجت الاسلام عباسعلی ابراهیمی افزود: اجرای برخی آیین‌های بومی سوگواری مردم مازندران، شبیه خوانی، نمایشگاه جنبی، پذیرایی سنتی، سخنرانی دوتن از محققان و پژوهشگران فرهنگ بومی، بررسی آسیب‌های عزاداری‌ها، نمایش آثار هنرمندان عکاس با موضوع محرم، کارگاه هنرمندان و… از جمله بخش‌های بزرگداشت روز مازندران است.

وی افزود: معرفی فرهنگ و هویت مازندران یک ضرورت اساسی است و باید داشته‌های گویش وفرهنگ مازندران به نسل امروز معرفی شود. بسیاری از قابلیت‌های فرهنگ بومی مازندران ارزش جهانی شدن و معرفی در سطح بین‌المللی را دارد و ما باید از تمام ظرفیت‌ها برای شناسایی این قابلیت‌ها استفاده کنیم.

وی بیان کرد: فرهنگ یک جامعه، بن‌مایه‌های اقتصادی، اجتماعی و اساس و پایه آنجامعه است؛ همچنان که امروز بر پایه‌های این بنیاد‌ها می‌توانیم از کشور دفاع کرده و حقانیت خود را فریاد کنیم.

روز ۱۴ آبان سال ۲۴۳ هجری شمسی برابر با ۲۵ رمضان المبارک سال ۲۵۰ هجری قمری یعنی پنج سال قبل از تولد امام زمان(عج) که روز بیعت مردم مازندران با حسن بن زید علوی است و در این روز حکومت علویان طبرستان به طور رسمی آغاز به کار کرد، به عنوان روز مازندران شناخته شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز