خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

دل‌مشغولی باغداران مازنی؛ باغدار متضرر، دلالان مسرور

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۸۲۰۸

باغداران مازندران این روزها حال خوشی ندارند، افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی، باز شدن پای دلالان در باغات مرکبات، گرانی وسایل موردنیاز و بالا رفتن هزینه‌های جانبی سبب شده تا دخل‌وخرج باغداران در وانفسای کاهش رو به‌روز قیمت باهم نخواند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، استان مازندران در تولید انواع مرکبات در استان‌های کشور در جایگاه اول قرار می‌گیرد به‌گونه‌ای که این استان با تولید سه میلیون تن برداشت سالانه بخشی از میوه زمستانی مردم ایران را تأمین می‌کند.

باوجود قرارگیری استان در تولید این محصول در جایگاه نخست؛ متأسفانه بسیاری از بهره‌برداران مرکبات باوجود وضعیت بازار و تنظیم قیمت آن در باغ تا به دست مصرف‌کننده، ناراضی هستند.

اگرچه دسترنج باغداران حالا با بهترین کیفیت به ثمر نشست اما دل‌مشغولی‌شان ادامه دارد و دلالان که از مدت‌ها قبل در پی جولان دادن در عرصه خریدوفروش حاصل دسترنج این قشر بودند، به بهانه مگس مدیترانه‌ای زیر دل باغداران را خالی کرده، تو سر مال می‌زنند؛ اما مسئولان می‌گویند باغداران فریب مگس مدیترانه را بهانه‌ای برای خرید پایین مرکبات می‌کنند؛ را نخورند.

باغداران مازندران این روزها حال خوشی ندارند، افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی، باز شدن پای دلالان در باغات مرکبات گرانی وسایل موردنیاز و بالا رفتن هزینه‌های جانبی مانند کود، سم و جعبه بسته‌بندی سبب شده تا باغدار رضایت چندانی از تولیدات خود نداشته باشد.

 افزایش هزینه‌های تولید طی یک سال گذشته سبب شده است تا دخل‌وخرج باغداران در وانفسای کاهش رو به‌روز قیمت باهم نخواند و این موضوع هم رقابتشان را برای فروش هر چه زودتر محصول و رقابت با یکدیگر تشدید می‌کند.

مهران قلی پور باغداری که خبرنگار ایلنا با او گفت‌وگو کرده، افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی را مهم‌ترین مشکل پیش روی باغداران عنوان کرد و افزود: افرایش نهاده‌های باغی در یک سال اخیر نسبت به دوره مشابه گذشته، افزایش دستمزدها و دیگر هزینه‌های تولید و کاهش هرروز قیمت در کنار افزایش میزان عرضه و جولان دلالان سبب شده تا باغدار نتواندحاصل دسترنج خود را آن‌طور که باید لمس کند.

او سطح باغ مرکبات خود را هشت هکتار اعلام کرد که با هزینه و رنج فراوان به ثمر می‌نشیند، ادامه داد: با توجه به هزینه بالای تولید، خرید با نرخ 5 هزار تومان از باغدار و فروش باقیمت چند برابر در بازار غیرعادلانه است.

این باغدار رضایتمندی باغداران را منوط به حمایت جهاد کشاورزی به این قشر دانست و گفت: چنانچه این نهاد خدماتی بخشی از نهاده‌های باغی را با نرخ دولتی و به‌وفور در اختیار باغدار قرار دهد شاید حصول نتایج تولید لبخند رضایت را بر لبان کشاورز بنشاند اما جزء در مواردی معدود این امکان وجود ندارد و کشاورز می‌بایست نهاده‌ها را باقیمت بالا از بیرون تهیه کند.

او ادامه داد: چه‌بسا باغداران علاوه بر مشکلات مذکور در معرض حوادث طبیعی از قبیل برف، سرما، یخ‌زدگی و حمله مگس‌های مدیترانه‌ای می‌شوند که مشکلات فراتری را برای باغداران به وجود می‌آورد.

 مرتضی ولی پور دیگر باغدار ساروی که سطح زیر کشت مرکبات باغ او سه هکتار است به خبرنگار ایلنا گفت: باآنکه در سال جاری مگس مدیترانه‌ای کمترین آسیب را به مرکبات استان زده و میوه‌های مازندران طبق نظر کارشناسان کشاورزی از مرغوبیت بالایی برخوردار است اما سود جویان از مدت‌ها قبل به بهانه آفت مگس مدیترانه‌ای قیمت مرکبات را کاهش داده‌اند.

او برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا را مهم‌ترین راه برون‌رفت از این مشکل دانست و گفت: اگر میزان تقاضا با میزان عرضه برابری کند باغداران کمتر با مشکل مواجه می‌شوند و به همان ترتیب نیز دست دلالان از باغات کوتاه می‌شود.

این باغدار ادامه داد: متأسفانه برخی از دلالان میوه‌های مرغوب باغ را باقیمت 4 تا 5 هزار تومان از باغدار می‌خرند و باقیمت بیش از این به فروش می‌رسانند این وسط باغدار متضرر می‌شود و دلال سود می‌برد.

ولی پور یا بیان اینکه اگر صادرات مرکبات در استان با حجم بالا صورت بگیرد بسیاری از این مشکلات حال خواهد شد، از باغداران خواست فریب برخی سودجویان را نخورند که مگس مدیترانه‌ای را بهانه‌ای برای خرید مرکبات باقیمت پایین می‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اظهار اینکه برداشت نارنگی از اول مهرماه شروع‌شده، زمان صادرات این میوه پاییزی را از ۱۰ مهرماه ذکر کرد و گفت: برای صادرات مرکبات هماهنگی لازم با گمرکات استان صورت گرفته است.

استمرار صادرات؛ تعادل بازار

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران،میزان برداشت پرتقال استان در سال جاری را 2 میلیون تن و نارنگی را 700 هزار تن پیش‌بینی کرد و افزود: در حال حاضر قیمت نارنگی سردرختی بیش از 6 هزار تومان و پرتقال سردرختی را 9 هزار اعلام‌شده است که با توجه به قیمت در کشورهای هم‌جوار خریدار مرکبات ایران که معادل 60 سنت است، قیمت مناسبی محسوب می‌شود.

هادی ایزدی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا از باغداران خواست فریب برخی سودجویان را نخورند که مگس مدیترانه‌ای را بهانه‌ای برای خرید مرکبات باقیمت پایین می‌کنند.

وی افزود: تعادل بازار با استمرار صادرات امکان‌پذیر است.

توجه نکردن به شایعات

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اظهار اینکه برداشت نارنگی از اول مهرماه شروع‌شده، زمان صادرات این میوه پاییزی را از ۱۰ مهرماه ذکر کرد و گفت: برای صادرات مرکبات هماهنگی لازم با گمرکات استان صورت گرفته است.

وی زمان برداشت پرتقال را نیمه آبان اعلام کرد و افزود: امسال با افزایش 5 هکتاری سطح زیر کشت، میزان تولید نارنگی‌های مازندران به 25 هکتار رسیده است.

مهاجر گفت: علاوه بر ارقام زودرس، مازندران دارای ارقام دیررس نارنگی است که برداشت آن هم‌زمان با پرتقال و تامسون از اول آبان شروع می‌شود.

وی ادامه داد: لازمه مدیریت بازار عدم توجه به شایعات و برداشت به‌موقع محصولات است.

بر اساس آمارهای رسمی جهاد کشاورزی مازندران از ۱۶۰هزار هکتار باغ استان ۱۱۰ هزار هکتار مرکبات است و در این میان ۷۰ درصد باغ مرکبات را گونه‌های مختلف پرتقال تشکیل می‌دهد و در میان باغ‌های پرتقال هم ۸۰درصد در اشغال درختان تامسون است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز