خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از تلاش بانوی کارآفرین برتر سوادکوهی؛

وعده‌های مسئولانی که تنها بر روی کاغذ باقی مانده است/با امید برای هر لحظه‌ جنگیده‌ام

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۴۵۲۸

فاطمه نعمتی آلاشتی با دستان هنرمندش آثار هنری زیبایی خلق می‌کند و اعتقاد دارد کار مردانه و زنانه ندارد مهم احیای هنر دستی است که نباید به فراموشی سپرده شود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، صنایع‌دستی امروزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و توانسته جایگاهی خوبی در میان هنرها پیدا کند این هنر بازتابی از فرهنگ و سنت اقوام گوناگون و از سرمایه‌های فرهنگی هر جامعه‌ای محسوب می‌شود که فرصت‌های اقتصادی مناسبی را برای تولیدکنندگان و هنرمندان فراهم می‌کند.

هنر صنعتی که معرف فرهنگ یک مرزوبوم است. یادآور شیوه‌ی زندگی قبایل است که رو به فراموشی بود. بازپروری و احیای صنایع‌دستی بی‌شک مشکلات و موانعی سر راه خود دارد و مهم‌ترین مشکل عدم‌حمایت و برنامه‌ریزی مسئولان است.

هنرهای دستی مازندران را نیز می‌توان در هنر جامانده از نیاکان این مرزوبوم یافت که جلوه‌ای از فرهنگ قومی را به عرصه ظهور می‌رساند که با دستان هنرمند هنرمندان زیادی حفظ و احیاء شده است.

در این راستا زنان مازنی توانسته‌اند در بخش‌های هنری و فنی همچون صنایع‌دستی و امثال آن با کارآفرینی و کمک به تولید داخلی، چرخ صنایع کوچک و زودبازده را با کمترین هزینه به حرکت درآورند.

فاطمه نعمتی آلاشتی؛ زنی خستگی‌ناپذیر که توانست با آموزش به هنرجویان این هنر را حفظ کند و علاوه بر آن توانست در سال 99 عنوان کارآفرین برتر در حوزه صنایع‌دستی را از آن خود کند.

آموزش 200 هنرجو

این بانوی کارآفرین حوزه صنایع‌دستی سوادکوه که بیشترین فعالیت خود را به چرم اختصاص داده به خبرنگار ایلنا، گفت: ‌انگیزه‌ام از این هنر نخست حفظ و احیای این هنر و سپس درآمدزایی برای خانواده‌هاست.

او بابیان اینکه تاکنون بیش از 200 نفر آموزش این هنر را فراگرفتند که از این تعداد حدود 70 نفر به‌صورت مستقل وارد عرصه کار و تولید شدند، افزود: اگرچه پاندمی کرونا سرعت این کار را کم کرد و بازار عرضه و تقاضا با مشکلاتی مواجه شد اما فعالیت بانوان در این صنعت همچنان ادامه دارد.

مدیرعامل انجمن صنایع‌دستی سوادکوه و سوادکوه شمالی که مدرس رشته چرم‌دوزی است تولید لباس مدارس، انواع کیف و کوله‌های چرمی دست‌دوز و چرخ دوز را از دیگر فعالیت‌های خود عنوان کرد.

نعمتی عشق به هنر را انگیزه اصلی خود در ورود به این عرصه خواند و تصریح کرد: زمانی انگیزه‌ام برای تولید مضاعف می‌شود که بازار فروش برای عرضه محصولات تولیدی وجود داشته باشد البته این موضوع برای دیگر هنرمندان نیز دغدغه جدی است.

او بابیان اینکه چرم‌دوزی یک شغل خانگی مناسب برای افراد با سرمایه کم است و به دلیل اصالت، زیبایی و دوام بالا همواره موردتوجه قرار دارد، ادامه داد: ورود به عرصه هنر، نیازمند سرمایه بسیار نیست و می‌توان با ابتدایی‌ترین وسایل، ذوق و هنر خود را به نمایش گذاشت.

با امید برای هر لحظه‌ام جنگیده‌ام

نعمتی امید را رمز موفقیت خود در این حرفه داست و افزود: هرگز ودرهیچ شرایطی ناامید نشدم و با اینکه خیلی‌ها بر این باور بودند که به خاطر شرایط سخت این حرفه را ادامه ندهم اما من مصمم‌تر از قبل به کارم ادامه دادم.

این بانوی کارآفرین گفت: نسبت به خیلی از افراد که توانایی مالی و شغلی دارند ولی قدرت مبارزه در کار را ندارند؛ موفق‌ترم،چون انسان خودساخته‌ای هستم و برای هرلحظه‌ام جنگیدم.

نعمتی که ساکن مرکز استان است اما به خاطر علاقه‌ای که به زادگاهش دارد سه سالی است که هرروز این مسافت را تا سوادکوه طی می‌کند، داشتن کارگاه تولیدی در حد وسیع را از آرزوهای خود عنوان کرد و ادامه داد: امیدوارم در آینده بتوانم تمام محصولات صنایع‌دستی رو به افراد مستعد و جویای هنر آموزش بدهم و بتوانیم با کمک و همدلی یکدیگر محصولاتمان را به دیگر کشورها عرضه کنیم.

لزوم معرفی هنر زنان مازنی به سراسر جهان

او افزود: آرزویم صادرات محصولات صنایع‌دستی سوادکوه و شناساندن این هنر کهن که با دستان زنان و مادران مهربان شهرستان من به سراسر جهان است.

این بانوی کارآفرین مازندرانی احیای صنایع‌دستی فراموش‌شده و آموزش این حرفه به علاقه‌مندان را مهم‌ترین هدفش برشمرد و گفت: اینکه بتوانیم زخم کهنه‌ای که بر پیشانی سوادکوه غنی پینه‌بسته که همان محرومیت نام گرفت را از این منطقه با درایت مدیران و دست‌اندرکاران بزداییم و سوادکوهی عظیم از دستاوردهای صنعتگران بسازیم.

نعمتی که اعتقاد دارد کار مردانه و زنانه ندارد مهم احیای هنر دستی است که نباید به فراموشی سپرده شود، می‌گوید: به نظرم در حوزه صنایع‌دستی فرقی بین آقا و خانم نیست، هر دو گروه می‌توانند در این بخش کسب درآمد کنند. به کسانی که جویای کار هستند توصیه می‌شود با کمک دوره‌های آموزشی چرم‌دوزی آموزش‌های موردنیاز را کسب کنند و کار خود را از محصولات چرمی ساده‌تر مثل کیف پول، کوله مدرسه باکم ترین هزینه شروع کنند.

وی مهم‌ترین انگیزه خود از کارآفرینی را ایجاد اعتمادبه‌نفس در میان بانوان دانست و افزود: بانوان می‌توانند در کنار فعالیت‌های خانه‌داری و تربیت فرزندان با تولید صنایع‌دستی کمک‌خرج خانواده خود نیز باشند.

نداشتن غرفه‌های فصلی و دائمی

نعمتی نداشتن غرفه‌های فصلی و دائمی نبودن فروشگاهی معتبر از صنایع‌دستی و تأمین مواد اولیه و بازار فروش از مشکلات پیش روی این هنر دانست و ادامه داد: حضور در نمایشگاه‌های مختلف و عرضه مستقیم محصولات به شناساندن هنر دست بانوان کارآفرین کمک می‌کند و می‌تواند توان و ظرفیت‌ها در این زمینه را به همه معرفی نماید.

او یادآور شد: بارها از مسئولان شهری خواستم تا هدایایی را که برای مهمانان خود در نظر می‌گیرند از محصولات صنایع‌دستی این منطقه باشد اما تنها به قول بسنده شد اما در عمل این اتفاق نیفتاد.

وعده‌هایی که عملی نشد

نعمتی ادامه داد: هرگاه با مسئولی صحبت می‌کنیم جوری امید می‌دهند که انگار همه‌چیز گل‌وبلبل است اما پس‌ازآن همه‌ی آن وعده‌ها به فراموشی سپرده می‌شود حتی صورت‌جلسه‌ای که خودشان پای آن را امضا کردند را قبول ندارند؛ جای بسی تأسف دارد.

مدیرعامل انجمن صنایع‌دستی سوادکوه و سوادکوه شمالی در ادامه سخنانش گفت: از این فرصت استفاده کرده و از جناب سرهنگ سید موسی حسین نژاد فرمانده سابق سپاه سوادکوه که به‌واقع در شرایط سخت همراه و پشتیبان ما بودند، صمیمانه قدردانی می‌کنم.

نعمتی با اشاره به آموزش چرم‌دوزی به مددجویان کمیته امداد امام (ره) در شهرستان شیرگاه و روستای رئیس کلا، از عابدی رئیس کمیته امداد سوادکوه شمالی و قربانی رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سوادکوه شمالی به‌واسطه حمایت‌هایشان در این حوزه قدردانی کرد.

او بیان کرد: کارآفرین برای ماندن در بازار کار باید مردم را راضی نگه دارد، البته تهیه مواد اولیه هزینه بالایی دارد اگر دستگاه‌های اجرایی بتوانند مقداری از هزینه هارا تقبل کنند تلاش می‌کنیم این میراث عظیم را بادستان توانمند عاشقان هنر صنایع‌دستی به ثمر برسانیم.

بانوی کارآفرین برتر مازندران، در پایان گفت: صنایع‌دستی مظلوم واقع‌شده به‌ویژه در سوادکوه، ضرورت دارد مسئولان مربوطه به این حوزه توجه بیشتری داشته و هنرمندان صنایع‌دستی این خطه سبز شمال را حمایت کنند. ضمن اینکه همه ما باید تلاش کنیم تا هنرهای اصیل مازندرانی احیاء و ارتقاء پیدا کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز