خبرگزاری کار ایران

سالی برای بهبود نقش آفرینی تشکل ها

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۱۹۹۰

به نام آنکه جان را فکرت آموخت

در ابتدا لازم می‌دانم که فرارسیدن سال 1402 خورشیدی را به همکاران خود در صنعت لوازم خانگی و انجمن صنایع لوازم خانگی ایران تبریک بگویم. سال 1401 برای صنعت کشور، سالی دشوار توأم با موانعی در مسیر تولید بود؛ با این حال در پایان این سال، انتخابات دورۀ دهم اتاق‌های بازرگانی برگزار شد که نشان دهندۀ زنده بودن بخش خصوصی، با وجود تمام مشکلات در مسیر آن است.

دنگ شیائو پینگ معمار چین نوین می‌گوید: «رشد اقتصادی حقیقتی غیر قابل انکار است» و همچنین آن را چنین تمثیل می‌کند که گربه باید موش بگیرد و این غریزه به سیاه یا سفید بودن گربه ربطی ندارد! یک سیستم اقتصادی نیز باید سبب رشد و توسعۀ اقتصادی شود وگرنه فایده‌ای نخواهد داشت. برای این رشد اقتصادی به دو عامل اساسی دولت مقتدر توسعه‌گرا و بخش خصوصی متشکل و منسجم نیاز داریم.

تحقق دولت مقتدر و توسعه‌گرا نیاز به بحث‌های کارشناسی جداگانه‌ای دارد و امری با پارامترهای بی شمار است؛ اما برای بخش خصوصی متشکل و منسجم، نیاز به کار جدی و مشارکتی همه جانبه در انجمن‌های صنفی، صنعتی و فدراسیون‌ها و کنفدراسیون‌ها و البته اتاق‌های بازرگانی دیده می‌شود. تلاشی که به همۀ کارآفرینان کشور وابسته است تا این تشکل‌ها بتوانند برای توسعۀ اقتصادی، افزایش سهم بخش خصوصی از اقتصاد ملی، دفاع از منافع بخش خصوصی و جلوگیری از خطای دولت‌ها اقدام کنند.

از همین منظر برگزاری انتخابات دورۀ دهم اتاق‌های بازرگانی در اسفند سال گذشته، نشان دهندۀ این مهم بود که همۀ کارآفرینان کشور که دغدغۀ توسعه ملی و افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد ملی، رشد و توسعۀ اقتصادی کشور را دارند، برای حضور مؤثر و گرفتن کرسی‌های اتاق‌‌های ایران اقدام کردند تا با افزایش کارآمدی و اثر‌بخشی اتاق‌ها بتوانند به وظیفۀ ملی خود عمل کنند.

باید منصفانه قبول کنیم که همۀ خطاها و ایرادات کشور فقط متوجه دولت‌ها نبوده است بلکه بخش خصوصی هم به سهم خود نتوانسته اقداماتی شایسته برای ارتقای رشد و توسعۀ کشور، ایجاد تشکل‌های صنفی قدرتمند، پاسخگو و مشارکتی انجام دهد.

اتاق بازرگانی که به نام «تشکل تشکل‌ها» و پارلمان بخش خصوصی شناخته می‌شود یکی از مهمترین جایگاه‌ها را در اقتصاد کشور دارد و از همین رو نیز انتخابات این نهاد یکی از نقاط عطف به شمار می‌رود. این نهاد حیاتی بخش خصوصی با داشتن بیش از 50 هزار کارآفرین عضو، نیروی انسانی متخصص و کارآمد، جایگاه قانونی به عنوان مشاور سه قوه و داشتن امکانات مالی فراوان باید بتواند برای ایجاد تحول در اقتصاد ملی اقدام شایسته‌ای انجام دهد.

علاوه بر آنچه تاکنون صورت گرفته است، در سال جدید نیازمند اقداماتی در عرصۀ تشکل‌گرایی هستیم تا عملکرد تشکل‌های بخش خصوصی بیش از پیش بهبود پیدا کند. تنها به عنوان نمونه، شایسته است که برای حفظ استقلال و حل مشکلات اتاق‌ها مواردی از قوانین و آیین‌نامه‌های اجرایی آن مورد اصلاح قرار گیرد.

در پایان باید این نکته را نیز مورد تأکید قرار داد که انجمن صنایع لوازم خانگی ایران به عنوان عضوی کوچک از صنعت بزرگ و کارآفرینان اقتصاد ایران در تلاش خواهد بود تا در جایگاه تشکلی ریشه‌دار در بخش خصوصی و با همراهی اعضای خود در حد وسع در مسیر رفع مشکلات صنعت گام برداشته و اقدام برای «ساختن اتاق دهم» و اثر بخشی اتاق‌ها و به خدمت در آوردن اتاق‌ها در راه رشد، توسعۀ ملی و رفع موانع کسب و کار کند. در همین راستا انتخاب هیأت رئیسۀ اتاق‌ها و کمیسیون‌ها و تیم اجرایی قوی، از نیازهای اساسی این کار بزرگ است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز